Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Tolheffing Belgie

waterman
Forum-lid

waterman 22 jan 2007 13:44

Als die "fijne" heren/ dames politici eens minder belasting gelden verkwisten, ( lokale politiek inbegrepen ) was er ook meer voor wegen onderhoud. En die verspilling van belastingcenten geldt niet alleen voor de Belgen. Dat zijn miljoenen op jaarbasis, dat daar maar eens over nagedacht word. Ik vind die 60 € geen goede zaak, en waar blijven we dan als dat zo door gaat.  Ik hoef niet persé naar Belgie meer te gaan hoor. Geen probleem.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 22 jan 2007 14:11

Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 22 Januari 2007

Beetje raar plan van de Belgen.
Het is algemeen bekend dat wegen voor 90% slijten door vrachtverkeer. En voor hun is 60 euro per jaar een schijntje natuurlijk.
Het zijn dus juist de toeristen die van een weekendje Ardennen nu een weekendje Limburg maken, wat verschil gaat maken.
Daarnaast zal iedereen die naar de Ardennen gaat nu dus door de dorpen gaan rijden, hetgeen veel files veroorzaakt om van de overlast nog maar te zwijgen!
Ook heeft de maatregel het een hoog 'aso'-gehalte. Wat nou als iedereen dit gaat doen? Als je dan naar Spanje wil, dan ben je dus al (Belgie+Frankrijk+Spanje) = 180 euro kwijt aan vignetten!
Betere opties: Tolwegen (Franse systeem), dagkaarten voor een paar euro, alleen vignetten voor vrachtverkeer, etc etc.

Verder zijn alle kosten die het vrachtverkeer maakt weer aftrekbaar voor de belasting en de rest wordt doorberekend aan de klanten in casu uiteindelijk de consumenten. Wij dus!
Het zijn idd de dagjesmensen en zij die via Belgie 1x p/j naar het zuiden rijden. Die paar honderd km rijden op Belgische wegen kost je dan 60 euro!  Van je buren moet je t'maar hebben.
Door dorpen rijden zal niet gebeuren omdat de Belgische min. van Verkeer al heeft gezegd dat dit vignet voor ALLE wegen gaat gelden juist om te vermijden dat het verkeer dan door dorpen e.d. gaat rijden.
Er zijn Belgen die verwijzen naar ons toekomstige systeem van KM heffing. Zij vergeten dat dit geen tol is maar een andere verdeling van motorrijtuigenbelasting. Die zou dan vervallen en iedere automobilist gaat dan betalen voor het gereden aantal km p/j en op welke tijden. Spitsrijden schijnt extra duur te worden . Ook dit is m.i. een ASO maatregel omdat de mensen in de spits  naar hun werk gaan. Zij worden hiervoor dus gestraft. Een buitenlander zal dus ook evenredig naar het aantal gereden KM worden belast denk ik. Hoe? Ik zou het niet weten. Wel proportioneel  en niet zoals met dat Belgische Vignet 60 euro gelijk voor 100km of 10.000 km! Voor zwaar vrachtverkeer of lichte personenauto's! Dát is dus een grote fout van onze zuiderburen!De grootste belasters voor hun wegen zijn de vele 10 tallen tonnen wegende vrachtauto's en niet die personenauto's van 800/1500 kg.
Betere opties: Het zou alleen moeten gelden voor vrachtverkeer en wel alleen voor vrachtverkeer uit landen die ook zulke heffingen toepassen.
Waar gaan wij heen met de EU? Brussel , de hoofdstad van de EU? Kost je wel 60 euro om er even een dagje heen te gaan. Doei!

Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

tyrw
Forum-lid

tyrw 22 jan 2007 14:25

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 22 Januari 2007

Waar gaan wij heen met de EU? Brussel , de hoofdstad van de EU? Kost je wel 60 euro om er even een dagje heen te gaan. Doei!

Denk aan je hart he ;)
En gelukkig kun je altijd nog met de trein of fiets

papito
Forum-lid

papito 22 jan 2007 23:59

Ik wordt zoooooo moe van die Belgen.
Een beetje geld vragen voor een paar platen door een weiland.
Wat een stelletje mierenneukers....
Hoe kunnen ze dit vergelijken met Zwitserland.
Een land met schitterende tunnels en bruggen waar HEEL Europa gebruik van maakt i.v.m. ligging.
Wat denk je wat het ons kost om die klote Westerschelde open te houden?
Eerst denken dan doen.......

"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

thomskie
Forum-lid

thomskie 23 jan 2007 01:03

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 23 jan 2007 18:36

Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 22 Januari 2007

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 22 Januari 2007

Denk aan je hart he ;)
En gelukkig kun je altijd nog met de trein of fiets

Mijn hart overleeft mij, Tyr !
Tuurlijk, alles kan. Maar ga jij b.v. naar Luik fietsen om LBL te gaan rijden en dan terug op de fiets? Nu ik het over heb, bedenk eens dat er mensen zijn die alleen in Belgie komen om LBL te rijden of zoiets. Bingo, kassa! 60 euro! Tenzij er een 'paar dagen' vignet komt. Nee, ik blijf erbij dat dit geen style is van onze vroegere landgenoten. Zij rijden hier toch ook 'grateloos' rond?

Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

paashaas
Forum-lid

paashaas 23 jan 2007 18:45

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 23 Januari 2007

Nee, ik blijf erbij dat dit geen style is van onze vroegere landgenoten.

Idd, vroegere landgenoten. Maar je weet hoe dat gaat, sommigen willen zich ontwikkelen en scheuren dan maar af .

trise
Forum-lid

trise 23 jan 2007 20:33

Om even terug te komen op jullie argumenten dat het vignet enkel zou moeten gelden voor vrachtverkeer:
Hoe definieer je een wagen met daarachter een wit gedrocht van een paar ton met gele nummerplaten : juist ja....vrachtverkeer!
De meeste vrachtwagen halen ten minste nog 90km per uur

rolandt
Forum-lid

rolandt 23 jan 2007 21:10

Hmmm, eens kijken hoe we dat voortaan gaan doen, mijn fietsenmaker woont namelijk in België...

papito
Forum-lid

papito 23 jan 2007 22:18

Ik rij misschien 1x per jaar door/na Belgie.
Daar ga ik toch echt niet 60 roepies voor betalen!
toedeledoki! zo'n lelijke sticker op mijn bolide.
Gewoon door Belgie knallen zonder vignet.
Hoe willen ze het controleren?

"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

papito
Forum-lid

papito 23 jan 2007 22:21

Aha, ze proberen een paar plaatsen te klimmen.
Op welke plaats staat België in de lijst van rijkste landen van de wereld?
In 2006 staat ons land (Belgie) op de dertiende plaats van de UNDP (United Nations Development Programme).Toelichting:
Jaarlijks stelt hetUnited Nations Development Programme (UNDP) een index op wat betreft de levensstandaard in 177 landen. De VN-organisatie houdt daarvoor rekening met onder meer de levensverwachting, de scholingsgraad en de levensstandaard.
2006 HDI Ranking

Norway
Iceland
Australia
Ireland
Sweden
Canada
Japan
United States
Switzerland
Netherlands
Finland
Luxembourg
Belgium
- Emo Philips

Plaats reactie