Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

is dit wat???

michelle
Forum-lid

michelle 11 feb 2007 15:16

Ik ben opzoek naar een leuke mountainbike voor beginners.
Nou had ik op het forum al een aantal merken voorbij zien komen en daaronder ook trek.
Op internet zag deze fiets staan. Trek 4300 Disc

Frameset
Alpha SL Aluminum

Voorvering
RST Gila T6 w/preload, 80mm

Wielen
Shimano M495 disc hubs; Bontrager Ranger alloy rims

Crankstel
SR XCC-150 42/34/24

Achterderailleur
Shimano Alivio

Maten
13, 16, 18, 19.5, 21"

Beschikbare Kleuren

* Titanite Black
    * Trek 4300 gewicht 13,9

Is dit wat? ik heb absoluut geen verstand van fietsen.
En ik was eerst van plan een fiets van 250 euro te kopen.

groetjes michelle

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 feb 2007 19:11

De remmen die erop zitten (Shimano Deore mechanisch) zijn in ieder geval grote rommel.

Ik had deze ook op mijn fiets, en heb ze recentelijk vervangen door Avid SD5 hendels en SD3 velgremmen. Omdanks dat dit redelijk goedkope V-brakes zijn vind ik ze in alle opzichten beter dan de Deore mech schijfremmen: betere remkracht, beter doseerbaar, véél lichter (die Deore's zijn echt idioot lomp zwaar), en nauwelijke meer remblokslijtage.

Dus wat mij betreft liever (redelijk) goede V-brakes dan slechte schijfremmen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speed@
Forum-lid

speed@ 12 feb 2007 11:39

Nou Michelle, om heel eerlijk te zijn is deze fiets echt helemaal ruk.
Als je van plan bent om volgend jaar een nieuwe fiets te kopen zonder iets in te ruilen, dan is deze fiets oké. Je kunt hem namelijk na 1 jaar redelijk intensief biken weggooien. Een vriend van me is ook met deze fiets begonnen en deze stond vaker bij zijn fietsenmaker dan bij hem thuis. Spaar nog even door en koop een wat betere 2e hands zou ik zo zeggen.
Ride on

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2007 12:18

Ik zou doorsparen voor de Trek6700. Die is wel duurder, maar je maakt zo'n enorme sprong in duurzaamheid dat je dat makkelijk terug verdient.
Less is bore

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 12 feb 2007 12:39

Wil je echt gaan MTB-en , dus van de gebaande wegen en het bos etc in dan kan je het beste kijken voor en fiets die minimaal met Deore afgemonteerd is.
Anders krijg je toch echt snel problemen omdat de goedkopere groepen veel slechtere lagers en afdichtingen hebben, en daardoor snel problemen geven.
Heb je niet al te veel te besteden koop dan V-brakes, goede schijfrem is duurder.
Voor een redelijke bike zal je toch naar een 700€ toe moeten. Kijk anders eens naar een Cube, goede prijs/kwaliteitverhouding.

ridleyrijder
Forum-lid

ridleyrijder 12 feb 2007 13:40

Kijk anders eens naar de internet aanbieders. bv merken al Radon, Canyon, Cube's die on-line te koop zijn, Red Bull,... Daar zitten bikes tussen die voor een 700 euro een mooie afmontage hebben en waar je geen al te veel omkijken naar hebt. Voor de remmen kan je best kijken naar V-Brakes van Shimano(Deore) Of Avid. Voor de vork ben je goed af met een Rock Shox Tora of eeen Marzochi MX Comp. Dit zijn betaalbare en kwalitatief goede vorken. Vooral De Marzochi. Die RST kan je beter aan de kant laten staan net als de SR Suntour vorken. De groep moet minimaal Deore zijn. LX/XT is beter, maar dan zit je direct in een heel andere prijsklasse. Wat de wielen betreft moet je letten op de naven, Deore naven zijn goede naven waar je niet veel problemen mee zal hebben voor de velgen ben je goed af met budget mavic(317) of rigida(taurus) velgen. die zijn niet echt licht, maar zijn degelijk. En dan is verder de maatvoering belangrijk, maar dit hangt natuurlijk ook van je grote af.

Grtz!
Excuse me while I kiss the sky

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 feb 2007 17:34

Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 12 Februari 2007
Wil je echt gaan MTB-en , dus van de gebaande wegen en het bos etc in dan kan je het beste kijken voor en fiets die minimaal met Deore afgemonteerd is.

Of.... koop een 2e hands fietsje uit de midden jaren 90 (met starre vork dus) en bouw hem om naar singlespeed. ventuele cantilever remmen vervangen door V-brakes (omdat iedereen nu overstapt op schijfremmen vind je die voor een habbekrats op marktplaats) en een setje goeie klikpedalen (Time Atac of Eggbeaters) erop.
Zodra de banden versleten zijn vervang je die door hoogwaardige banden (Schwalbe Nobby Nic voor / Racing Ralph achter bijvoorbeeld) in de breedste maat die nog in het frame past.

Waarschijnlijk vind je dit een erg gek plan, maar het is denk ik zeker een recept voor erg veel fun!

Zie hier mijn singlespeed topic

zoiets dus

speed@
Forum-lid

speed@ 12 feb 2007 21:44

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 12 Februari 2007

Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 12 Februari 2007

Of.... koop een 2e hands fietsje uit de midden jaren 90 (met starre vork dus) en bouw hem om naar singlespeed. ventuele cantilever remmen vervangen door V-brakes (omdat iedereen nu overstapt op schijfremmen vind je die voor een habbekrats op marktplaats) en een setje goeie klikpedalen (Time Atac of Eggbeaters) erop.Zodra de banden versleten zijn vervang je die door hoogwaardige banden (Schwalbe Nobby Nic voor / Racing Ralph achter bijvoorbeeld) in de breedste maat die nog in het frame past. Waarschijnlijk vind je dit een erg gek plan, maar het is denk ik zeker een recept voor erg veel fun!Zie hier mijn singlespeed topiczoiets dus

Is wel enorm off-topic!
Ride on

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 feb 2007 22:01

Quote: Origineel geplaatst door Speed@ op 12 Februari 2007

Is wel enorm off-topic!

Gewoon een welgemeende tip
En misschien ben ik wel een beetje een singlespeed-jehova aan het worden ja

speed@
Forum-lid