Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe Schoenen

hehop
Forum-lid

hehop 16 jan 2007 23:46

Hoi,
Ik wil goede race-schoenen kopen voor het rijden van mijn wedstrijden. Ik wil hier niet meer dan ongeveer 125euro aan uitgeven. Welke schoenen raden jullie mij aan?
Bij voorbaat dank!

maruc
Forum-lid

maruc 17 jan 2007 18:16

is per voet persoonlijk dus is geen antwoord op te geven gewoon goed passen en kijken welke het beste zit

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 jan 2007 12:32

Quoten: Origineel geplaatst door hehop op 16 Januari 2007

Hoi,
Ik wil goede race-schoenen kopen voor het rijden van mijn wedstrijden. Ik wil hier niet meer dan ongeveer 125euro aan uitgeven. Welke schoenen raden jullie mij aan?
Bij voorbaat dank!

shimano heeft modellen met carbon zool voor rond de 120 euro, dat is denk ik wel een goede verhouding prijs/kwaliteit...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

denboris
Forum-lid

denboris 20 jan 2007 21:34

zeker een carbonnen zool nemen, die veert immers niet mee en aldus is er geen verlies van kracht.
werk mee aan wielerjournaal.nl!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jan 2007 22:09

Het is veel belangrijker dat je schoenen koopt die perfect passen dan dat ze een carbon zool hebben. Een plastic zool is ook behoorlijk stijf alleen die zal na verloop van tijd wat stijfheid verliezen. Maar stijfheid is niet een heel groot issue bij de meeste, het belangrijkste is namelijk dat de schoenen stijf genoeg zijn zodat je geen zere voeten krijgt. Als een zool iets door geeft komt die energie er daarna voor het grootste gedeelte ook weer gewoon uitzetten, dus dat is niet zo'n probleem. Er geldt immers gewoon de wet van energie behoud.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

denboris
Forum-lid

denboris 21 jan 2007 00:01

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Januari 2007
Het is veel belangrijker dat je schoenen koopt die perfect passen dan dat ze een carbon zool hebben. Een plastic zool is ook behoorlijk stijf alleen die zal na verloop van tijd wat stijfheid verliezen. Maar stijfheid is niet een heel groot issue bij de meeste, het belangrijkste is namelijk dat de schoenen stijf genoeg zijn zodat je geen zere voeten krijgt. Als een zool iets door geeft komt die energie er daarna voor het grootste gedeelte ook weer gewoon uitzetten, dus dat is niet zo'n probleem. Er geldt immers gewoon de wet van energie behoud.

Het is uiteraard veel belangrijker dat de schoenen perfect passen, maar de vraag was welke schoenen er aangeraden zouden kunnen worden.
Ik raad dus een carbonnen zool aan, omwille van de stijfheid (en ja, er is een verschil met een gewone zool) en dus energiebehoud.
De wet van behoud van energie geldt hier idd ook, maar je verliest toch energie bij een minder stijve zool: namelijk, de zool gaat iets doorbuigen wanneer je duwt (waardoor je energie verliest) en terugveren op het moment dat je trapper terug naar boven komt (dan heb je zogezegd energie terugwinst, maar die wordt niet overgedragen op de voet, noch op de trapper).
De energie die je dus verliest bij het trappen, win je terug bij het omhooggaan van je trapper, maar wordt niet benut. Er is dus sprake van energie verlies.

Ik wou dat even rechtzetten :)
gr
boris
werk mee aan wielerjournaal.nl!

bigm
Forum-lid

bigm 21 jan 2007 02:53

ik zou ook eens kijken naar exustar die heb ik gisteren in handen gehad erg mooie schoenen tegen een redelijke prijs

Plaats reactie