Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

veilig licht

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 jan 2007 09:57

Helaas laat de meeste fietsverlichting nog veel te wensen over. Op een paar peperdure merken na (bijv. Lupine) of eigenbouw (in de praktijk net zo duur).
In de praktijk is het in de winkel verkrijgbare lampmateriaal op zijn best "zicht licht" en zeker geen rij licht.  Fietsverlichting is in Europa zonder meer raar geregeld. Alle goede lampen kunnen geen Eu keur krijgen en kom je in de buurt van de lichtopbrengst van een autolamp dan ben je sowieso illegaal.  Voorbeeld: in Nederland liggen veel fietspaden aan de verkeerde kant van de weg waardoor je continu in het dimlicht van auto's kijkt en wel in het niet afgeschermde deel dat op  dat punt dus groot licht is.
Tot voor enkele jaren reed ik met beperkt zichtlicht waardoor geen enkele automobilist ook maar geneigd was zijn lampen te dimmen. Tegenwoordig rijd ik achter met een 5 led bullfrog van Knog waarmee het onmogelijk is dat je nog over het hoofd gezien wordt.
Voor rijdt ik met een Lupine XL en die geeft bij gedimt licht al meer dan voldoende zicht in de stad. Op buitenwegen (30 Watt) geeft de lamp evenveel licht als de gemiddelde autolamp waarbij ik inmiddels aangeleerd heb om net zolang niet te dimmen tot de tegemoetkomende automobilist dit ook doet. Bovendien merk ik dat automobilsten bij de tegemoetkomende fietspaden (waarbij de fietser dus linkst rijdt) net zoveel last hebben van mijn dimlicht als ik van hen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jan 2007 15:37

Mijn motorrij instrukteur zei altijd: zorg dat je er zelf alles aan doet gezien te worden, en rijd verder zo of iedere andere weggebruiker gek is en niets ziet. Nou daar vond ik toen al wel wat inzitten en dat wordt alleen maar meer tegenwoordig.

stylus
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 22:09

stylus 19 jan 2007 21:49

Quote: Origineel geplaatst door jandoedel op 17 Januari 2007
Ik heb net even gegoogeld. Er worden geen eisen gesteld aan de voorverlichting van een fiets. Wel aan het achterlicht: dit moet een NL keurmerk hebben. Verder moet de fiets voorzien zijn van reflectoren.

Het klinkt een beetje saai, maar een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid. Totdat er teveel ongelukken gebeuren doordat fietsers die verantwoordelijkheid niet nemen, en dan grijpt de overheid in en maakt regeltjes.

De fietser is een beschermde verkeersdeelnemer. Dus Stylus, wanneer je een fietser met een slecht voorlicht aanrijdt, dan ben je gewoon schuld en dan moet je (de verzekering dus) dokken. Als fietser heb je daar trouwens weinig aan wanneer je in de kreukels ligt.



Antwoord van de Politie:




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Geachte heer Voorn,

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail van 18 januari 2007.
Uw e-mail is geregistreerd onder nummer 309.
Wij verzoeken u vriendelijk bij verdere correspondentie over dit onderwerp het registratienummer te vermelden.

Wij danken u voor uw oplettendheid.
Ook fietsers zijn verplicht om zich goed zichtbaar te maken in het verkeer en daarvoor zijn er regels opgesteld met eisen waaraan de verlichting moet voldoen.

          o Fietsen op twee wielen dienen verplicht te zijn voorzien van:
          o een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
          o witte of gele retroreflectoren aan de wielen.
          o vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers. Verder mogen fietsen voorzien zijn van verlichting als deze verlichting maar niet knipperend of verblindend is.
          o Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens schrijft vervolgens voor dat een fietser met een voor- en achterlicht rijdt bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig belemmerd wordt.
          o Het voorlicht van een fiets mag niet anders dan geel of wit stralen.
            Per 01 januari 2007 is het verplicht om standaard een witte voorreflector op de fiets te hebben bijv. als onderdeel van de koplamp.
          o Het achterlicht van een fiets mag niet anders dan rood stralen.

            LET OP: ANDERE KLEUREN FIETSVERLICHTING ZIJN NIET TOEGESTAAN.


Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Politie Rotterdam-Rijnmond
Callcenter

N.B. Wij reageren alleen op e-mail die via het algemene e-mailadres van de politie, info@rijnmond.politie.nl., bij ons is binnengekomen.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



Hoezo: je hebt als fietser geen verantwoordelijkheid voor de verlichting?

Wil je dat nooit meer zeggen? En verschuil je ook asjeblieft niet meer zo laf achter het feit dat je lekker op kosten van iemands anders verzekering maandenlang gratis wordt voorzien van ziekenhuiszorg en medicijnen?

Nagal laf, vind je zelf ook niet? Ik denk dat de meeste amateur- wielrenners een proces van bewustwording moeten gaan doormaken.


Foei! Walgelijk!

