Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

centaur 2007

compact
Forum-lid

compact 27 jan 2007 10:26

kan iemand mij zeggen of de centaur 2007 beter is dan de 2006 want volgens de onderdelenlijst van campa is het binnenwerk van de ergos hetzelfde als van de xeon en bij de 2006 was dat niet het geval.
PS. en is de chorus zijn meerprijs waard ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2007 11:21

Mooie carbon shifters, stuk carbon in de achter-derailleur ziet er ook wel aardig uit. Nieuwe crankstellen wil ik niet echt een verbetering of een verslechtering noemen, dat zal de tijd moeten leren. Dat binnenwerk van die Ergopowers zou ik anders zien. Ze stoppen in een Xenon shifter gewoon het binnenwerk van een Centaur shifter en niet andersom.
Als ik tussen de 2 zou moeten kiezen zou ik zeker voor 07 al was het maar vanwege de carbon shifters die de looks van de fiets compleet veranderen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid

sharkman 27 jan 2007 12:21

Ehm, de centaur ergo's van dit jaar worden gevuld met het oude Xenon systeem wat simpelweg een verslechtering is (ik vindt het goedkoop). De oude shifters waren beter en konden hetzelfde als de chorus/record versies maar dan zonder de kogellagering.
Enige reden waarom campa voor carbon heeft gekozen is het feit dat produktie van de alu hevels inmiddels duurder was geworden dan die voor de record groep.
De cranks van de nieuwe groep zijn zonder meer beter een verbetering. De oude cartridge assen (voor de centaur) waren gewoon bagger en niets anders paste. T.o.v. de oude record/chorus as is er naar mijn mening geen verbetering behaald (misschien in stijfheid maar zeker niet in duurzaamheid)
Ik zou proberen een Chorus 2006 te krijgen, die is als geheel beter.

casran
Forum-lid HC

casran 27 jan 2007 14:27

Ik denk dat je het binnenwerk van Centaur tem. Xenon '07 Ergopowers op geen enkele manier kan vergelijken met de oudere systemen. Het Escape mechanisme is immers totaal anders: als je ze opengooit merk je dat niets van dit mechanisme ook maar verwisseld kan worden met het mechanisme van de Chorus/Record of de oudere Ergopowers.Het is inderdaad zo dat bij Veloce, Mirage en Xenon enkel de hendel van de Ergopower verschilt tegenover de Centaur.
Daarnaast uit iedereen graag zijn twijfels bij de duurzaamheid van de Ultra-Torque crankstellen... Ik zou hier toch wat voorbehoud inbouwen. Dezelfde opmerkingen hoorde ik toen Shimano met z'n buitenliggende lagers op de proppen kwam: we zijn nu ettelijke jaren verder en de scepsis was m.i. ongegrond.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

masterb
Forum-lid

masterb 27 jan 2007 14:44

Dat ultra torque is wel een stuk minder gewicht als bij de oudere cranks. Die trapassen waren net blokken lood in je fiets

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2007 16:04

Record ultra torque is dacht ik een paar gram zwaarder dan de oude record van 06.
Bij de weg crankstellen gaan die buitenboord lagers goed, maar bij mtb'en zijn er veel meer problemen met lagers die snel verslijten. Dat het bij Extralite en FRM gebeurt verbaasd me niet, want die hebben nu eenmaal een stuk mindere afdichting, maar ook Shimano crankstellen zijn de lagers soms al versleten na minder dan 2000 km. Vraag Daniel 1975 maar, die had er ook alleen maar geklooi mee gehad.
Afbeelding

compact
Forum-lid

compact 27 jan 2007 17:23

weet er iemand waar ik de chorus 2006 carbon nog kan kopen,wel de compact 50/34 met 172.5 cranks.
in ieder geval bedankt voor jullie reactie

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2007 17:28

Bike-palast heeft nog Campa carbon 06 cranks, zowel Centaur, Chorus als Record. Alleen ze hebben nu Chorus CT en Record CT allebij op 300 euro staan, dus dan zou ik het wel weten. Ze hebben 50-34 met 172,5 als Chorus op voorraad.
Chorus ultra torque kost daar 255, dus dat lijkt me een betere aanbieding.
Afbeelding

Plaats reactie