Hallo Bikers,
2 jaar geleden kwam ik in aanraking met de bezigheid mountainbiken. Al snel was ik het huren zat en kocht na anderhalf jaar geleden deze Cannondale F900 SL
http://tinypic.com/view/?pic=2a5hhxw
Alleen wist ik toen nog niet wat ik nu wel weet. Eerst baalde ik wel van het een en ander, want ik heb er behoorlijk al wat aan verspijkerd, maar nu nog wat fine tunen. Ik ben het ook maar meer als een leerobject gaan beschouwen. De volgende punten zou ik graag advies over ontvangen:
1. Remmen. Ik heb hier op het forum al het nodige over gelezen, maar nog niet mijn probleem tegen gekomen. Namelijk het volgende: Ik heb mijn fiets gekocht met Coda schijfremmen. In den beginne ging het wel, maar ik had toen nog niet zoveel ervaring. Al gauw begonnen de problemen. Voorrem hendel die ik erg ver moest knijpen voordat die ook maar iets reageerde en achter remde ook niet fantastisch. Voor opnieuw gevuld. Daarna even iets beter, maar al gauw weer hetzelfde. Totdat ik bij een afdaling met beide remmen iets bij wilde remmen en de voorrem vast sloeg. Ik vloog over het stuur met mijn tanden in een boomwortel. Zo'n post op mh2d naar laten kijken. Hadden ze helemaal gefikst. Maar na 2 keer remmen sloeg de voorrem weer vast (dit keer wel getest op vlakke grond). Dus toen niet meer voor remmen. Maar nu achter ook begint ...
Dus Coda remmen wil ik eraf gooien, die verdienen inderdaad de Razzie award. Ik wil heel graag weer fietsen, maar als ik niet kan remmen... Nu vind ik combi van kwaliteit, gewicht en prijs belangrijk. Ik heb nu 4 punts 160mm schijven en Shimano Deore shifters.
1a. Wat zijn de consequenties om naar Magura of Shimano hydr schijfremmen over te stappen. Ivm. andere schijven, andere wielen (ander wiel, liefst dan minder spaken = mooier )
1b. Wat zijn de consequenties en mogelijkheden om eventueel zelfs naar HS33 of V-brakes over te stappen, indien mogelijk. Overigens vuil en slepen heb ik bij
schijfremmen nooit last van gehad.
2. Versnellingen: Ik ben nog steeds aan het rotzooien met mijn versnellingen. Ik heb er nu achter TA 11-34T 9 speed (net vernieuwd, vorige was versleten en trapte door) en voor TA 44-94, 34-94, 22-58 9 speed SRAM ketting met zo'n makkelijk uitneembaar schakeltje (i.v.m. onderhoud ideaal). Derailleur voor LX en achter XT.
Mijn ketting vliegt bij het schakelen bij de voorbladen nog wel eens gemakkelijk eraf. Bijvoorbeeld bij steile hellingen en als ik dan wil terugschakelen. Ook loop de ketting in allerlei standen bij de geleider van de voor derailleur gemakkelijk aan. Erg irritant bovendien bleven schakels erachter hangen en werd mijn vorige ketting daardoor steeds korter . Meerdere mensen, na zelf veel geprobeerd te hebben, naar laten kijken. Die kwamen echter niet tot een andere oplossing dan wat ik al had geprobeerd.
2a. Kent iemand dit probleem en hoe heeft diegene dat opgelost?
2b. Heeft iemand misschien tips voor bladen en cassettes, die anders zijn dan die van mij en waar diegene zeer content mee is?
Ik weet het een heel verhaal! Ik hoop dat jullie tips mij verder kunnen helpen en misschien zien jullie iets aan mijn fiets waar ik nog niet aan gedacht heb. Dan hoor ik het graag.....
