Welke Centaur cassette?
-
- Forum-lid
Op mijn nieuwe fiets komt de Campagnolo Centaur groep (2007). Ik zit te denken aan een compact 50/34 met 12-25 cassette. Nu zal 34/25 in sommige gevallen voor mij niet licht genoeg zijn. Wat is dan verstandig? Voor die enkele ritten een andere standaard cassette monteren, bijv. 13-29 of enkele kransjes van de cassette vervangen? Werken deze combinaties met het standaard derailleur of stelt dit nog speciale eisen aan het derailleur? (korte/lange kooi etc.)
ik heb dit ook wel eens. Ik heb verschillende losse tandwieltjes voor achter en die kan je heel makkelijk vervangen bij centaur 2006, vind ik een van de grootste voordelen van campa groepen. Mijn vader heeft ook centaur 2007 maar daar zitten de laatste 2 kransjes aan elkaar vast dus waarschijlijk heb je speciale 2 kranjes aan elkaar...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb zelf een Velocecassette erbij voor het blokje wat ik zelden gebruik (13-29). Voor die paar weken echt klimmen per jaar koop ik het goedkoopste setje. Die paar gram zwaarder train ik er wel bij
Less is bore
De korte kooi kan cassettes tot 29 aan, kortom alle officiële Campa cassettes.
Ik weet niet waar je woont en ook niet hoe je fietst (trapfrequentie), maar dit zou mijn setup zijn als ik jou was. Ik woon zelf op 't vlakke en rijd 95-105 tpm op 't vlakke.
Op 't vlakke:
12-23 "poldercassette" (mooi verloop!) met 50/39 binnenblad (TA levert dit binnenblad onder de naam Nerius). Ik rijd op 't vlakke voornamelijk binnenblad.
Limburg / Ardennen
Je kunt kiezen: 1) je steekt dan een andere cassette (13-29 ofzo) óf 2) je vervangt je 39 blad voor de 34 die je bij je fiets krijgt. Allebei 1 minuut werk.
Hooggebergte
Je vervangt de 39 door 34 én je steekt een klimcassette (13-29).
De tip van Daniël lijkt me goed, dus klimcassette gewoon Veloce kwaliteit en je poldercasette Centaur.
PS: lees ook even dit topic door, kwam toevallig vanmiddag voorbij
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... eadPage=21
(pagina 21)
Ik weet niet waar je woont en ook niet hoe je fietst (trapfrequentie), maar dit zou mijn setup zijn als ik jou was. Ik woon zelf op 't vlakke en rijd 95-105 tpm op 't vlakke.
Op 't vlakke:
12-23 "poldercassette" (mooi verloop!) met 50/39 binnenblad (TA levert dit binnenblad onder de naam Nerius). Ik rijd op 't vlakke voornamelijk binnenblad.
Limburg / Ardennen
Je kunt kiezen: 1) je steekt dan een andere cassette (13-29 ofzo) óf 2) je vervangt je 39 blad voor de 34 die je bij je fiets krijgt. Allebei 1 minuut werk.
Hooggebergte
Je vervangt de 39 door 34 én je steekt een klimcassette (13-29).
De tip van Daniël lijkt me goed, dus klimcassette gewoon Veloce kwaliteit en je poldercasette Centaur.
PS: lees ook even dit topic door, kwam toevallig vanmiddag voorbij
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... eadPage=21
(pagina 21)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
34-50 met 13-29 kan volgens Campa niet en is altijd heel erg op het randje of het wel of niet zal gaan met een korte kooi. Als je de fiets nog moet kopen zou ik er maar gewoon een derailleur met medium kooi erop laten zetten. Dan loop je ook geen onnodige risico's.
-
- Forum-lid
Bedankt voor alle tips. Ik woon ook "op 't vlakke". Ik heb m'n trapfrequentie wel eens proberen te meten, was iets van 85-90 tpm (heb geen trapfrequentiesensor). Ik probeer wel steeds meer op souplesse te rijden.
