Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke Centaur cassette?

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 17 jan 2007 20:28

Op mijn nieuwe fiets komt de Campagnolo Centaur groep (2007). Ik zit te denken aan een compact 50/34 met 12-25 cassette. Nu zal 34/25 in sommige gevallen voor mij niet licht genoeg zijn. Wat is dan verstandig? Voor die enkele ritten een andere standaard cassette monteren, bijv. 13-29 of enkele kransjes van de cassette vervangen? Werken deze combinaties met het standaard derailleur of stelt dit nog speciale eisen aan het derailleur? (korte/lange kooi etc.)

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 17 jan 2007 20:52

ik heb dit ook wel eens. Ik heb verschillende losse tandwieltjes voor achter en die kan je heel makkelijk vervangen bij centaur 2006, vind ik een van de  grootste voordelen van campa groepen. Mijn vader heeft ook centaur 2007 maar daar zitten de laatste 2 kransjes aan elkaar vast dus waarschijlijk heb je speciale 2 kranjes aan elkaar...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40205
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2007 21:11

Ik heb zelf een Velocecassette erbij voor het blokje wat ik zelden gebruik (13-29). Voor die paar weken echt klimmen per jaar koop ik het goedkoopste setje. Die paar gram zwaarder train ik er wel bij
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jan 2007 21:58

De korte kooi kan cassettes tot 29 aan, kortom alle officiële Campa cassettes.
Ik weet niet waar je woont en ook niet hoe je fietst (trapfrequentie), maar dit zou mijn setup zijn als ik jou was. Ik woon zelf op 't vlakke en rijd 95-105 tpm op 't vlakke.
Op 't vlakke:
12-23 "poldercassette" (mooi verloop!) met 50/39 binnenblad (TA levert dit binnenblad onder de naam Nerius). Ik rijd op 't vlakke voornamelijk binnenblad.
Limburg / Ardennen
Je kunt kiezen: 1) je steekt dan een andere cassette (13-29 ofzo) óf 2) je vervangt je 39 blad voor de 34 die je bij je fiets krijgt. Allebei 1 minuut werk.
Hooggebergte
Je vervangt de 39 door 34 én je steekt een klimcassette (13-29).
De tip van Daniël lijkt me goed, dus klimcassette gewoon Veloce kwaliteit en je poldercasette Centaur.
PS: lees ook even dit topic door, kwam toevallig vanmiddag voorbij
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... eadPage=21
(pagina 21)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2007 22:10

34-50 met 13-29 kan volgens Campa niet en is altijd heel erg op het randje of het wel of niet zal gaan met een korte kooi. Als je de fiets nog moet kopen zou ik er maar gewoon een derailleur met medium kooi erop laten zetten. Dan loop je ook geen onnodige risico's.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 17 jan 2007 22:38

Bedankt voor alle tips. Ik woon ook "op 't vlakke". Ik heb m'n trapfrequentie wel eens proberen te meten, was iets van 85-90 tpm (heb geen trapfrequentiesensor). Ik probeer wel steeds meer op souplesse te rijden.
Dan ga ik voor 50/34 met 12-25 en een extra cassette van 13-29. Veloce is daarvoor inderdaad prima. De fiets moet nog besteld worden, dus een derailleur met een medium kooi moet dan geen probleem zijn lijkt me.
Ik heb nog nooit een binnenblad vervangen. Is dat een kwestie van boutjes los, blad verwisselen en boutjes weer vast? Niets aan het derailleur aanpassen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2007 22:40

Inderdaad, boutjes losdraaien met een inbus en een klein tooltje. Bladen zijn los, dan wissel je het binnenblad en draai je ze weer vast en het zit er weer op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jan 2007 22:45

Derailleur(s) hoef je niet aan te passen, alleen boutjes, kind kan de was doen.
Met 12-25 kan je de hele wereld aan (althans, Nederland en België)  al heb je niet zo'n mooi verloop als bij 12-23, maar soit. 

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 17 jan 2007 23:29

Nogmaals bedankt allemaal.Op naar de winkel...

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 18 jan 2007 18:16

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 17 Januari 2007


Limburg / Ardennen
Je kunt kiezen: 1) je steekt dan een andere cassette (13-29 ofzo) óf 2) je vervangt je 39 blad voor de 34 die je bij je fiets krijgt. Allebei 1 minuut werk.


Kan je op een normaal crankstel dan een 34 plaatsen of heb ik het hier verkeerd begrepen...
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2007 18:26

Nee maar op een compact wel een 39.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pegie
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 aug 2006 01:00

pegie 17 apr 2007 23:40

Nog even aanhakend op dit topic:

Mijn fiets is compleet Centaur 2007 afgemonteerd. Ik heb een 39-53 crankstel en een derailleur met korte kooi. Het is mij nou niet geheel duidelijk of ik dan een cassette 13-29 kan monteren zonder iets aan te hoeven passen. Op de website van Campagnolo staat bij Question ans Answer het volgende:

I would like to see some examples of compatibility calculations for sprocket sets, derailleurs and crank sets

Let's take a look at a practical example:
Can the Centaur 10s rear derailleur be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set?
The description of the Centaur 10s rear derailleur reads: minimum sprocket 11, maximum sprocket 29, capacity 30 and maximum front difference 14.
The minimum sprocket and the maximum sprocket are therefore perfectly compatible.
Capacity = (29-13) + (53-39) = 30
Front difference = (53-39) = 14
The Centaur 10s rear derailleur can therefore be used with the 13-29 sprocket set and the 39-53 crank set.

In dit verhaal lees ik echter niks over korte of medium kooi. Zoals ik het lees, kan je met elke Centaur derailleur een 13-29 cassette steken bij een 39-53 crankstel. Kan iemand mij vertellen of dat klopt?

Plaats reactie