Hoe vast zet jij je snelspanners?
Misschien een stomme vraag, maar hoe strak/vast kun je nu eigenlijk het best je snelspanners zetten?Heb weleens gehoord dat als ze te vast staan je lagers dan minder functioneren, maar hoe vast is te vast?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quoten: Origineel geplaatst door ArjanH op 13 Januari 2007
ik houd het hefboompje evenwijdig aan de as, en dan draai ik de bout aan de andere kant met de hand vast,
dan het hefboompje dichtklappen moet dan kunnen zonder overmatig kracht..
Aan de bout draaien aan de andere kant is totaal uit den boze!
Dit is de enige goede manier: http://www.campagnolo.com/pdf/7225272_Quick_Release.pdf
ik houd het hefboompje evenwijdig aan de as, en dan draai ik de bout aan de andere kant met de hand vast,
Dit is de enige goede manier: http://www.campagnolo.com/pdf/7225272_Quick_Release.pdf
We cannot direct the wind but we can adjust our sails.
Meten is weten, gissen is missen.
Meten is weten, gissen is missen.
Quoten: Origineel geplaatst door triumph op 13 Januari 2007
Waarom is aan de bout draaien uit den boze?
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 21 Maart 2007
Ik denk dat ie bedoelt: de spanner alleen vastzetten door aan dat boutje te draaien....
Ik denk dat ie bedoelt: de spanner alleen vastzetten door aan dat boutje te draaien....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
"Less is more"
Dat is in ieder geval wat Scepticus zegt...
Dat is in ieder geval wat Scepticus zegt...
Dit heb ik ooit gekopieerd:
Advies van Bert Boom
Druppel olie op de snelspanners. Zet hem niet te strak vast, het wiel verschuift toch niet en je belast alleen je lager onnodig, waardoor het eerder kapot gaat.
Unquote
Details
Rubriek
Medisch
ocumentnummer
103
Titel
Fietsendokter Bert Boom
Blad
Fiets
Uitgave nr.
0503
Datum invoer
14-4-2005
Datum event
1-5-2003
Omschrijving
Tips van Shimano-mecanicien Bert Boom
Thumbnail
Advies van Bert Boom
Druppel olie op de snelspanners. Zet hem niet te strak vast, het wiel verschuift toch niet en je belast alleen je lager onnodig, waardoor het eerder kapot gaat.
Unquote
Details
Rubriek
Medisch
ocumentnummer
103
Titel
Fietsendokter Bert Boom
Blad
Fiets
Uitgave nr.
0503
Datum invoer
14-4-2005
Datum event
1-5-2003
Omschrijving
Tips van Shimano-mecanicien Bert Boom
Thumbnail
Hoi,
De ene snelspanner is de andere niet al was het maar omdat de graad van excenter vaak verschilt maar als je de Campa instructies volgt kan je in wezen niks fout doen.
Muurvast is uit den boze vooral bij konuslagers die daardoor kunnen beschadigd raken. Als je wiel te stroef gaat lopen is het al te laten en kan je op zijn minst de konusjes gaan vervangen.
Ciao,
De ene snelspanner is de andere niet al was het maar omdat de graad van excenter vaak verschilt maar als je de Campa instructies volgt kan je in wezen niks fout doen.
Muurvast is uit den boze vooral bij konuslagers die daardoor kunnen beschadigd raken. Als je wiel te stroef gaat lopen is het al te laten en kan je op zijn minst de konusjes gaan vervangen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...