Dochters?
Heb nog wel dit gevonden in mijn speurtocht naar het juiste artikel:
Fietsen met vrouwenpruik veiliger dan helm
donderdag 21 september 2006 16:53
In sommige situaties is het veiliger om zonder fietshelm de weg op te gaan. Dat blijkt uit een Britse studie die binnenkort wordt gepubliceerd in het tijdschrift Accident Analysis and Prevention. Nog veiliger is fietsen met een vrouwenpruik. Walker, psychologieprofessor aan de University of Bath, ging de straat op en bepaalde op welke afstand voertuigen langs zijn fiets passeerden. Op zijn fiets monteerde hij een (verborgen) camera en een ultrasone sensor om de passeerafstand van inhalende voertuigen te meten. Bekijk een fffilmpje van de fiets in actie.
Auto passeert de pruikdragende professor Ian Walker
De professor reed 300 kilometer door Salisbury en Bristol en werd daarin 2.500 keer door een voertuig ingehaald. Hij fietste op drie manieren door de steden: met helm, zonder helm of met een pruik met lang haar, zodat hij van achter gezien op een vrouw leek.
VrouwenpruikUit het onderzoek bleek dat de gemiddelde auto langs komt op een afstand van 1,3 meter, terwijl vrachtwagens 19 centimeter minder afstand houden en bussen zelfs 23 centimeter minder.
Als Walker geen fietshelm droeg, hielden de voertuigen meer afstand (ruim 8 centimeter) dan wanneer hij met helm fietste. De automobilisten bleken ook meer afstand te houden als hij een vrouwenpruik droeg. Verder vond hij dat voertuigen ’s ochtends dichter langs de fiets passeerden dan later op de dag.
Naarmate hij verder van de stoeprand reed, passeerden auto’s hem op steeds kleinere afstand. Er is meer kans op een ongeval als voertuigen dichter langs fietsers rijden. 'Fietsers hebben dan namelijk minder ruimte om uit te wijken voor putten in de weg en geparkeerde auto's,' verklaart Walker.
'Misschien denken automobilisten dat fietsers met een helm meer ervaren en voorspelbaar zijn dan diegenen zonder helm. Dat is een gevaarlijke gedachte, omdat zelfs de meest ervaren fietsers een plotselinge windstoot of overstekende voetganger niet kunnen voorspellen.'
Ongeluk In Nederland kwamen vorig jaar 181 fietsers om het leven door een verkeersongeluk, vijf jaar eerder waren dat er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nog 233 (bekijk de cbs-gegevens). Het is de vraag of deze daling aan de introductie van de fietshelm is toe te schrijven.
Walker werd twee keer geraakt tijdens het experiment, een keer door een vrachtwagen en een keer door een bus, beide keren droeg hij een helm. De professor adviseert daarom om toch een fietshelm te dragen. Als hij deze niet had gedragen was hij waarschijnlijk zwaar gewond geraakt.
Fietsen met vrouwenpruik veiliger dan helm
donderdag 21 september 2006 16:53
In sommige situaties is het veiliger om zonder fietshelm de weg op te gaan. Dat blijkt uit een Britse studie die binnenkort wordt gepubliceerd in het tijdschrift Accident Analysis and Prevention. Nog veiliger is fietsen met een vrouwenpruik. Walker, psychologieprofessor aan de University of Bath, ging de straat op en bepaalde op welke afstand voertuigen langs zijn fiets passeerden. Op zijn fiets monteerde hij een (verborgen) camera en een ultrasone sensor om de passeerafstand van inhalende voertuigen te meten. Bekijk een fffilmpje van de fiets in actie.
Auto passeert de pruikdragende professor Ian Walker
De professor reed 300 kilometer door Salisbury en Bristol en werd daarin 2.500 keer door een voertuig ingehaald. Hij fietste op drie manieren door de steden: met helm, zonder helm of met een pruik met lang haar, zodat hij van achter gezien op een vrouw leek.
VrouwenpruikUit het onderzoek bleek dat de gemiddelde auto langs komt op een afstand van 1,3 meter, terwijl vrachtwagens 19 centimeter minder afstand houden en bussen zelfs 23 centimeter minder.
Als Walker geen fietshelm droeg, hielden de voertuigen meer afstand (ruim 8 centimeter) dan wanneer hij met helm fietste. De automobilisten bleken ook meer afstand te houden als hij een vrouwenpruik droeg. Verder vond hij dat voertuigen ’s ochtends dichter langs de fiets passeerden dan later op de dag.
Naarmate hij verder van de stoeprand reed, passeerden auto’s hem op steeds kleinere afstand. Er is meer kans op een ongeval als voertuigen dichter langs fietsers rijden. 'Fietsers hebben dan namelijk minder ruimte om uit te wijken voor putten in de weg en geparkeerde auto's,' verklaart Walker.
'Misschien denken automobilisten dat fietsers met een helm meer ervaren en voorspelbaar zijn dan diegenen zonder helm. Dat is een gevaarlijke gedachte, omdat zelfs de meest ervaren fietsers een plotselinge windstoot of overstekende voetganger niet kunnen voorspellen.'
Ongeluk In Nederland kwamen vorig jaar 181 fietsers om het leven door een verkeersongeluk, vijf jaar eerder waren dat er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nog 233 (bekijk de cbs-gegevens). Het is de vraag of deze daling aan de introductie van de fietshelm is toe te schrijven.
Walker werd twee keer geraakt tijdens het experiment, een keer door een vrachtwagen en een keer door een bus, beide keren droeg hij een helm. De professor adviseert daarom om toch een fietshelm te dragen. Als hij deze niet had gedragen was hij waarschijnlijk zwaar gewond geraakt.
Interessante uitspraak, maar al sinds 1980 al die jaren dagen met meer dan 40 km maar wel 2 zoons !!!
Maar gelukkig kan ik me redelijk inleven in al die vaders met dochters: http://www.mcdonalds.nl/templates/force ... 7912482044
Maar gelukkig kan ik me redelijk inleven in al die vaders met dochters: http://www.mcdonalds.nl/templates/force ... 7912482044
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 21 Januari 2007
Houwe zo Greg v! want na 14 jaar plak je ze toch achter het behang.
heeeeeeeee Biggie, weer de ouwe geworden he haha.
Ik hecht niet zo'n waarde aan zulke onderzoekjes. Er zijn belangrijkere thema`s waar ze zich beter mee kunnen bezighouden lijkt mij.
Houwe zo Greg v! want na 14 jaar plak je ze toch achter het behang.
heeeeeeeee Biggie, weer de ouwe geworden he haha.
Ik hecht niet zo'n waarde aan zulke onderzoekjes. Er zijn belangrijkere thema`s waar ze zich beter mee kunnen bezighouden lijkt mij.
Nog wat leuke statistiek: er is een grotere kans op een meisje;
- als eerste kind,
- als je chemicus bent,
- als 'oudere vader' .
en nu dus ook als fietser... dat ik een zoontje heb is dus een wondertje .... of ik ben nog niet zo oud (ha, ha)
- als eerste kind,
- als je chemicus bent,
- als 'oudere vader' .
en nu dus ook als fietser... dat ik een zoontje heb is dus een wondertje .... of ik ben nog niet zo oud (ha, ha)
nulla tenaci invia est via
Ik had in een ander (wellicht eerder) onderzoek gelezen dat, doordat het 'meisjes'zaad sterker is en langer leeft, bij afnemende kwaliteit sperma (als je ouder wordt) de kans op een meisje groter wordt. Het jochie kan misschien sneller zwemmen maar als hij dood is bij aankomst schiet je niets mee op.
nulla tenaci invia est via