Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Schoonhouden van racefiets

thijsthijs
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:57

thijsthijs 13 jan 2007 22:17

Hoe kan ik mijn fiets het beste schoonmaken na het fietsen? (vooral met dit natte weer)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 13 jan 2007 22:30

Met het opspattende water, komt er ook veel zand op je fiets. Na de rit gewoon met een tuinslang afspoelen. Volgens mij beter niet met hogedruk, omdat er dan water in onderdelen terecht kan komen. Dan een eerste schoonmaakbeurt van de ketting en de tandwielen. (droge katoenen doek, oude kleding) Even op laten drogen, en later nog eens met een doek erover. Dan eventjes wat siliconenspray erop, en klaar. Ik fiets iedere dag, omdat ik geen auto heb, en toch verplichtingen elders, en na al die jaren werkt dit nog steeds prima. Belangrijk is het ook om je fiets steeds goed na te (laten) kijken, zodat versleten onderdelen op tijd vervangen worden. Met name de ketting en de remblokjes/velgen hebben bij de omstandigheden van de laatste maanden veel te lijden.

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 13 jan 2007 22:39

ik doe ene emmer vol met warm water doe er een beetje zeep in en neem een spons waarmee ik mijn kader en wielen met schoonmaak.voor mijn tandwielen gebruik ik een borstel die ik bij de fietsenmaker gekocht heb. voor de ketting gebruik ik ontvetter en daarna smeer ik die terug in en als ze echt zwart ziet van het vuil gebruik ik een ketting reinigings apparaat om alles eraf te krijgen daarna smeer je ze best ook terug.
http://www.fiets-tips.nl/ketting_schoonmaken.htm

jackie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:56

jackie 14 jan 2007 00:19

Met tuinslang en zeer zachte veger schoonmaken, het beste meteen als je thuiskomt zodat niet alles opdroogt, laten uitdruppelen en voorzichtig droogmaken met (zachte) doek. Ketting schoonmaken met doek en/of borsteltje en eventueel smeren. Zeer vieze ketting haal ik door zo'n kunststof kettingreinigingsapparaat simpel genaamd: chain cleaner, werkt erg goed en schoon en daarna smeren natuurlijk. Tussen de tandwielen rag ik ook met een oude doek en eventueel een borsteltje.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 14 jan 2007 13:03

Ik haal mijn ketting eraf (sluitschakel) en daarna gooi ik hem in een bakje met wasbezine. Laat eventjes liggen en draag hem daarna. Vervolgens weer smeren en hij is weer schoon. Maar is het eigenlijk wel verstandig om een ketting in wasbenzine te doen? Kan dat ook met een KMC Gold SL?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jan 2007 13:31

Wasbenzine is niet goed voor je ketting, het is veel te sterk. Daardoor raak je alle smering tussen de schakels ook kwijt. Ik zweer het bij druppel smering waardoor je het op de plek neer laat komen waar je het wilt hebben, hierdoor krijg je niet zo'n smerige zwarte ketting die je met een spuitbus wel krijgt. Als niet de hele ketting vet is van buiten dan wordt die ook niet vies door stof en zand op de weg en blijft de ketting langer goed draaien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5005
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 14 jan 2007 15:59

Fiets:
Emmer warm water met dreft (ontvet goed) en een goede zachte borstel. De ge-eikte manier van menig mecanieker.
 
Ketting:
Als je na elke natte rit en om de paar droge ritten ook de ketting meeneemt met water en sop dan blijft ie prima schoon. Eens in de zoveel tijd de ketting in een badje petroleum en 't is weer fonkelnieuw. Na deze laatste behandeling is het wel belangrijk om er meerdere malen teflon op te spuiten en in te laten trekken. Voordat je gaat trainen, met een droge doek het overtollige teflon eraf halen. Werkt prima!

Plaats reactie