Latex binnenbanden
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
gaisdergerman schreef:Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Verstandig, ik heb vorige week met eigen ogen gezien wat een latex binnenband kan aanrichten in een afdaling, dat wil je niet meemaken!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
gaisdergerman schreef:Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Een ander aandachtspunt voor diegenen die met latex biba's rijden; mocht je latex reserves bij je hebben als je op pad gaat en je rijdt lek, let dan op met Co2 patronen. Ik heb me laten vertellen dat deze combi niet werkt. Ook als je een butyl bandje oppompt met een Co2 patroon loopt ie langzaam leeg. Bij latex gaat dit nog veel sneller!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
colnagofreak schreef:gaisdergerman schreef:Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Verstandig, ik heb vorige week met eigen ogen gezien wat een latex binnenband kan aanrichten in een afdaling, dat wil je niet meemaken!
Afgelopen mei, afdaling Passo San Pellegrino richting Cencenighe, na enkele keren fors remmen (bovenste stuk van deze kant is erg steil!!), BOEMMMM. Gelukkig achter en net in een haarspeldbocht!
Ik zal ze voor in de bergen nooit meer monteren....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
colnagofreak schreef:gaisdergerman schreef:Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Verstandig, ik heb vorige week met eigen ogen gezien wat een latex binnenband kan aanrichten in een afdaling, dat wil je niet meemaken!
Hoi,
20 stuks aankopen van iets wat je niet kent is niet direct verstandig maar van een geisoleerd geval een algemeenheid maken is dat al evenmin.
Feit is dat de meesten onder ons geen benul hebben van hoe een latex biba correct te monteren laat staan hoe correct te remmen in een steile afdaling.
Ben je niet bekwaam of rij je met velgen die flinterdunne remwangen hebben: Finger abhalten, dit is fijn race materiaal en niet voor pietjesnot de betweter bedacht. Sorry.
Nu, wat die Vredestein latexjes betreft; zorg dat het ventieletje recht in het ventielgat zitten en niet te brutaal mee gaan remmen (geen straatshows met meterlange remsporen) of je kan rekenen op een klapper.
Voorts leer je remmen zoals het hoort, slepende remmen zijn de dood van velgen, remblokjes en ....latexbibas....
Weet ook dat je dankzij je latexbibas een beter bolling van je hopelijk soepele
buitenband bekomt waardoor je beter door de bochten kan.
Zelfvertrouwen is je bewaarengel, wil je extra veilig dan rij je met tubes die berg af.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
paulusR3 schreef:gaisdergerman schreef:Na het lezen van dit topic ben ik ook over gestapt naar latex bandjes. Ik heb meteen 20 stuks gekocht (vredestein race), als het goed is kan ik hier wel wat jaartjes mee vooruit .
Als ik weer een keer de bergen in ga dan wissel ik ze wel even om voor butyl bandjes.
Een ander aandachtspunt voor diegenen die met latex biba's rijden; mocht je latex reserves bij je hebben als je op pad gaat en je rijdt lek, let dan op met Co2 patronen. Ik heb me laten vertellen dat deze combi niet werkt. Ook als je een butyl bandje oppompt met een Co2 patroon loopt ie langzaam leeg. Bij latex gaat dit nog veel sneller!
Hoi,
Jawel maar da's wel heel, heeeel langzaam.
Latexbibas zijn sowieso permeabeler dan butylbibas en CO2 is een gas dat net wat makkelijker ontsnapt door de porien van zo'n biba als gewoon luchtmengsel.
Enkele tube fabrikanten (zoals Veloflex gebruiken een licensie van Michelin/Air-B (patent van ir. Andre Boulin) waarbij de latex tube intern is voorzien van een flinterdunne butylachtige emulsie waardoor de latex minder doorlaatbaar wordt.
Je kan gerust stellen dat mits enige inspanning vanuit industriele zijde je best een biba kan maken van zeg maar 55g (700x23) die alle eigenschappen heeft van een goede latex biba gecombineerd met de geringe permeabiliteit van een butyl biba maar welke weldenkende kapitalist wil ten onder aan een perfect produkt?
Ach....
Snobisme is een dure hobby...
- bontempi056
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16
Waarom zou je in godsnaam je latex biba's vervangen door butyl biba's als je in limburg gaat fietsen gewoon laten zitten die latex biba's.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!
