Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Duim RSI

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 30 jan 2007 20:42

Nu niet gaan lachen, svp, maar ik heb een sram9 achterderailleur en een sram7 shifter. Zit dagelijks 1-3 uur op de mountainbike. Die grote kransjes achterop bezorgen me duimproblemen. Ik moet zo hard drukken dat m'n duimkootje echt pijn doet. Let wel ik schakel wellicht 3*per minuut hier in de Alpen waar ik woon (ook vaak op zoek naar versnellingen die er niet zijn). Ik zoek 'n oplossing. Is deze configuratie wellicht zwaarder dan een X9 shifter of shimano? Kan de kabelloop extra weerstand veroorzaken? Is er uberhaupt iemand met vergelijkbare problemen? Ik vind het zelf een soort aanstellerietes, maar ik meen het dat ik er echt last van heb, dus wat hints: welkom!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 31 jan 2007 15:56

Herken het wel een beetje, ik had de problemen met de Dual Control van Shimano, maar dan meer met de vingers ipv de duim.
Ben snel weer teruggegaan naar de rapidfire van Shimano en
dit bevalt mij prima.
Ervaringen met de Sram heb ik niet, dus een volledig antwoord kan ik je niet geven.
Er zit wel verschil in de overbreng verhouding tussen Sram en Shimano, misschien dat het wat uitmaaakt.
Ik zou gewoon eens een fiets met Shimano rapidfire proberen.

sivle
Forum-lid

sivle 01 feb 2007 10:12

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 31 Januari 2007

Herken het wel een beetje, ik had de problemen met de Dual Control van Shimano, maar dan meer met de vingers ipv de duim.Ben snel weer teruggegaan naar de rapidfire van Shimano en dit bevalt mij prima.Ervaringen met de Sram heb ik niet, dus een volledig antwoord kan ik je niet geven.Er zit wel verschil in de overbreng verhouding tussen Sram en Shimano, misschien dat het wat uitmaaakt.Ik zou gewoon eens een fiets met Shimano rapidfire proberen.

Of een gripshift van SRAM...

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 01 feb 2007 12:23

Ik ben eens gaan googlen met gripshift en moet zeggen dat het lijkt dat de overgrote meerderheid er niet over te spreken is. Van de adere kant is het wel het proberen waard want de kosten van de sram x9 twist shifter 9 v 2007, set voor/achter zijn net geen 50€. De voorderailleur schijnt ook geindexeerd te zijn, iets dat ik bij die x7 echt mis. Want om van dat kleine plaatje naar het middenblad te gaan dat is me toch een duw... Nu kost de set voor/achter X9 2006 normale shifter ook nog maar 43€. Ik denk dat ik eerst maar eens de huidige configuratie ga openen om te kijken waar gevoelsmatig de weerstanden zitten. Overigens weet iemand of die X9 voor-shifter wel geindexeerd is?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 01 feb 2007 12:50

mm, als ik het inmiddels goed begrepen heb is het verschil tussen de sram x7 en x9 shifters dat de 1é plastic handeltjes hebben en de 2é metalen. Daar stopt het verschil. Ik schijn ook niet de enige te zijn die vind dat de voorderailleur een veel te grote slag heeft. Kortom ik overweeg 'n stetje shifters xt model 2007 (66€) en daar moet dan weer een achterderailleur bij omdat de sram niet compatable is met de shimano shifters (xt model 2006, 36€). Mocht iemand een hint hebben voor betere prijzen: graag.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 01 feb 2007 20:07

Setje XT shifters SL-M 760 silver 2007 55 € en
setje XT shifter SL-M 751 zwart 2006 45 € bij www.bike-discount.de

Link

trickoutxtc3
Forum-lid

trickoutxtc3 01 feb 2007 20:12

x-9 shifters in combo met x-9 achter derry en xt cassette en voor xt crankset met TA bladen X-gen voor derry en een sram ketting werkt echt super.
schakelt altijd. weer of geen weer
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2007 23:28

Koop dan ook een SRAM cassette, maak je de boel mooi compleet.
Less is bore

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 02 feb 2007 11:54

Na het opereren van shifters t/m derailleur blijkt dat 1 van de draadjes in de kabel was gerafeld en opgekruld in de buitenkabel. Dat verhoogt natuurlijk de weerstand enorm. Dit was een nieuwe fiets en de monteur was wel een flinke prutser gvd. Of het beter is kan ik vandaag niet proberen want na gisteren 2 uur door de sneeuw te hebben geploeterd met stijgingen van 18 en 1000 hm zijn niet m'n benen maar wel m'n duim helemaal naar de kl*te. Dus vandaag maar racefiets en morgen proberen!

Plaats reactie