Groetjes Myrthe
CODA schijfremmen :evil:
Quoten: Origineel geplaatst door Myrthe op 16 Januari 2007
Nu vind ik combi van kwaliteit, gewicht en prijs belangrijk. Kies er twee zou ik zeggen. Helaas gaan die drie zelden of nooit samen. Maar een middenweg is vast te vinden.
1a. Wat zijn de consequenties om naar Magura of Shimano hydr schijfremmen over te stappen. Ivm. andere schijven, andere wielen (ander wiel, liefst dan minder spaken = mooier ) Ik ben geen schijfrem expert en fan, maar je kunt volgens mij de oude Coda (Sachs?) schijfrem combineren met Magura. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
1b. Wat zijn de consequenties en mogelijkheden om eventueel zelfs naar HS33 of V-brakes over te stappen, indien mogelijk. Overigens vuil en slepen heb ik bij schijfremmen nooit last van gehad.
Indien je frame over v-brake nokken beschikt kan dat. Volgens mij is CAAD4 of zelfs CAAD3 het laatste frame met v-brake nokken. Je wielen moeten er dan ook geschikt voor zijn. HS33 is kwaliteit en prijs, niet licht. V brake is lichter, minder remprestatie, meer onderhoud.2. Versnellingen: Ik ben nog steeds aan het rotzooien met mijn versnellingen. Ik heb er nu achter TA 11-34T 9 speed (net vernieuwd, vorige was versleten en trapte door) en voor TA 44-94, 34-94, 22-58 9 speed SRAM ketting met zo'n makkelijk uitneembaar schakeltje (i.v.m. onderhoud ideaal). Derailleur voor LX en achter XT. Mijn ketting vliegt bij het schakelen bij de voorbladen nog wel eens gemakkelijk eraf. Bijvoorbeeld bij steile hellingen en als ik dan wil terugschakelen. Ook loop de ketting in allerlei standen bij de geleider van de voor derailleur gemakkelijk aan. Erg irritant bovendien bleven schakels erachter hangen en werd mijn vorige ketting daardoor steeds korter . Meerdere mensen, na zelf veel geprobeerd te hebben, naar laten kijken. Die kwamen echter niet tot een andere oplossing dan wat ik al had geprobeerd. 2a. Kent iemand dit probleem en hoe heeft diegene dat opgelost?
Ik ga er maar vanuit dat je de voorderraileur goed hebt afgesteld en op de hoogte bent van het High en Low shroefje. Te bruusk shakelen? Weinig geoel tijdens schakelen? Neem Sram gripschifters die te combineren zijn met Shimano. Sram Attack of Rocket. Kleine klikjes, beter doseerbaar schakelen bij de voorderrailleur. En je kunt zo ook het aanlopen elimineren.Ik weet het een heel verhaal! Ik hoop dat jullie tips mij verder kunnen helpen en misschien zien jullie iets aan mijn fiets waar ik nog niet aan gedacht heb. Dan hoor ik het graag.....
Ik zie dat je Hutchinson Python banden hebt. Fijne band, alleen ze roteren op de velg. Dit is ook het geval op de foto. Achterste band trekt het ventiel mee. Er vervelend, zeker als je op lage bandenspanning wilt rijden met een binnenband. Beetje haarlak op de hieldraad doet wonderen.
Nu vind ik combi van kwaliteit, gewicht en prijs belangrijk. Kies er twee zou ik zeggen. Helaas gaan die drie zelden of nooit samen. Maar een middenweg is vast te vinden.
1a. Wat zijn de consequenties om naar Magura of Shimano hydr schijfremmen over te stappen. Ivm. andere schijven, andere wielen (ander wiel, liefst dan minder spaken = mooier ) Ik ben geen schijfrem expert en fan, maar je kunt volgens mij de oude Coda (Sachs?) schijfrem combineren met Magura. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
1b. Wat zijn de consequenties en mogelijkheden om eventueel zelfs naar HS33 of V-brakes over te stappen, indien mogelijk. Overigens vuil en slepen heb ik bij schijfremmen nooit last van gehad.
