had dit reeds onder 'training, voeding en blessures' gepost, helaas zonder succes. dus probeer ik het hier nog een keertje.
uit verschillende bronnen heb ik bevestigd gekregen dat de meest geschikte lengte van de traparmen voor mijn beenlengte 172.5 mm is. in de praktijk blijkt dat ook allemaal te kloppen, zover geen probleem dus. nu heb ik sinds kort een tijdritfiets en onlangs vernam ik dat voor een tijdritfiets die traparmen langer mogen zijn, in mijn geval 175 mm dus.
kan iemand mij dit fysiologisch verklaren. op 1 aspect kan ik zelf al komen: langere traparmen betekent grotere hefbomen maar dat kan toch niet het volledige 'verhaal' zijn of toch?
betekent dit trouwens dat ik mijn zadelpen 2.5 mm moet laten zakken of juist niet?
hoe/hoelang moet/mag je met langere traparmen trainen? kan ik bijvoorbeeld deze (tijdrit)fiets gebruiken voor krachttrainingen of worden voor de krachttrainingen (in de winter) best terug de 'gewone' (172.5 mm) traparmen gemonteerd?
heeft het überhaupt zin om met langere traparmen te trainen als je op een gans seizoen maar 1 of 2 tijdrit-wedstrijden doet?
langere traparmen (2° poging)
hoi metalfan,
het lijkt me sterk dat de verschil voelt, maar goed. in principe is het met langer cranks iets moeilijker om mooi "rond" te rijden, je voeten beschrijven nl een iets grotere cirkel. waarschijnlijk kun je makkelijker een groter verzet rijden, maar ik heb daar niets van gemerkt (ben van 170 naar 175 gegaan).
je zal inderdaad je zadelpen iets moeten laten zakken. het vermogen dat je moet leveren blijft in alle gevallen gelijk! dus het komt nog steeds neer op hard trappen...
het lijkt me sterk dat de verschil voelt, maar goed. in principe is het met langer cranks iets moeilijker om mooi "rond" te rijden, je voeten beschrijven nl een iets grotere cirkel. waarschijnlijk kun je makkelijker een groter verzet rijden, maar ik heb daar niets van gemerkt (ben van 170 naar 175 gegaan).
je zal inderdaad je zadelpen iets moeten laten zakken. het vermogen dat je moet leveren blijft in alle gevallen gelijk! dus het komt nog steeds neer op hard trappen...
hoi,
ik ben in de voorbereiding van het seizoen 2oo6 overgestapt van 170 naar 175 en moet zeggen het is 100 meegevalen.
Mijn absolute voordeel is dat ik nu een stuk beter bergop rij,en als het moet de grote plaat kan draaien.Mijn beentempo is wel iets gezakt!, maar met 95 omwentellingen nog steeds voldoende.( mijn binnen beenlengte is 83,5 cm )
ik ben in de voorbereiding van het seizoen 2oo6 overgestapt van 170 naar 175 en moet zeggen het is 100 meegevalen.
Mijn absolute voordeel is dat ik nu een stuk beter bergop rij,en als het moet de grote plaat kan draaien.Mijn beentempo is wel iets gezakt!, maar met 95 omwentellingen nog steeds voldoende.( mijn binnen beenlengte is 83,5 cm )
Quoten: Origineel geplaatst door metalfan op 25 Januari 2007
kan iemand mij dit fysiologisch verklaren. op 1 aspect kan ik zelf al komen: langere traparmen betekent grotere hefbomen maar dat kan toch niet het volledige 'verhaal' zijn of toch?
Inderdaad niet. Je hebt wel een langere hefboom, maar door de langere cranks heb je bij dezelfde omwentelingssnelheid ook een hogere baansnelheid van je pedaal.
Ofwel: je krijgt nooit zomaar vermogen kado. Het hele macht/souplesse verhaal dat altijd bij cranklengte wordt verteld is volgens mij dus zwaar overdreven. Ik zie trouwens ook geen redenen waarom je op een tijdritfiets met langere cranks zou moeten gaan rijden.
kan iemand mij dit fysiologisch verklaren. op 1 aspect kan ik zelf al komen: langere traparmen betekent grotere hefbomen maar dat kan toch niet het volledige 'verhaal' zijn of toch?
Inderdaad niet. Je hebt wel een langere hefboom, maar door de langere cranks heb je bij dezelfde omwentelingssnelheid ook een hogere baansnelheid van je pedaal.
Ofwel: je krijgt nooit zomaar vermogen kado. Het hele macht/souplesse verhaal dat altijd bij cranklengte wordt verteld is volgens mij dus zwaar overdreven. Ik zie trouwens ook geen redenen waarom je op een tijdritfiets met langere cranks zou moeten gaan rijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door ludo op 25 Januari 2007
hoi,ik ben in de voorbereiding van het seizoen 2oo6 overgestapt van 170 naar 175 en moet zeggen het is 100 meegevalen.Mijn absolute voordeel is dat ik nu een stuk beter bergop rij,en als het moet de grote plaat kan draaien.Mijn beentempo is wel iets gezakt!, maar met 95 omwentellingen nog steeds voldoende.( mijn binnen beenlengte is 83,5 cm )
Met een binnenbeenlengte van 83,5cm lijkt mij 175mm vrij lang.Maar als het bevalt...
Heb nu op beide fietsen ook 175mm gezet, net als de atb.Nog te weinig op gefietst om er iets over te zeggen.Mijn binnenbeenlengte is BTW 89 cm.
hoi,ik ben in de voorbereiding van het seizoen 2oo6 overgestapt van 170 naar 175 en moet zeggen het is 100 meegevalen.Mijn absolute voordeel is dat ik nu een stuk beter bergop rij,en als het moet de grote plaat kan draaien.Mijn beentempo is wel iets gezakt!, maar met 95 omwentellingen nog steeds voldoende.( mijn binnen beenlengte is 83,5 cm )
Met een binnenbeenlengte van 83,5cm lijkt mij 175mm vrij lang.Maar als het bevalt...
Heb nu op beide fietsen ook 175mm gezet, net als de atb.Nog te weinig op gefietst om er iets over te zeggen.Mijn binnenbeenlengte is BTW 89 cm.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
bedankt voor jullie reacties. er wordt eigenlijk bevestigd wat ik zelf al vermoedde: dat het effect van die langere traparmen op een tijdritfiets wat overroepen is. conclusie: ik hou het gewoon simpel, nix langere traparmen op die tijdritfiets dus.
trouwens weet iemand of Lance (= mijn groot idool) dit deed?
trouwens weet iemand of Lance (= mijn groot idool) dit deed?