Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano WH-R550

taz81
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jan 2007 17:47

taz81 16 jan 2007 15:18

Ik heb de afgelopen tijd veel slechte berichten gelezen over de shimano WH-R550, zeker van mensen die iets zwaarder zijn.
Nu heb ik verschillende dealers gesproken over het verwisselen van de set wielen bij aanschaf van een nieuwe fiets. allen zeggen mij eigenlijk het zelfde. de nieuwe set van shimano is kwalitatief goed, en mocht er iets zijn, dan heb je binnen 3 dagen een nieuwe set zonder problemen.
worden deze meningen van de dealers gedeelt door mensen op dit forum, of is het toch verstandig om deze wielset te vervangen door een ander?
alvast bedankt voor jullie reacties?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27925
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2007 15:33

* zucht * daar gaan we weer. Er is al zóveel over deze wielen geschreven. Ook al zijn ze misschien verbeterd, echt degelijk zullen ze nooit worden.
Hoe groot is denk je de kans dat dergelijke goedkope wielen echt goed zijn?
Nu weet ik dat je kwaliteit niet altijd kan afleiden uit prijs maar toch.
Koop gewoon een GOED setje, daar heb je gegarandeerd geen gezeur mee. Fietsenmakers lullen over het algemeen nader dat ze verstand van hebben. Excuses voor deze generalisatie, maar in de meeste gevallen proberen ze gewoon hun spullen kwijt te raken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2007 15:37

80 kg is al te veel voor de wielen. De 1 rijdt de lagers binnen een  mum van tijd kapot en als die niet kapot gaan hebben er spaken de neiging tot breken bij sommige. En een grote groep heeft problemen met het gebrek aan stijfheid. Ik zou altijd gewoon iets meer uitgeven en er eens setje Vista's of Campa Scirocco wielen in laten zetten, als die FM's zo overtuigd zijn van de kwaliteit van die 550's kunnen ze die ook best zelf daarna losverkopen.
Ik ben wel benieuwd welke FM's dit zijn die zeggen dat het geen probleem is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 16 jan 2007 16:50

Quote: Ik ben wel benieuwd welke FM's dit zijn die zeggen dat het geen probleem is.
Heb je even? Ik ben er nogal wat tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe fiets in elk geval. Meestal zeggen ze eerst dat er niks mis mee is, totdat je ze erop wijst dat de persoon met wie ze aan het praten zijn ruim 1 meter 90 is en een fors postuur heeft en dat je je bedenkingen hebt over de stevigheid en duurzaamheid van de wielen. Als je dan zelf ook nog een balletje opwerpt voor een verbetering (bijv. Vista) en ze zeggen dat die niet echt beter zullen zijn "omdat ze evenveel spaken hebben", tja.. moet je dan toch maar genoegen nemen met de Shimano's? Ik heb dit in ieder geval niet gedaan en heb net zoveel fietsenmakers bezocht tot ik er een tegenkwam die wel een plausibel verhaal EN een servicegerichte uitstraling had, zodat ik er met enig vertrouwen tot een koop over kon gaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27925
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2007 17:21

"evenveel spaken" haha ik lig krom hier
De meeste FM zijn slaaf van Shimano, dat is de reden dat ze die rommel graag kwijtraken.

maarten_h
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:16

maarten_h 16 jan 2007 18:53

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Januari 2007
Ik ben wel benieuwd welke FM's dit zijn die zeggen dat het geen probleem is.


Ik was laatst even aan het kijken bij Jan Brinkman te Dronten, omdat hij erg slecht bekend staat in de regio.
Dus ik begin over die Shimano-wielen. Dan zegt hij tegen mij dat hij zelf 100 kilo weegt en twee meter lang is en al 15000 kilometer geen enkel probleem er mee heeft gehad.
Wat mij betreft stond hij gewoon te lullen in de rondte, maar wat vinden jullie hier van?
Cannondale CAAD 5 met Centaur 2007

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 16 jan 2007 18:54

Ik rijdt ermee en kan alleen maar erover zeggen dat het wielset met bevalt en lekker is om mee te rijden. (weeg nu 74kg seizoen 68-70kg). De problemen die ermee waren zijn allang verleden tijd.
Kwamen pas ook goed door de Tour-test.