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 19 jan 2007 23:11

In welk topic gaan we hier nu over verder, aangezien je een tweede topic opende (waar je btw aangeeft dat je rijdt als een slak - is ook niet goed, maar dat terzijde)? En heb je je alleen geregistreerd om dit hier kwijt te kunnen?
Er is m.i. weinig "lekker" aan om na aan gort gereden te zijn "maandenlang gratis in een ziekenhuis te worden verzorgd"!
En wie zegt er dat fietsers geen verantwoordelijkheid treft mbt hun fietsverlichting? ff wat quotes:
Amclassic-fan: een voor en achterlampje met 1 enkel ledje, dit geeft al meer dan genoeg licht om gezien te worden.
rein van de wou: ik rijd al jaren met een groot licht van de aldi alleen dat ding vreet batterijen.
JanDoedel: een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid.
scottwilko: een groot voorstander van die knipper lampjes
Be.rt: een reflecterend vestje (in combinatie met voor- en achterlichtjes)
Sharkman: Voor rijd ik met een Lupine XL,achter met een 5 led bullfrog
big rosa: NEEM JE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID ZELF in de hand (lees met haags accent)
Van de opmerking dat je generaliserend bezig was door AmClassic mag jij dus nog wel een proces van bewustwording doormaken.

En ik snap zelfs ook nog dat je de veiligheid van fietsers met zo'n gebrekkige verlichting echt niet garanderen! 't is niet dat ik het voor zulke lui op wil nemen, integendeel. Maar zulke lui zitten hier niet zo veel naar mijn weten...o ja, voor zover ik in het donker fiets: ik fiets ook met led-lampjes (en niet met 1 ledje, stuk of 4) en ik heb een hekel aan auto's die hun licht niet dimmen, net als van die mensen die hun fietslicht richting het gezicht van tegenliggers hebben staan ipv op het stuk weg voor hun. En dat was het wel even voor nu...
Mijn fiets is bezeten!

stylus
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 22:09

stylus 19 jan 2007 23:18

Quote: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 19 Januari 2007
In welk topic gaan we hier nu over verder, aangezien je een tweede topic opende? En heb je je alleen geregistreerd om dit hier kwijt te kunnen? rijd je zelf dus geen racefiets?
Er is m.i. weinig "lekker" aan om na aan gort gereden te zijn "maandenlang gratis in een ziekenhuis te worden verzorgd"!
En wie zegt er dat fietsers geen verantwoordelijkheid treft mbt hun fietsverlichting? ff wat quotes:
Amclassic-fan: een voor en achterlampje met 1 enkel ledje, dit geeft al meer dan genoeg licht om gezien te worden.
rein van de wou: ik rijd al jaren met een groot licht van de aldi alleen dat ding vreet batterijen.
JanDoedel: een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid.
scottwilko: een groot voorstander van die knipper lampjes
Be.rt: een reflecterend vestje (in combinatie met voor- en achterlichtjes)
Sharkman: Voor rijd ik met een Lupine XL,achter met een 5 led bullfrog
big rosa: NEEM JE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID ZELF in de hand (lees met haags accent)
Van de opmerking dat je generaliserend bezig was door AmClassic mag jij dus nog wel een proces van bewustwording doormaken.

En ik snap zelfs ook nog dat je de veiligheid van fietsers met zo'n gebrekkige verlichting echt niet garanderen! 't is niet dat ik het voor zulke lui op wil nemen, integendeel. Maar zulke lui zitten hier niet zo veel naar mijn weten...o ja, voor zover ik in het donker fiets: ik fiets ook met led-lampjes (en niet met 1 ledje, stuk of 4) en ik heb een hekel aan auto's die hun licht niet dimmen, net als van die mensen die hun fietslicht richting het gezicht van tegenliggers hebben staan ipv op het stuk weg voor hun. En dat was het wel even voor nu...

Het antwoord van politie rijnmond zegt genoeg. Reden om even de boel te overdenken, lijkt me....

Niet te snel gillen.

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 19 jan 2007 23:23

Geen gegil, het gaat mij er voornamelijk om dat je van 1 fietser die je niet hebt gezien gaat naar "de meeste amateur- wielrenners"
Ook geen verdere overdenking, ik fiets met voor- en achterlicht (in de juiste kleuren), reflectie op overschoenen en reflecterende strepen op jack. Vind ik genoeg...Maar je vraag in je eerst bericht heb je ondertussen zelf al weten te beantwoorden toch?
Mijn fiets is bezeten!

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 20 jan 2007 02:41

Kan die stylus niet van het forum getrapt worden? Blijkbaar heeft hij zich alleen maar bij dit forum aangemeld om zijn frustraties ten aanzien van fietsers te uiten, en het zou me niets verbazen als hij na zijn 18e nooit meer op een fiets heeft gezeten.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 20 jan 2007 10:32

Even gegoogled :

Een fiets moet in Nederland goed zichtbaar zijn in het donker daarom zijn er diverse eisen welke worden gesteld aan een fiets qua licht en reflectoren. Tevens moeten de lichten en reflectoren aan eisen voldoen, wat precies leest u in dit informatieve artikel over de 'regelgeving voor fietsverlichting'.

Welke regels zijn er?
Een fiets moet in het schemer en donker altijd voor en achterlicht gebruiken. Overdag moet de fiets gebruik maken van het voor en achterlicht indien het zicht is belemmerd door bijvoorbeeld slecht weer. Fietsverlichting moet aan de fiets zijn bevestigd, mag tevens niet knipperen en/of verblindend zijn. Lampjes aan uw kleding is dan ook niet wettelijk goed. ( nog niet , word overgepraat )

Eisen van het voor en achterlicht
De kleur van het licht aan de voorkant moet wit of geel zijn. Verder zijn er geen eisen welke worden gesteld aan het licht aan de voorkant.

De kleur van het achterlicht moet rood. Het achterlicht moet tussen de 25 en 120 centimeter boven de weg aan de fiets zijn bevestigd. Een achterlicht moet tevens een goedgekeurd licht zijn, u kunt dit herkennen aan een teken welke is voorzien van een ronding met de letters NL erin verwerkt.

Reflectoren op een fiets
Er moeten diverse soorten reflectoren zijn bevestigd op de fiets:

    * Een niet driehoekige rode achterreflector.
    * Gele langwerpige reflectoren op de trappers.
    * Gele of witte zijreflectoren aan of op de wielen. (zo dicht mogelijk bij de velg bijvoorbeeld op de band)


De witte voorreflector is nog niet verplicht.

Bekeuring bij het rijden zonder licht op de fiets
Zonder verlichting en/of reflectie begaat u een strafbaar feit en heeft u de kans op een bekeuring. De geldende boetes kunt u vinden op de website van het Openbaar Ministerie (OM).
Link: Boete Database

Moet ik mijn fiets laten keuren?
De auto moet jaarlijks worden gekeurd bij de APK keuring, bij de fietsen in Nederland kennen wij geen keuring. Wel zijn er waaraan uw fiets moet voldoen.

Ergo , een lichtje gebruiken dat niet goed zichtbaar is , is jezelf voor de gek houden.

Fietsers moeten ook bij zichzelf ten rade gaan of ze wel veilig zijn in het donker , en vertrouw vooral niet op de automobilist , ook zij zijn niet altijd allemaal bij de les in het verkeer.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

stylus
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 22:09

stylus 20 jan 2007 14:00

Quote: Origineel geplaatst door who cares op 20 Januari 2007
Even gegoogled :

Een fiets moet in Nederland goed zichtbaar zijn in het donker daarom zijn er diverse eisen welke worden gesteld aan een fiets qua licht en reflectoren. Tevens moeten de lichten en reflectoren aan eisen voldoen, wat precies leest u in dit informatieve artikel over de 'regelgeving voor fietsverlichting'.

Welke regels zijn er?
Een fiets moet in het schemer en donker altijd voor en achterlicht gebruiken. Overdag moet de fiets gebruik maken van het voor en achterlicht indien het zicht is belemmerd door bijvoorbeeld slecht weer. Fietsverlichting moet aan de fiets zijn bevestigd, mag tevens niet knipperen en/of verblindend zijn. Lampjes aan uw kleding is dan ook niet wettelijk goed. ( nog niet , word overgepraat )

Eisen van het voor en achterlicht
De kleur van het licht aan de voorkant moet wit of geel zijn. Verder zijn er geen eisen welke worden gesteld aan het licht aan de voorkant.

De kleur van het achterlicht moet rood. Het achterlicht moet tussen de 25 en 120 centimeter boven de weg aan de fiets zijn bevestigd. Een achterlicht moet tevens een goedgekeurd licht zijn, u kunt dit herkennen aan een teken welke is voorzien van een ronding met de letters NL erin verwerkt.

Reflectoren op een fiets
Er moeten diverse soorten reflectoren zijn bevestigd op de fiets:

    * Een niet driehoekige rode achterreflector.
    * Gele langwerpige reflectoren op de trappers.
    * Gele of witte zijreflectoren aan of op de wielen. (zo dicht mogelijk bij de velg bijvoorbeeld op de band)


De witte voorreflector is nog niet verplicht.

Bekeuring bij het rijden zonder licht op de fiets
Zonder verlichting en/of reflectie begaat u een strafbaar feit en heeft u de kans op een bekeuring. De geldende boetes kunt u vinden op de website van het Openbaar Ministerie (OM).
Link: Boete Database

Moet ik mijn fiets laten keuren?
De auto moet jaarlijks worden gekeurd bij de APK keuring, bij de fietsen in Nederland kennen wij geen keuring. Wel zijn er waaraan uw fiets moet voldoen.

Ergo , een lichtje gebruiken dat niet goed zichtbaar is , is jezelf voor de gek houden.

Fietsers moeten ook bij zichzelf ten rade gaan of ze wel veilig zijn in het donker , en vertrouw vooral niet op de automobilist , ook zij zijn niet altijd allemaal bij de les in het verkeer.





Volgens het politie- antwoord is die witte reflector wel zeker verplicht. Vermoedelijk slingeren ze je er gewoon voor op de bon. Wel even op letten allemaal dus. Die reglementen hebben echt wel praktisch nut voor de veiligheid. Ze zijn er niet voor niks.



En ik rij geregeld op een fiets hoor!

Plaats reactie