Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie 2007: Italie

spsk
Forum-lid

spsk 31 jan 2007 19:41

beste fietsliefhebbers,
vorig jaar ben ik met 2 andere fietsvrienden op vakantie geweest naar frankrijk, met name om te fietsen. we hebben daar 10 dagen door gebracht aan de voet van de Alpe D'Huez. hebben een prachtige vakantie gehad en veel gefietst, maar in onze leeftijdscategorie (18/19jaar) was er relatief weinig te doen.
dit jaar willen we weer op vakantie en nemen we de racefiets zeker weer mee.de planning is om in ieder geval naar Italie te gaan, maar mijn vraag is nu:
ten eerste, Waar in Italie kan je mooi fietsen (ook mooie colletjes en de nodige hoogte meters)
en waar is veel te doen, het liefst dus een plek waar mooi te fietsen is en waar 's avonds een gezellig uitgaansleven is.
we zaten zelf te denken aan het Gardameer, maar of daar mooi te wielrennen is? mountenbiken zeker, maar daar gaan we niet voor ;)
heeft iemand aanbevelingen? ook met betrekking tot overnachtingen?

alvast bedankt!
sportgroeten
Niek

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2007 19:59

Ik heb het topic verplaatst naar evenementen en vakanties.
Wat versta je onder de nodige hoogtemeters? Iedere dag 3000 meter of meer proberen te rijden of is 1000 al genoeg voor je?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

samsam
Forum-lid

samsam 01 feb 2007 00:39

ik vond het vanuit Ponte di legno wel mooi, kun je de Gavia op en omlaag, dan de Stelvio op en omlaag of omkeren en dan naar de Mortirolo en mooi omlaag naar Aprica en dan de Passo Tonale of in plaats van de Aprica of MOrtirolo op juist naar de Bernina in Zwitserland en dan met het treintje terug, ach jongen, je moet nog zoveel doen....
ik zou niet ALLES vanaf Ponte di Legno fietsen, soms even een stuk de auto
zie trouwens de Pantani-Coppi-reis via Cycletours, zoek daar maar op Pantani
ook een zwak voor tragische fietshelden, bergcyclo\'s en Italië?

hansp
Forum-lid

hansp 01 feb 2007 17:18

Quote: Origineel geplaatst door SPSK op 31 Januari 2007
...ten eerste, Waar in Italie kan je mooi fietsen (ook mooie colletjes en de nodige hoogte meters)en waar is veel te doen, het liefst dus een plek waar mooi te fietsen is en waar 's avonds een gezellig uitgaansleven is.we zaten zelf te denken aan het Gardameer, maar of daar mooi te wielrennen is? mountenbiken zeker, maar daar gaan we niet voor ;)heeft iemand aanbevelingen? ook met betrekking tot overnachtingen?

Een mooie basis is Merano, met als mogelijkheden:
1 rondje Mendola - Palade
2 ronde Pennes - Jaufen
3 Stelvio vanuit Prato, terug via Umbrail
4 Timmelsjoch heen en weer
5 een van de zijdalen, bijv. Val d'Ultimo

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 01 feb 2007 17:33

al wat hier boven vernoemd wordt is vrij zware kost, ie zei wel 'colletjes' ...
Ik persoonlijk zou ergens in toscane gaan fietsen, dan heb je heuveltjes zat en af en toe een colletje van een km of 7-10... Bovendien ligt de zee niet veraf, en daar is altijd wel wat te beleven savonds... In de alpen of dolomieten heb je extremere hellingen, en toch wel net iets minder te beleven. Ik ga eind mei in de streek van canazei fietsen (dolomieten), kamperen en een ritje in de giro live meemaken vanop tre cime di lavaredo...In dit onderdeel van het forum eens kijken naar topics met italie erin, er zijn er genoeg!
succes en de leute...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

parpaillon
Forum-lid

parpaillon 02 feb 2007 00:43

Ik zou toch Bolzano aanraden. Centraal gelegen van waaruit met schitterende rondjes kan rijden(Passo delle Palade - Passo di Mendola, Passo di Pennes - Passo di Monte Giovo, er zitten een paar heel steile klimmen rond de stad en aan de oostkant bevindt zich de Dolomieten waarin met meerdere schitterende rondritten kan uitstippelen). Als grootste stad van de regio, zal zich daar ook wel het meeste uitgaansleven moeten bevinden?

Onder Bolzano heb je ook nog Trento en in mindere mate Rovereto (Monte Bondone, Passo Manghen, Passo Coe en de zwaarste klim van Europa: Malga Palazzo = Scanuppia http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... 1&get=last)

Bormio is ook een schitterende startplaats en heel toeristisch, maar ik weet niet als er daar iets deftigs aan uitgaansleven is?