Dan ga ik voor 50/34 met 12-25 en een extra cassette van 13-29. Veloce is daarvoor inderdaad prima. De fiets moet nog besteld worden, dus een derailleur met een medium kooi moet dan geen probleem zijn lijkt me.
Ik heb nog nooit een binnenblad vervangen. Is dat een kwestie van boutjes los, blad verwisselen en boutjes weer vast? Niets aan het derailleur aanpassen?
Dan ga ik voor 50/34 met 12-25 en een extra cassette van 13-29. Veloce is daarvoor inderdaad prima. De fiets moet nog besteld worden, dus een derailleur met een medium kooi moet dan geen probleem zijn lijkt me.
Ik heb nog nooit een binnenblad vervangen. Is dat een kwestie van boutjes los, blad verwisselen en boutjes weer vast? Niets aan het derailleur aanpassen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Derailleur(s) hoef je niet aan te passen, alleen boutjes, kind kan de was doen.
Met 12-25 kan je de hele wereld aan (althans, Nederland en België) al heb je niet zo'n mooi verloop als bij 12-23, maar soit.
Met 12-25 kan je de hele wereld aan (althans, Nederland en België) al heb je niet zo'n mooi verloop als bij 12-23, maar soit.
-
- Forum-lid
Nogmaals bedankt allemaal.Op naar de winkel...
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 17 Januari 2007
Limburg / Ardennen
Kan je op een normaal crankstel dan een 34 plaatsen of heb ik het hier verkeerd begrepen...
Limburg / Ardennen
Kan je op een normaal crankstel dan een 34 plaatsen of heb ik het hier verkeerd begrepen...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Nog even aanhakend op dit topic:
Mijn fiets is compleet Centaur 2007 afgemonteerd. Ik heb een 39-53 crankstel en een derailleur met korte kooi. Het is mij nou niet geheel duidelijk of ik dan een cassette 13-29 kan monteren zonder iets aan te hoeven passen. Op de website van Campagnolo staat bij Question ans Answer het volgende:
I would like to see some examples of compatibility calculations for sprocket sets, derailleurs and crank sets
Let's take a look at a practical example:
Can the Centaur 10s rear derailleur be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set?
The description of the Centaur 10s rear derailleur reads: minimum sprocket 11, maximum sprocket 29, capacity 30 and maximum front difference 14.
The minimum sprocket and the maximum sprocket are therefore perfectly compatible.
Capacity = (29-13) + (53-39) = 30
Front difference = (53-39) = 14
The Centaur 10s rear derailleur can therefore be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set.
In dit verhaal lees ik echter niks over korte of medium kooi. Zoals ik het lees, kan je met elke Centaur derailleur een 13-29 cassette steken bij een 39-53 crankstel. Kan iemand mij vertellen of dat klopt?
Mijn fiets is compleet Centaur 2007 afgemonteerd. Ik heb een 39-53 crankstel en een derailleur met korte kooi. Het is mij nou niet geheel duidelijk of ik dan een cassette 13-29 kan monteren zonder iets aan te hoeven passen. Op de website van Campagnolo staat bij Question ans Answer het volgende:
I would like to see some examples of compatibility calculations for sprocket sets, derailleurs and crank sets
Let's take a look at a practical example:
Can the Centaur 10s rear derailleur be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set?
The description of the Centaur 10s rear derailleur reads: minimum sprocket 11, maximum sprocket 29, capacity 30 and maximum front difference 14.
The minimum sprocket and the maximum sprocket are therefore perfectly compatible.
Capacity = (29-13) + (53-39) = 30
Front difference = (53-39) = 14
The Centaur 10s rear derailleur can therefore be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set.
In dit verhaal lees ik echter niks over korte of medium kooi. Zoals ik het lees, kan je met elke Centaur derailleur een 13-29 cassette steken bij een 39-53 crankstel. Kan iemand mij vertellen of dat klopt?