Indien je frame over v-brake nokken beschikt kan dat. Volgens mij is CAAD4 of zelfs CAAD3 het laatste frame met v-brake nokken. Je wielen moeten er dan ook geschikt voor zijn. HS33 is kwaliteit en prijs, niet licht. V brake is lichter, minder remprestatie, meer onderhoud.2. Versnellingen: Ik ben nog steeds aan het rotzooien met mijn versnellingen. Ik heb er nu achter TA 11-34T 9 speed (net vernieuwd, vorige was versleten en trapte door) en voor TA 44-94, 34-94, 22-58 9 speed SRAM ketting met zo'n makkelijk uitneembaar schakeltje (i.v.m. onderhoud ideaal). Derailleur voor LX en achter XT. Mijn ketting vliegt bij het schakelen bij de voorbladen nog wel eens gemakkelijk eraf. Bijvoorbeeld bij steile hellingen en als ik dan wil terugschakelen. Ook loop de ketting in allerlei standen bij de geleider van de voor derailleur gemakkelijk aan. Erg irritant bovendien bleven schakels erachter hangen en werd mijn vorige ketting daardoor steeds korter . Meerdere mensen, na zelf veel geprobeerd te hebben, naar laten kijken. Die kwamen echter niet tot een andere oplossing dan wat ik al had geprobeerd. 2a. Kent iemand dit probleem en hoe heeft diegene dat opgelost?
Ik ga er maar vanuit dat je de voorderraileur goed hebt afgesteld en op de hoogte bent van het High en Low shroefje. Te bruusk shakelen? Weinig geoel tijdens schakelen? Neem Sram gripschifters die te combineren zijn met Shimano. Sram Attack of Rocket. Kleine klikjes, beter doseerbaar schakelen bij de voorderrailleur. En je kunt zo ook het aanlopen elimineren.Ik weet het een heel verhaal! Ik hoop dat jullie tips mij verder kunnen helpen en misschien zien jullie iets aan mijn fiets waar ik nog niet aan gedacht heb. Dan hoor ik het graag.....
Ik zie dat je Hutchinson Python banden hebt. Fijne band, alleen ze roteren op de velg. Dit is ook het geval op de foto. Achterste band trekt het ventiel mee. Er vervelend, zeker als je op lage bandenspanning wilt rijden met een binnenband. Beetje haarlak op de hieldraad doet wonderen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40606
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom niet een setje Hayes HFX 9? Prima remmen voor een hele nette prijs. En mooier dan die Shimanoremmen (persoonlijk). Als je iets meer geld uit wilt gaan geven zou ik eens naar de Hope mono mini kijken. Vierpuntsbevestiging ken ik overigens zelf niet. De 2 standaarden zijn International Standard (IS) 6 gaats bevestiging en Centerlock (opgedrongen zelf ontwikkeld systeem van Shimano).
Overstappen naar V brakes of HS33 zou ik niet doen; je gaat fors achteruit in remkracht. Als je tevreden was over de remkracht en het gebruik van je huidige schijven zou ik niet terug gaan.
TA maakt goede voorbladen, daar zal het probleem in eerste instantie niet zitten. Ik neem aan dat je niet op je voorbladen schakelt op die steile hellingen? Dat gaat bij de meeste systemen niet. Op de achtercassette kan ik wel ten aller tijde schakelen met mijn X9 groep en SRAM cassette.
Het gebruiken van een andere shifter is een lamme oplossing. In principe hoort een goed afgestelde voorderrailleur netjes te werken met alle shifters. Op het kleine blad zal hij iets aanlopen bij de 2 kleinste achtertandjes, op het grote voorblad zal hij iets aanlopen op de 2 grootste achtertandjes. Ik zit eerder te denken aan een verbogen kooi, een scheef gemonteerde klemband van de voorderrailleur.