Je kan ook naar Rimini gaan waar zich het grootste uitgaansleven van Italië bevindt. Men kan dan het binnenland intrekken tot wegen rond de 1000m. Voordeel is ook dat het aan de zee ligt om achteraf te ontspannen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2007 00:51

Als je daar in het hooggebergte gaat zitten dan hoef je je echt niet druk te maken om het uitgaansleven, zeker niet als je bijna iedere dag wil fietsen. Dan veranderd je dag indeling vrij snel naar fietsen, eten, fietsen, eten, op bed liggen en dan slapen.
Ik zou als je nog andere dingen wilt doen dan fietsen niet in het hooggebergte gaan zitten. Dan kan je veel beter bijv naar Toscane zoals hierboven al gesuggereerd werd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 feb 2007 08:38

verleden jaar in toscane ( montecatini terme) gelogeerd.
mooi, gezellig stadje waar ook wel wat te beleven valt. Op 2 kms ben je uit de drukte  de bergen en de bossen in.
Op 15 kms afstand klim je van 67 m naar ongeveer 900 m hoog, Enig mooie streek met mooie steden zoals Pisa ( 30kms) , Lucca (15 kms) en Firenze op 60 kms.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

spsk
Forum-lid

spsk 02 feb 2007 21:07

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Februari 2007

Als je daar in het hooggebergte gaat zitten dan hoef je je echt niet druk te maken om het uitgaansleven, zeker niet als je bijna iedere dag wil fietsen. Dan veranderd je dag indeling vrij snel naar fietsen, eten, fietsen, eten, op bed liggen en dan slapen.
Ik zou als je nog andere dingen wilt doen dan fietsen niet in het hooggebergte gaan zitten. Dan kan je veel beter bijv naar Toscane zoals hierboven al gesuggereerd werd.

ja zijn wel wat gewend, vorig jaar ook aardig wat colletjes "los" gefietst overdag (Alpe D'huez, Galibier, telegrahpe etc) en savonds gezellig nagezeten.
maar bedankt voor alle info zo ver! heb er veel aan gehad en alle verdere tips zijn welkom!
groetenNiek

pinarello
Forum-lid

pinarello 03 feb 2007 11:14

Om te fietsen is in de Dolomieten La Villa/Corvara ideaal. Je kunt hier prachtige rondritten maken. Het is de omgeving van de Dolomieten Marathon maar er is nog veel meer moois. Veel te veel om in 1 week te doen in ieder geval. Om uit te gaan lijkt me dit geen succes maar ik denk dat je dan beter naar bijv de kust in Spanje kunt gaan. In de badplaats stappen en overdag (als dat dan nog lukt) het binnenland in te klimmen.

samsam
Forum-lid

samsam 21 feb 2007 10:52

kijk eens op www.faustocoppi.net: vanuit Cuneo (onder Turijn en aan de andere kant van de Frans-Italiaanse grens) vertrekt de Gran Fondo Fausto Coppi, de eerste zondag van juli. Cuneo is werkelijk zeer gezellig en compleet, denk aan de eind 19e-eeuwse Torinese cafeetjes die je tijdens de winterspelen zag, het stadje heeft ook een Europese prijs gewonnen (modelstad), compleet met wittefietsenplan - ook de camping is zeer goed
op (de gedateerde) www.pantani-coppi.nl zie je ook wat foto's van Cuneo - die reis is te zwaar voor als je veel naast het fietsen wilt doen en gaat nu via Cycletours, maar de foto's geven je wel een indruk van de sfeer daar
kortom: Cuneo is een uitstekende uitvalsbasis, ook als je heftig omhoog wilt fietsen, bijvoorbeedl de Fauniera tot 2500, niet voor niets de Colle dei Morti genoemd, met een even lelijk als imposant granieten beeld van Pantani op de top.
Rechts van Cuneo heb je Asti en Alba, klasse A-wijngebieden waar de topwijnen Barolo en Barbaresco vandaan komen, kun je prachtig over bergkammen fietsen, over wat ze terecht de Strada Panoramica delle Langhe noemen - veel wijnboerderijen en vooral wijnproeverijen en mooie B&B's daar!
niet gek!!!!

si zelf gaat nog (gestript, want de resiu Faustocoppi.net

een herprachtig Geweldige bergen om te fietsen, je kunt zelfs naar Frankrijk dus ok ,

als je de eerste zondag van julie meedoet aan de Gran Fondo Fausto Coppi vanuit Cuneo
ook een zwak voor tragische fietshelden, bergcyclo\'s en Italië?

Plaats reactie