Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

torsiestijfheid vs. bracketstijfheid

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 31 jan 2007 21:40

Ik heb een paar testen uit het blad Fiets herlezen, en het lijkt alsof de torsiestijfheid omgekeerd evenredig is aan de bracketstijfheid. Dus hoe hoger de torsiestijfheid, hoe lager de bracketstijfheid, en omgekeerd.
Klopt dit? En zo ja, is hier een reden voor?
En wat is het belangrijkste in een spurt? De bracketstijfheid of torsiestijfheid?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 feb 2007 10:31

statistieken graag! , want lijken op is geen wiskundig verband... Maar het 'lijkt' mij vreemd mocht dit zo zijn... die vraag over de sprint is een moeilijke, ik denk dat als je zegt dat ze omgekeerd evenredig zijn, je wil zeggen dat ze een dalend logaritmisch verband vertonen...
Dan is de onderlinge invloed op elkaar (de gevoeligheid) in de 'bocht' van de logaritme het kleinst. Dat wil zeggen: in die bepaalde zone heeft een iets grotere bracketstijfheid een iets kleinere torsiestijfheid tot gevolg. In andere zones van de curve echter, heeft een iets grotere bracketstijfheid een véél kleinere torsiestijfheid tot gevolg.
 
Ik persoonlijk denk dat de verhouding goed moet zijn, d.w.z. als je weet hoeveel kracht er op het bracket komt in de sprint, en hoe hard je aan je stuur trekt, dan moeten beide stijfheden voor een bepaald percentage voldoen aan de kracht die je er op kan ontwikkelen. Het heeft bvb geen zin een zeer hoge torsiestijfheid te hebben als je met je lichaam die torsie nooit ontwikkeld, en hetzelfde voor bracketstijfheid.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 01 feb 2007 12:22

Bedankt, ik ben idd niet 100 zeker van het verband tussen de bracketstijfheid en torsiestijfheid, vandaar mijn vraag.
Maar bijvoorbeeld:
Fiets nr 12 2004
Red Bull Carbon SL: bracket: 37Nm/° torsie: 86Nm/°
Cannondale R900: bracket: 37Nm/° torsie: 78Nm/°
Fiets nr 3 2006
Time Edge First: bracket: 68Nm/° torsie: 65Nm/°
Ik besef dat de steekproef niet representatief is . Maar ik vond de metingen van de Time raar. De duurdere modellen van dit merk staan bekend als slappe frames (ik heb dit ook maar gelezen), terwijl de bracketstijfheid van dit frame hoger is dan frames met een hoge torsiestijfheid.
 

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 feb 2007 16:22

inderdaad, hele rare meting voor die time... ik zou het beschouwen als een outlier, een randgeval, dat niet veel zegt over een zeker verband. Bracketstijfheid is in de regel ongeveer de helft van torsiestijfheid...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie