Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

versleten cassette’s: kansberekening

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 21 jan 2007 22:58

In de loop der tijd koop je soms het een en ander om het na gebruik niet weg te gooien, maar om het te bewaren, omdat waarschijnlijk je ouders je dat ooit hebben aangeleerd of zo. Enfin, dat geldt voor fietsen, en dat geldt voor onderdelen.
Dus ik zit met een kleine verzameling overgebleven 9-speed cassette's waarvan ik eigenlijk niet zeker weet of ze nu wel en niet versleten zijn. Meestal bewaar ik ketting/cassette combinaties, zodat het slijten van beide een beetje synchroon loopt. Als ik dus van achterwiel wissel dan wordt dus ook van cassette gewisseld. Echter is de synchronisatie een beetje spaak gelopen, en heb ook een aantal kettingen weggegooid, waardoor ik nu met een aantal "oude" maar prachtig schoongemaakte cassette's zit. Vraag is of ik ze nog kan gebruiken ja dan nee. Gewoon proberen zou je zeggen, en dat ga ik ook wel doen. Dus met vallen en opstaan kom ik er ook wel achter....
Maar moest even aan mijn fietsenmaker denken die laatst iets zei wat ik niet goed heb onthouden. Hij zei iets in de trend van dat een nieuwe ketting op een 6 maanden oude cassette het eerder zal doen dan een 6 maanden oude ketting op een nieuwe cassette....... of zei hij nou juist het omgekeerde..... Weet een van jullie wat het meest waarschijnlijke is? (ervan uitgaande dat mijn fietsenmaker verstand van zijn vak heeft, en dat mijn geheugen al behoorlijk aangetast is)
Wat weegt dus zwaarder bij het overslaan van je ketting: de slijtage van je ketting, of de slijtage van je cassette?
 

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 22 jan 2007 01:17

Er zijn meetapparaatjes in de handel waarbij je de slijtage van de kransjes van de cassette kan meten. Bij mij blijken de 14, 15 en 16 tandkransjes duidelijk eerder versleten dan de 12 en 13 tandkransjes. De allergrootste tandkransjes van 21, 23 en 25 gebruik ik nauwelijks behalve dan in de bergen en deze slijten daarom vrijwel niet. Ook al omdat de diameter groter is.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 22 jan 2007 01:30

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 22 Januari 2007

Er zijn meetapparaatjes in de handel waarbij je de slijtage van de kransjes van de cassette kan meten. Bij mij blijken de 14, 15 en 16 tandkransjes duidelijk eerder versleten dan de 12 en 13 tandkransjes. De allergrootste tandkransjes van 21, 23 en 25 gebruik ik nauwelijks behalve dan in de bergen en deze slijten daarom vrijwel niet. Ook al omdat de diameter groter is.


Misschien dat de losse bladen 14, 15, 16, 17 nog los te koop zijn a ca. EUR5,- per stuk. Losse Ultegra cassette kost al gauw EUR45,-
Maar de vraag is eigenlijk wat de kans op meeste problemen geeft: een oude ketting op een nieuwe cassette, of een nieuwe ketting op een oude cassette.....

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 jan 2007 12:07

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 22 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 22 Januari 2007

Er zijn meetapparaatjes in de handel waarbij je de slijtage van de kransjes van de cassette kan meten. Bij mij blijken de 14, 15 en 16 tandkransjes duidelijk eerder versleten dan de 12 en 13 tandkransjes. De allergrootste tandkransjes van 21, 23 en 25 gebruik ik nauwelijks behalve dan in de bergen en deze slijten daarom vrijwel niet. Ook al omdat de diameter groter is.


Misschien dat de losse bladen 14, 15, 16, 17 nog los te koop zijn a ca. EUR5,- per stuk. Losse Ultegra cassette kost al gauw EUR45,-
Maar de vraag is eigenlijk wat de kans op meeste problemen geeft: een oude ketting op een nieuwe cassette, of een nieuwe ketting op een oude cassette.....


Een nieuwe ketting op oude cassette ! zeker bij de voorbladen. Als die te versleten zijn, dan schiet de crank onder de ketting door bij wat grote belasting. Terwijl met die oude ketting het ptobleem niet aan de orde was voor.
Vroeger heb ik hetzelfde ook met de cassette achter gehad. Dat duurde dat een paar weken voor het eruit gesleten was.Een nieuwe cassette met oude ketting zal ook niet optimaal zijn, maar werkt misschien iets minder slecht.
 
Gooi die rommel toch eens weg joh... 

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 22 jan 2007 12:57

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 22 Januari 2007

Er zijn meetapparaatjes in de handel waarbij je de slijtage van de kransjes van de cassette kan meten. Bij mij blijken de 14, 15 en 16 tandkransjes duidelijk eerder versleten dan de 12 en 13 tandkransjes. De allergrootste tandkransjes van 21, 23 en 25 gebruik ik nauwelijks behalve dan in de bergen en deze slijten daarom vrijwel niet. Ook al omdat de diameter groter is.

dergelijk meetapparaat ken ik niet. Kan je hier eens een merk ofzo noemen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 22 jan 2007 21:32

Rohloff Verschleisslehre HG/IG Check.
Rose Versand artnr 493255 kosten 16.50 euro

Plaats reactie