Aankoop racefiets
Ik heb een budget van rond de 3000 euro te besteden voor een nieuwe racefiets. Zit al maanden achter de computer en loop allerlei fietsenboeren af om tot een keuze en een besluit te komen maar........ ik kom er maar niet uit.
Heb twee fietsen op het oog de Isaac force aangekleed en wel 3550 pegels, en de Cannondale Synapse ultegra ad 3000 euro.
Kan iemand mij een goed advies geven ? Heeft iemand wellicht een totaal andere suggestie gelet op het budget ?
Ik ben slechts een toerrijder en maak per jaar ten hoogste 2500 km.
Heb twee fietsen op het oog de Isaac force aangekleed en wel 3550 pegels, en de Cannondale Synapse ultegra ad 3000 euro.
Kan iemand mij een goed advies geven ? Heeft iemand wellicht een totaal andere suggestie gelet op het budget ?
Ik ben slechts een toerrijder en maak per jaar ten hoogste 2500 km.
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Wat dacht je van de Scott CR1? Past ook binnen je budget. Ik heb zelf onlangs de CR1 Pro aangeschaft en ben er erg tevreden over.
Een luxe probleem, ik ken mensen die 10.000km per jaar rijden op een fiets van € 1600,00. Waarom zoveel geld uitgeven voor een paar km per jaar. Met een dure fiets rijdt je waarschijnlijk niets harder of veiliger.
Koop voor dat bedrag een ATB en een Racefiets, heb je het hele jaar schik van je geld. Ga eens kijken bij www.Dickhofrijwielen.nl een perfect adres om een fiets aan te schaffen. Zeer goede service en kennis van zaken.
Ik wens je een verstandige aankoop!
Koop voor dat bedrag een ATB en een Racefiets, heb je het hele jaar schik van je geld. Ga eens kijken bij www.Dickhofrijwielen.nl een perfect adres om een fiets aan te schaffen. Zeer goede service en kennis van zaken.
Ik wens je een verstandige aankoop!
http://www.youtube.com/watch?v=_0zj6CKYXUo
Dit adres geeft een bruut en niet geheel onpartijdig voorbeeld van destructief materiaal onderzoek.
Tevens een kijkje bij litespeed.
Kun je ook je framekeuze nog eens tegen het licht houden.
(Opgepikt van een Vlaams toerforum)
Dit adres geeft een bruut en niet geheel onpartijdig voorbeeld van destructief materiaal onderzoek.
Tevens een kijkje bij litespeed.
Kun je ook je framekeuze nog eens tegen het licht houden.
(Opgepikt van een Vlaams toerforum)
Zij is ook tegen
Quoten: Origineel geplaatst door simen op 19 Februari 2007
http://www.youtube.com/watch?v=_0zj6CKYXUoDit adres geeft een bruut en niet geheel onpartijdig voorbeeld van destructief materiaal onderzoek.Tevens een kijkje bij litespeed.Kun je ook je framekeuze nog eens tegen het licht houden.(Opgepikt van een Vlaams toerforum)
Wat een onzinnige test kun je beter zeggen.
Wat in godsnaam heeft krachten op, stijfheid van het materiaal van een racefiets te maken met het gewicht van auto van laten we zeggen 3 ton (per wiel levert dat een kracht op het materiaal op van (3000kg / 4) x 10 = 7500 Newton) ?
http://www.youtube.com/watch?v=_0zj6CKYXUoDit adres geeft een bruut en niet geheel onpartijdig voorbeeld van destructief materiaal onderzoek.Tevens een kijkje bij litespeed.Kun je ook je framekeuze nog eens tegen het licht houden.(Opgepikt van een Vlaams toerforum)
Wat een onzinnige test kun je beter zeggen.
Wat in godsnaam heeft krachten op, stijfheid van het materiaal van een racefiets te maken met het gewicht van auto van laten we zeggen 3 ton (per wiel levert dat een kracht op het materiaal op van (3000kg / 4) x 10 = 7500 Newton) ?
De laatste jaren wordt er wel erg veel nadruk gelegd op het gewicht.
Daarom winnen aluminium en carbon het momenteel.
Adder onder het gras is echter dat er steeds meer op het randje wordt geconstrueerd.
Een aanbevolen lichaams gewicht bij de aankoop van bijvoorbeeld wielen is daarvan een kenmerkend voorbeeld.
Leuk zul je dan denken,heb ik precies genoeg bij me onderweg.
Is ook zo,tot er een kras, deukje of andere beschadiging optreed.
Wat is dan het criterium om tot vervanging over te gaan?
Iedere fabrikant zal zijn eigen marges hanteren,wat het niet echt eenvoudiger maakt.