@ AM Classic ooit eens op de wielen gereden?
je rijdt met campa. toch dus ga ervan uit dat je de conclusie trekt van andere berichten

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 16 jan 2007 19:11

ik rijd ook al weer 4000 km op deze wielen en weeg 78 kg  no problemo.
Ik heb de fiets nieuw gekocht bij een FM die tevens mijn zwager is dus ik denk dat zit wel snor hij gaf wel toe dat de eerste serie niet zo goed waren maar dat deze problemen nu opgelost waren . En ja ze verkopen nu eenmaal veel meer shimano dan de duurdere wielen en groepen.
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2007 20:46

@Kuiper ja ik heb wel met die wielen gereden. Ik ben namelijk een keer lek gereden en toen kreeg ik zo'n wiel gestoken. Ze voelde gewoon slap aan, ik heb wat keren naar dat achterwiel gekeken of ik niet weer plat stond..
Kijk eens naar het topic van Jan Nak bijv, die komt ook vertellen dat ze te slap zijn en dat zelfs de magneet van z'n computer de ontvanger raakt. Ik ken zoveel mensen die tot dezelfde conclusie als mij kwamen dat de wielen gewoon slap zijn. Zijn je LW's netzo stijf als je WH550's?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 jan 2007 16:37

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Januari 2007


@Kuiper ja ik heb wel met die wielen gereden. Ik ben namelijk een keer lek gereden en toen kreeg ik zo'n wiel gestoken. Ze voelde gewoon slap aan, ik heb wat keren naar dat achterwiel gekeken of ik niet weer plat stond..
Kijk eens naar het topic van Jan Nak bijv, die komt ook vertellen dat ze te slap zijn en dat zelfs de magneet van z'n computer de ontvanger raakt. Ik ken zoveel mensen die tot dezelfde conclusie als mij kwamen dat de wielen gewoon slap zijn. Zijn je LW's netzo stijf als je WH550's?

Misschien aan maandag morgen modelletje ?

trekmadone
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 okt 2005 03:00

trekmadone 17 jan 2007 17:44

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Januari 2007


@Kuiper ja ik heb wel met die wielen gereden. Ik ben namelijk een keer lek gereden en toen kreeg ik zo'n wiel gestoken.


Dan heb je inderdaad de nodige kilometers gemaakt om tot een zeer gefundeerd oordeel te komen.
Chapeau!
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2007 19:35

