Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

ONDERHOUD VORK NA STILSTAND

borchetto
Forum-lid

borchetto 24 jan 2007 21:12

Goeiedag allemaal, ik ben nieuw in het mountainbiken. Ik heb me vorig jaar in september een 2dehands mtb gekocht. Nu heb ik de hele winter aan cyclocross gedaan. Binnen een paar weken ga ik voor het eerst  wat met de mtb rijden. Nu is mijn vraag of ik iets speciaals moet doen met de vork, nadat ze zo lang heeft stil gestaan? Iemand zei me dat ik mijn fiets op zijn stuur en zadel moet zetten, om zo te voorkomen dat de vorkdichtingen te droog zijn tijdens m'n eerste rit en zo zouden gaan lekken. Is dit waar, of kan ik zo mijn fiets van stal halen en gaan rijden zonder iets te doen, of moet ik andere maatregelen nemen? 

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 24 jan 2007 22:54

Iets meer info is wel makkelijk om hier antwoord op te geven. Heb je bv wel een olie gedempte vork? heb je schijfremmen? dat soort dingen zijn wel belangrijk, daar je anders problemen kunt krijgen.

borchetto
Forum-lid

borchetto 25 jan 2007 10:26

Ik heb inderdaad een oliegedempte vork (dacht dat dit duidelijk was uit het feit dat ik over "lekken" sprak). Ik heb geen schijfremmen, maar V-brakes. Het gaat meer bepaald om een Manitou Mars Elite vork (met lockout), op een  Specialized stumpjumper van 2001.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 25 jan 2007 19:47

Met die configuratie zou ik ook mijn fiets even op de kop zetten ja na een lange tijd stilstand. (tenminste als die vork een enkel open oliebad heeft) Mag best een tijdje laten staan ook op de kop, daarna weer terug rechtop zetten en een aantal keren pompen met de vork om de olie weer op de goede plaats te krijgen (evenals de lucht dan dus)

Plaats reactie