Titaan heeft evenals staal veel over zoals het filmpje toont.
En dat kan in je voordeel werken als ergens onderweg je frame breekt.
Knapt het dan kapot of is het een langzaam groeiende scheur die een raar reagerend frame tot gevolg heeft.
In het laatste geval heb je tenminste nog een kans om te reageren.
Dat kan het verschil zijn tussen een flinke valpartij of een noodstop zonder gevolg.
En nog voorzichtig naar huis rijden,zoals ik meerdere keren heb mogen meemaken.
-------------------------------------------------------
ndervinding is de beste leermeester
Daarom winnen aluminium en carbon het momenteel.
Adder onder het gras is echter dat er steeds meer op het randje wordt geconstrueerd.
Een aanbevolen lichaams gewicht bij de aankoop van bijvoorbeeld wielen is daarvan een kenmerkend voorbeeld.
Leuk zul je dan denken,heb ik precies genoeg bij me onderweg.
Is ook zo,tot er een kras, deukje of andere beschadiging optreed.
Wat is dan het criterium om tot vervanging over te gaan?
Iedere fabrikant zal zijn eigen marges hanteren,wat het niet echt eenvoudiger maakt.
Titaan heeft evenals staal veel over zoals het filmpje toont.
En dat kan in je voordeel werken als ergens onderweg je frame breekt.
Knapt het dan kapot of is het een langzaam groeiende scheur die een raar reagerend frame tot gevolg heeft.
In het laatste geval heb je tenminste nog een kans om te reageren.
Dat kan het verschil zijn tussen een flinke valpartij of een noodstop zonder gevolg.
En nog voorzichtig naar huis rijden,zoals ik meerdere keren heb mogen meemaken.
-------------------------------------------------------
ndervinding is de beste leermeester
Zij is ook tegen
H'mmm, het is een test die totaal niet aansluit bij wat je van een buis eist tav frambouw.
Zoals je kunt zien is de Titanium buis kleiner van diameter en heeft dus een hogere weerstand tegen de geintroduceerde krachten.
De diameter en geometrie van de buis bepaald de stijfheid. (in principe: hoe groter de diameter, hoe groter de stijfheid)
Deze buis zal, indien gebruikt in een fietsframe, niet zorgen voor een stijve en sterke fiets. Dit hangt helemaal af van de fabricage en framebouw.
Het voordeel van titanium is de hoge treksterkte in verhouding tot het gewicht. Een groot nadeel is de productie en verwerking van Titanium. (zeer hoge kosten)
Het lassen gebeurt in een couveuse, in een volledig zuurstofvrije atmosfeer. Titanium heeft de nadelige eigenschap, indien het verhit wordt, direct te reageren met de aanwezige zuurstof in de omgeving. Van nature heeft het wel een zeer stabiele en sterke oxidehuid, vandaar dat het zo roestvast is.
Maar goed, genoeg gel*l.
Ik ben Pinarello fanaat en zou je het lieft een mooie Galileo, F3:13 of F4:13 aanbieden voor dat geld, met een mooie afmontage van campagnolo natuurlijk.
Hoe dan ook succes met je keuze en onthoud dat een fiets er ook mooi uit mag zien.
Zoals je kunt zien is de Titanium buis kleiner van diameter en heeft dus een hogere weerstand tegen de geintroduceerde krachten.
De diameter en geometrie van de buis bepaald de stijfheid. (in principe: hoe groter de diameter, hoe groter de stijfheid)
Deze buis zal, indien gebruikt in een fietsframe, niet zorgen voor een stijve en sterke fiets. Dit hangt helemaal af van de fabricage en framebouw.
Het voordeel van titanium is de hoge treksterkte in verhouding tot het gewicht. Een groot nadeel is de productie en verwerking van Titanium. (zeer hoge kosten)
Het lassen gebeurt in een couveuse, in een volledig zuurstofvrije atmosfeer. Titanium heeft de nadelige eigenschap, indien het verhit wordt, direct te reageren met de aanwezige zuurstof in de omgeving. Van nature heeft het wel een zeer stabiele en sterke oxidehuid, vandaar dat het zo roestvast is.
Maar goed, genoeg gel*l.
Ik ben Pinarello fanaat en zou je het lieft een mooie Galileo, F3:13 of F4:13 aanbieden voor dat geld, met een mooie afmontage van campagnolo natuurlijk.
Hoe dan ook succes met je keuze en onthoud dat een fiets er ook mooi uit mag zien.
http://www.pimfoundation.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat het testje wel aantoont is breekbaarheid van carbon.
Het verkruimelt gewoon.