Ik rijd al jaren met latex biba's zowel met reynolds carbonwielen en alu dt swiss velgen. Elk jaar steek ik tradiegetrouw 4 nieuwe en rijd nooit met tot op de draad versleten buitenbanden. Ook rijd ik er mee in de alpen en provence (om maar te zeggen dat het in juli heet kan zijn op de mtventoux..) maar ik ben geen "slepende" remmer in cols...enkel remmen voor de bocht en daarna van de remmen blijven tot de volgende bocht. Nooit problemen gehad met gesprongen banden en zeker niet meer lekrijden als met butyl biba's...vorig jaar 2x lek op 13000km,(punaise en fabricage fout schwalbe) dit jaar nul keer lek op 6000km....lang leve de latex bibas!
Cannondale SYSTEMSIX my best bike ever.
Hoi,
Absoluut. Waarom niet met een Rolls Royce gevoel rijden wanneer het kan?
Ciao,
bontempi056 schreef:Waarom zou je in godsnaam je latex biba's vervangen door butyl biba's als je in limburg gaat fietsen gewoon laten zitten die latex biba's.
Absoluut. Waarom niet met een Rolls Royce gevoel rijden wanneer het kan?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Daar heb je het allemaal mooi samengevat.
Toch wil ik het liever niet een onvervaren fietser aanraden. Ik hoop dat daar begrip voor is.
Mits voldoende ervaring en kunde kan je overal mee weg komen. Omgekeerd kan je voor hetzelfde geld gewoon het ravijn in duiken..... Game over.
Extreme sports, anyone? (grapje)
Ciao,
SIX13 schreef:Ik rijd al jaren met latex biba's zowel met reynolds carbonwielen en alu dt swiss velgen. Elk jaar steek ik tradiegetrouw 4 nieuwe en rijd nooit met tot op de draad versleten buitenbanden. Ook rijd ik er mee in de alpen en provence (om maar te zeggen dat het in juli heet kan zijn op de mtventoux..) maar ik ben geen "slepende" remmer in cols...enkel remmen voor de bocht en daarna van de remmen blijven tot de volgende bocht. Nooit problemen gehad met gesprongen banden en zeker niet meer lekrijden als met butyl biba's...vorig jaar 2x lek op 13000km,(punaise en fabricage fout schwalbe) dit jaar nul keer lek op 6000km....lang leve de latex bibas!
Daar heb je het allemaal mooi samengevat.
Toch wil ik het liever niet een onvervaren fietser aanraden. Ik hoop dat daar begrip voor is.
Mits voldoende ervaring en kunde kan je overal mee weg komen. Omgekeerd kan je voor hetzelfde geld gewoon het ravijn in duiken..... Game over.
Extreme sports, anyone? (grapje)
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02 mar 2008 23:23
Afgelopen week hier even op het forum gekeken en voor een 85 km wedstrijd in Noorwegen nieuwe Continental 4000 met butyl binnenband gemonteerd en na 25 km op het eerste de beste randje in het asfalt een stootlek! K**-bandjes!
Vervolgens gewisseld met de latex binnenband en hoewel het 24 graden was en ik filnk heb geremd in de afdaling is er niks 'gesmolten' c.q. ontploft. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad (slechts 6 bar druk (handpompje) en keramische velgen).
Had die latex bandjes (Michelin aircomp) bij me omdat het lichter is in de achterzak, dacht niet ze nodig te hebben (aangezien ik net (80km gereden) nieuwe binnen en buitenbanden had!).
Is het nu beter om weer te wisselen voor butyl? Remmen doe ik weinig naar beneden maar het gaat wel 80km/h
Vervolgens gewisseld met de latex binnenband en hoewel het 24 graden was en ik filnk heb geremd in de afdaling is er niks 'gesmolten' c.q. ontploft. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad (slechts 6 bar druk (handpompje) en keramische velgen).
Had die latex bandjes (Michelin aircomp) bij me omdat het lichter is in de achterzak, dacht niet ze nodig te hebben (aangezien ik net (80km gereden) nieuwe binnen en buitenbanden had!).
Is het nu beter om weer te wisselen voor butyl? Remmen doe ik weinig naar beneden maar het gaat wel 80km/h
running water, running water, what are your running from, Daniel Johnston