Overstappen naar V brakes of HS33 zou ik niet doen; je gaat fors achteruit in remkracht. Als je tevreden was over de remkracht en het gebruik van je huidige schijven zou ik niet terug gaan.
TA maakt goede voorbladen, daar zal het probleem in eerste instantie niet zitten. Ik neem aan dat je niet op je voorbladen schakelt op die steile hellingen? Dat gaat bij de meeste systemen niet. Op de achtercassette kan ik wel ten aller tijde schakelen met mijn X9 groep en SRAM cassette.
Het gebruiken van een andere shifter is een lamme oplossing. In principe hoort een goed afgestelde voorderrailleur netjes te werken met alle shifters. Op het kleine blad zal hij iets aanlopen bij de 2 kleinste achtertandjes, op het grote voorblad zal hij iets aanlopen op de 2 grootste achtertandjes. Ik zit eerder te denken aan een verbogen kooi, een scheef gemonteerde klemband van de voorderrailleur.
Less is bore
Fijn al die tips Ga menteen even kijken en uitproberen. Net gekeken met die nopjes voor V-brakes. Wel een beetje stom, had ik zelf ook al wel kunnen bedenken. Kheb een Caad5, V-brakes is dan geen optie. Dus het wordt afwegen welke schijfremmen.
Kan iemand mij trouwens iets zinnigs zeggen over de Coda naaf?
Kan iemand mij trouwens iets zinnigs zeggen over de Coda naaf?
Quoten: Origineel geplaatst door Myrthe op 19 Januari 2007
Kan iemand mij trouwens iets zinnigs zeggen over de Coda naaf?
Over Coda naven in het algemeen? De voornaaf is goed naar mijn mening. Ik heb met verschillende gereden maar nooit problemen mee gehad. Vaak iets lichter dan Shimano, iets minder goede afdichting. Achternaaf is een ander verhaal. De oude Coda (sachs) 900 naven zijn perfect. Bij de Coda expert achternaaf gaat het vaak mis bij de body. Even chekken of daar speling op zit. Helaas niet stelbaar, een nieuwe body kost ongeveer €36.
Kan iemand mij trouwens iets zinnigs zeggen over de Coda naaf?
Over Coda naven in het algemeen? De voornaaf is goed naar mijn mening. Ik heb met verschillende gereden maar nooit problemen mee gehad. Vaak iets lichter dan Shimano, iets minder goede afdichting. Achternaaf is een ander verhaal. De oude Coda (sachs) 900 naven zijn perfect. Bij de Coda expert achternaaf gaat het vaak mis bij de body. Even chekken of daar speling op zit. Helaas niet stelbaar, een nieuwe body kost ongeveer €36.
Tanx!!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Avid Juicy 7 schijfremmen. Zijn al geinstalleerd en en mee gefietst. Ben er nu al erg blij mee. De naven waren naar mijn idee nog prima. Heb ik nog 1 dingetje moeten oplossen. Er is geen standaard beugeltje om de caliper voor een 170mm schijf te monteren. Ik heb iets langere boutjes genomen en deze met 4 borgringetjes opgevuld. En klaar is ie!!!
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
Het was een wat vager verhaal waarin ik ook nog niet wist hoe het hier op dit forum aan toe ging. Weer veel van geleerd Dus vanaf nu korte bondige vragen en probleemstellingen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Avid Juicy 7 schijfremmen. Zijn al geinstalleerd en en mee gefietst. Ben er nu al erg blij mee. De naven waren naar mijn idee nog prima. Heb ik nog 1 dingetje moeten oplossen. Er is geen standaard beugeltje om de caliper voor een 170mm schijf te monteren. Ik heb iets langere boutjes genomen en deze met 4 borgringetjes opgevuld. En klaar is ie!!!
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
Het was een wat vager verhaal waarin ik ook nog niet wist hoe het hier op dit forum aan toe ging. Weer veel van geleerd Dus vanaf nu korte bondige vragen en probleemstellingen.