Dit materiaal moet dus zeker zo vakkundig verwerkt worden als titanium.
En carbon heeft als nadeel dat het zijn gebreken een tijdlang kan verbergen onder een mooi afgewerkt oppervlak.
Een gepolijst alu of ti frame met onafgewerkte (niet achteraf gladgeslepen)lasnaden daarentegen toont direct het vakmanschap van de lasser.
Met een rontgenfoto zou zelfs de hele las geinspecteerd kunnen worden.
In de chemie is dat allang gebruikelijk.
Het verkruimelt gewoon.
Dit materiaal moet dus zeker zo vakkundig verwerkt worden als titanium.
En carbon heeft als nadeel dat het zijn gebreken een tijdlang kan verbergen onder een mooi afgewerkt oppervlak.
Een gepolijst alu of ti frame met onafgewerkte (niet achteraf gladgeslepen)lasnaden daarentegen toont direct het vakmanschap van de lasser.
Met een rontgenfoto zou zelfs de hele las geinspecteerd kunnen worden.
In de chemie is dat allang gebruikelijk.
Zij is ook tegen
je zegt dat je een tourrijder bent, dan zou ik niet voor carbon gaan.. Als er dan een scheurtje in je frame komt kan je het weggooien, dit kan bij een simpele uitglijder al gebeuren.. Aluminium is lekker goedkoop, titanium is mooi/exclusief en meende ik ook wat lichter dan alu (?). Scandium kan je ook nog kiezen als alternatief voor alu, daar zijn een paar stoffen toe gevoegd zodat het wat stijver/lichter werd..
En ik vind als jij een dure fiets wil halen, gewoon doen als je het geld ervoor (over) hebt! Daar heeft wedstrijd rijden niets mee te maken vind ik...
En ik vind als jij een dure fiets wil halen, gewoon doen als je het geld ervoor (over) hebt! Daar heeft wedstrijd rijden niets mee te maken vind ik...
Quoten: Origineel geplaatst door anno op 24 Februari 2007
je zegt dat je een tourrijder bent, dan zou ik niet voor carbon gaan.. Als er dan een scheurtje in je frame komt kan je het weggooien, dit kan bij een simpele uitglijder al gebeuren.. Aluminium is lekker goedkoop, titanium is mooi/exclusief en meende ik ook wat lichter dan alu (?). Scandium kan je ook nog kiezen als alternatief voor alu, daar zijn een paar stoffen toe gevoegd zodat het wat stijver/lichter werd..
Dit zou een mooi onderwerp voor een nieuwe discussie kunnen zijn. Welk frame is geschikt waarvoor/voor wie?
In het komende nummer van Tour (Duits tijdschrift, verschijnt 28/2) wordt een test gepubliceerd van >40 fietskaders. Daar staat ook iets in over welk frame waarvoor geschikt is.
Test + Technik
Rahmen-Spezial32 Seiten rund um das große Dreieck, 41 Rahmen im TestGewicht Die leichtesten Rahmen im Test STW Konstruktive Intelligenz im Rahmenbau Komfort Wie komfortabel sind die Rahmen?Steckbriefe 41 Rahmen in EinzelbeschreibungenTypenkunde Wer braucht welchen Rahmen?Historie Zeitraffer: 100 Jahre Rahmenbau So testet Tour Standards und Methoden
je zegt dat je een tourrijder bent, dan zou ik niet voor carbon gaan.. Als er dan een scheurtje in je frame komt kan je het weggooien, dit kan bij een simpele uitglijder al gebeuren.. Aluminium is lekker goedkoop, titanium is mooi/exclusief en meende ik ook wat lichter dan alu (?). Scandium kan je ook nog kiezen als alternatief voor alu, daar zijn een paar stoffen toe gevoegd zodat het wat stijver/lichter werd..
Dit zou een mooi onderwerp voor een nieuwe discussie kunnen zijn. Welk frame is geschikt waarvoor/voor wie?
In het komende nummer van Tour (Duits tijdschrift, verschijnt 28/2) wordt een test gepubliceerd van >40 fietskaders. Daar staat ook iets in over welk frame waarvoor geschikt is.
Test + Technik
Rahmen-Spezial32 Seiten rund um das große Dreieck, 41 Rahmen im TestGewicht Die leichtesten Rahmen im Test STW Konstruktive Intelligenz im Rahmenbau Komfort Wie komfortabel sind die Rahmen?Steckbriefe 41 Rahmen in EinzelbeschreibungenTypenkunde Wer braucht welchen Rahmen?Historie Zeitraffer: 100 Jahre Rahmenbau So testet Tour Standards und Methoden
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3