En hoeveel wedstrijd km's heb jij er dan wel meegereden? Zolang je maar rustig met 30 km/h rechtdoor rijdt voldoet een 36 spaaks wiel nog waar ik de helft van de spaken uitgedraaid heb...
ventjes wat quotes van enkel dit forum:
ik heb nu 4 weken nieuwe 550 wielen, af en toe heb ik het idee dat mijn achterwiel bij een hobbel onder mijn kont uitschiet. ik weeg 81 kilo. Is dit een probleem dat bij mij zit, zou het aan zwabberende wielen kunnen liggen? Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Slechts 1 spaakbreuk tot nu toe (en dan nog wel net in een cyclosportieve in Frankrijk, 20 km voor de streep). Ik beschik nog over een andere wielset waarmee ik meestal in Vlaanderen rondrijd, dus de Shimano's zitten lang niet altijd in m'n fiets.
in onze club heeft er eentje nu ong 4 maanden de WHR 550 en zit nu aan zijn ZEVENDE achterwiel...steeds spaken die kapotspringen. Hij weegt 91kg. Altijd keurig kunnen omwisslen maar ondertussen al 1 naftbak kwijt aan heen en weer rijden!
Had ik dit geweten dan had ik geprobeerd om mijn wielen om te wisselen bij de aankoop. Zelf ben ik 80 kg en doe geen bijzondere dingen op de fiets behalve goed doorrijden, maar na 230 km is de eerste spaak achter gebroken plus dat er een slagje in mijn achterwiel gekomen is. Als dit zo doorgaat... Het vreemde is dat ik ook niet weet wanneer en hoe het is gebeurd.  
na krap 800 kilometer knalde er een spaak in het achterwiel. En wederom een teleurstelling bij de fietsenmaker. Spaken hadden ze niet op voorraad en ik heb een week op mijn wiel moeten wachten. Daar had ik dus geen zin in en ik heb bij een andere fietsenmaker 2 ultegra naven, 2 Mavic Open pro's en 64 DT competition spaken + nippels gekocht en heb zelf een super strak wielsetje gevlochten. En inmiddels weer 1000 kilometer en ze zijn nog steeds kaarsrecht. En het mooie is nog dat het complete setje ruim 100 gram lichter is dan die lichter ogende Shimano wielen.
Het gaat inderdaad richting 'miskoop van het jaar'... Op weg naar een 500 km. beurt bij fietsenmaker knalder er een spaak uit. Zijn oordeel: pure pech, kan gebeuren. Hij is dan ook van het "ik heb ze zelf ook"-type. Geef ze toch nog even voordeel van de twijfel, maar hou toch ook maar het forum over sterkste wielen in de gaten...
Maar het achterwiel heeft 1 spaak nodig gehad. Verder vind ik dat ze als ik aanzet herrie maken. Dit komt voornamenlijk uit m´n voorwiel. Ik heb inmiddels alle spaken strakker gezet. Ze voelen iets beter aan maar het geluid blijft. Nu twijfel of ik ze nog strakker ga zetten. Ik ben er achter dat echt een prijs/kwaliteit verhouding bestaat. Want dit heb ik niet bij m´n andere wielen.
Ik heb deze wielen sinds november en ze bevallen helemaal NIET! Gisteren weer een spaak gebroken, dus nu moet dat wiel weer terug naar Shitmano om opnieuw gespaakt te worden. Ben hem nu voor de derde keer een paar weken kwijt. Dat schiet niet op zo. 2000km mee gereden tot nu toe.
Ik heb sinds mei een nieuwe fiets met WHR550 wielen. Nu ben ik geen lichtgewicht (105 Kg/ 1.92m). Dit was volgens de dealer (een gerenomeerde) geen probleem voor deze wielen. ndertussen is het achterwiel al vijf maal gericht na los zittende spaken en is er tijdens de laatste rit een spaak gebroken. Wiel wordt nu terug gestuurd naar Shimano voor onderzoek. De dealer staat nog steeds achter zijn advies. Ik heb er ondertussen geen vertrouwen meer daar er veel problemen zijn ontstaan binnen 1500 km.
Na nog geen 1000 km. drie keer spaakbreuk: ik heb het gehad met de werphengelboer. Heb Mavic CXP 21 aangeschaft. 10 euro goedkoper en inmiddels 1200 km. zonder problemen. Laat dit mijn laatste post in dit topic zijn, of iemand moet geïnteresseerd zijn in mijn oude 550's
Zelfs lichtgewicht renners hebben problemen met de Shimano wielen! Ik zag vorige week Niels Albert opwarmen met die wielen: enkel geschikt voor op de rollen bij hem.
Doe nu ruim een jaar met de 550's maar ik ben er wel klaar mee. Ging het in eerste instantie best goed, na enkele maanden begon de ellende, slag in wiel, opnieuw laten richten kan gebeuren... Afgelopen 3 weken echter 2 maal spaak gebroken, en intussen is de achtervelg behoorlijk versleten van het remmen. De spaken breken iedere keer als je aanzet op een onregelmatigheid (verkeersdrempel b.v.) Eergisteren in de AGR weer ee n spaak eruit......
Na ruim een jaar en drie keer spaakbreuk hoeft het voor mij ook niet meer. Misschien ben ik toch te zwaar met mijn 87kg. Ook hier geldt waarschijnlijk goedkoop=duurkoop.
Ik heb vorig jaar een wedstrijdseizoen gereden op die Whr-550.Was er niet echt tevreden over toch wel een spaak of 4 gebroken door het seizoen heen.Ook had ik hetzelfde als Am-classicfan dat als je aanzet je voelt dat je wiel meegeeft.Je gewicht speelt ook een belangrijke rol ik ben 75 kilo mijn broertje 65 en die had er weer geen enkele problemen mee.Al met al ben ik toch meer tevreden over mijn handgespaakte wieltjes
Ik heb de wh-550 een half jaar en heb 2 spaken gebroken (weeg 78 kg) en in een afdaling samen met mn broer ( zelfde gewicht en lengte) leken zijn wielen aanzienlijk sneller ( hij heeft bontrager x-lite), ik moest hard werken om hem te volgen terwijl hij niet trapte en niet onder in de beugel zat...
Heb uit geldnood mijn mooie (=dure) bontragers door de goedkope Shimano 550's vervangen. Vond ze in vergelijking met mijn oude wielen minder stijf. Paar honderd kilometer op gereden. Dit weekend op een helling van rond de 20 stevig op de pedalen gaan staan. Resultaat: gesprongen spaak en velg in de kronkels. Weeg 80kg en (ahum) ben al zeg ik het zelf vrij sterk... Als je wilt gooien en smijten met wat je hebt (aan gewicht, kracht of materiaal), of je in Limburg of in het buitenland woont: Geen Shimano 550!
Een vraagje. Ik heb een aantal maanden een nieuwe racefiets gekocht waar de Shimano WHR 550 wielen inzitten. Naar mijn idee zijn dit slappe wielen (ik weeg 85kg.). Misschien zit het tussen de oren maar in de spaken zit mijn magneet voor de computer en aan de vork de transponder. Tussen die 2 zit 2 a 2,5mm. ieder keer als ik ga staan of bergop rij komt de transponder tegen de spaakmagneet. Als ik echter het voorwiel (Ksyrium) van mijn zoon er in zet gebeurt dit niet.
Zo vond ik het wel even genoeg, of is er iemand die nog wat meer voorbeelden nodig heeft? Als iedereen de wielen kapot zou rijden dan zou Shimano ze niet meer verkopen, maar ik vind dit wel wat gortig.
Over mijn eigen ervaringen, een wiel wat 80 km lang slap is wordt niet in eens veel stijfer volgens mij
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie