Quoten: Origineel geplaatst door scrymm op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door davey op 17 Januari 2007
je moet je slag om te trappen ook meer vooruit doen, dus je moet naar voren trappen, zadel dus naar achteren, niet te ver,maar zodat je grotendeels van je af trapt in principe, beetje raar uitgelegd, maargoed dit werd mij geleerd door iemand op de baan vorig jaar, al zat ik al redelijk goed, miss weet een ander hier meer over?
hmm, ik denk dat ik het snap: je moet de trapbeweging, proberen in de richting te maken, waar je met je fietst ook heengaat, vooruit dus, zo goed uitgelegd ofniet?
nou ehmm, moeilijk uit te leggen, je kan zeg maar ook als je zadel ver naa voren staat hebben dat je voet eigelijk bij een groot stuk van je omwenteling eigelijk achter/onder je kont zit, en je moe dus eigelijk het grootste deel voor je zitten te trappen, echt heel kl*te uit te leggen,
fietstechniek
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij is het belangrijkste als je op souplesse wilt rijden dat je "rond" trapt. De meeste kracht blijf je altijd zetten op het moment dat de crank horizontaal staat en dat je deze naar beneden drukt, maar door "voeten vegen", dan een beetje omhoog trekken en over het dode punt naar voren duwen heb je nauwlijks nog last van het dode punt waardoor je veel rustiger op je fiets kunt zitten.
u vraagt , wij draaien
http://www.bikefitting.com/Bitmaps/Theory/Ankling.gif
effe dit van bikefitting geplukt
gewoon peddelen => go with the flow. gewoon afwikkele
http://www.bikefitting.com/Bitmaps/Theory/Ankling.gif
effe dit van bikefitting geplukt
gewoon peddelen => go with the flow. gewoon afwikkele
60% of the time, it works ALL the time !
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 jan 2007 23:51
Mijn ervaring: het lastige is mijn techniek vast te houden terwijl ik harder ga werken. Dan loop ik het gevaar al heel snel m'n souplesse kwijt te raken en echt te gaan 'werken'. Er constant aan blijven denken is ook zo vervelend. Ik merk wel dat naar mate ik er beter op let tijdens het fietsen dat m'n techniek langzaam aan wel is verbeterd.
Spinnen kan ook nuttig zijn omdat je dan niet zo op auto's, gaten in het wegdek en andere fietsers hoeft te letten.
Maar hoe kunnen die mannen in het profpeleton toch zo hard gaan... Ik snap daar niets van.
Spinnen kan ook nuttig zijn omdat je dan niet zo op auto's, gaten in het wegdek en andere fietsers hoeft te letten.
Maar hoe kunnen die mannen in het profpeleton toch zo hard gaan... Ik snap daar niets van.
[quote="Amclassic-fan"]Volgens mij ..... maar door "voeten vegen", dan een beetje omhoog trekken en over het dode punt naar voren duwen heb je nauwlijks nog last van het dode punt waardoor je veel rustiger op je fiets kunt zitten. [/quote]
En doe je dat 'voeten vegen' met de hiel horizontaal of trek je deze iets omhoog?
En doe je dat 'voeten vegen' met de hiel horizontaal of trek je deze iets omhoog?
Ik rij ook met deze 'voetveeg' methode. Het is inderdaad moeilijk uit te leggen, maar toch nog even een poging in hopelijk begrijpbare taal.
Eerst en vooral: de positie!
Ik merk dat veel (vooral jonge) renners te hoog en te kort zitten.
Voor de voetveeg-methode is het belangrijk om verder achter het bracket te zitten en een beetje lager. Op die manier kun je beter duwen en trekken met de spieren die je hebt in bovenbenen en onderug. Als je te kort zit en te hoog, dan rij je enkel met je knieën. Veel kracht vanuit de onderrug wordt dan niet gebruikt.
De voet en dan concentreer je je vooral op de hiel, gaat zo horizontaal mogelijk. Als je nu een trapbeweging doet, dan gaat je voorste voet vooral duwen en de achterste trekken. Dit is makkelijk gezegd maar als je fietst dan gaan je trappers zo vlug dat er echt concentratie nodig is om deze coordinatie tot een goed einde te brengen. Het is een kwestie van oefenen.
Bij rustig fietsen gaan de hielen soms wat hoger, maar als ik een gaatje dicht wil rijden of een lange strook tegen de wind fiets, schakel ik direkt over op de 'voetveeg' methode. Meer kracht, vloeiender fietsen en dus langer snelheid kunnen houden.
Ik denk dat merckx ook steeds met deze 'methode' reed. Heb hem nooit weten fietsen, maar als ik foto's bekijk uit die tijd... Hij zat vrij lang op de fiets.
Eerst en vooral: de positie!
Ik merk dat veel (vooral jonge) renners te hoog en te kort zitten.
Voor de voetveeg-methode is het belangrijk om verder achter het bracket te zitten en een beetje lager. Op die manier kun je beter duwen en trekken met de spieren die je hebt in bovenbenen en onderug. Als je te kort zit en te hoog, dan rij je enkel met je knieën. Veel kracht vanuit de onderrug wordt dan niet gebruikt.
De voet en dan concentreer je je vooral op de hiel, gaat zo horizontaal mogelijk. Als je nu een trapbeweging doet, dan gaat je voorste voet vooral duwen en de achterste trekken. Dit is makkelijk gezegd maar als je fietst dan gaan je trappers zo vlug dat er echt concentratie nodig is om deze coordinatie tot een goed einde te brengen. Het is een kwestie van oefenen.
Bij rustig fietsen gaan de hielen soms wat hoger, maar als ik een gaatje dicht wil rijden of een lange strook tegen de wind fiets, schakel ik direkt over op de 'voetveeg' methode. Meer kracht, vloeiender fietsen en dus langer snelheid kunnen houden.
Ik denk dat merckx ook steeds met deze 'methode' reed. Heb hem nooit weten fietsen, maar als ik foto's bekijk uit die tijd... Hij zat vrij lang op de fiets.