Alles over vakanties op én met de fiets

ARDECHOISE

pinarello
Forum-lid

pinarello 25 jan 2008 13:47

Ik ga deze volgend jaar rijden; dan wel de originele L'Ardechoise route van 216km. Dat is gezien het aantal hm icm het vermoedelijk warme weer ook wel genoeg.
Wat ik er van gehoord en gelezen heb is het een fantastisch evenement!

zwino
Forum-lid

zwino 10 nov 2008 18:08

Een beetje late reactie, maar ik wil toch nog even melden dat onze Ardéchoise dit jaar onwaarschijnlijk prachtig was.
Het verslag staat op m'n blog:

DAG 1: http://michaelmiseur.skynetblogs.be/pos ... -privas-ly

DAG 2: http://michaelmiseur.skynetblogs.be/pos ... lac-dissar

DAG 3: http://michaelmiseur.skynetblogs.be/pos ... c-dissarle

pinarello
Forum-lid

pinarello 28 jun 2009 21:35

Dit jaar meegedaan en het was een fantastisch evenement en super georganiseerd. Deze rit verdient absoluut meer Nederlandse deelname!

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 28 jun 2009 21:55

Dat is wel een hele korte samenvatting, pinarello!

pinarello
Forum-lid

pinarello 28 jun 2009 22:02

[quote="Walter G"]Dat is wel een hele korte samenvatting, pinarello![/quote]

Dan heb jij zeker niet op de website van je club gekeken!

Op zondag dan een reisdag en op maandag vanuit Vernoux-en Viverais de eerste rit gemaakt over oa de Montee a Mezilhac (1104m), Muur van Gluiras. Bloedheet en 113km met 1920. Van mij mag het minder warm.

Dinsdag nog steeds erg warm en beklimmingen van oa Col de Fans en Col de Montreynaud totaal 1205hm.

Op woensdag dan een wedstrijd op de Croix de Boutieres: in 26km van van 550m naar 1508m. Uiteindelijk 3e plek maar bijzonder zwaar gehad de laatste 8km. Duidelijk geen goede dag en nog gedacht "als ik zo LM moet fietsen dan wordt het wel hele lastige opgave"
Hierna nog even de startspullen opgehaald, was allemaal prima geregeld. Vriendelijke Fransen die je overal bij wilden helpen.

Donderdag 63km en 1080hm via oa Col de Serre Mure (12%). Vrijdag nog even losfietsen 31km en 520hm.

Het weer was inmiddels gewijzigd naar niet meer zo warm en de laatste vooruitzichten waren 20-22 graden dus prima fietsweer.

Besloten om de 171km van de Ardechoise (Le Volcanique) te gaan rijden en ook om deze niet meer als toerist maar als cyclo te gaan rijden. Het moet er toch eens van komen. <7.30 uur was de doelstelling en ik zou onderweg wel zien of dat er nog inzat.
05.45 met de auto op weg naar de start (was een klein uur rijden) en een parkeerplek gezocht op zo' n 1500m van startplaats St Felicien. Stond allemaal goed aangegeven. Het was zo'n 14 graden en zonnig. Gezien de vooruitzichten gekozen om geen armstukken en windbreaker mee te nemen

Rond kwart over 7 in het startvak wat er speciaal was voor buitenlanders
Om 7.30 geen Franse slag maar mooi op tijd het vertrek van de nrs 1-300. Om 7.32 rijd ik over de mat. Ik kies direkt het wiel van diegene die er altijd sneaky tussen uit peerd van onze groep om een wat snellere start als normaal te hebben. In de 1e klim de Col du Buisson(920m) de clubgenoot gelost en alleen verder. Het was behoorlijk druk zonder daar last van te hebben. Vlak onder de top bijgehaald door onze 3 snelste renners en met hen verder. Een prachtige afdaling richting Lamastre waarbij in vrijwel elke bocht van het afgezete parcours ehbo-ers stonden. Prachtige versiering in Lamastre. Hierna de beklimming van de Col de Nonieres (671m). Een lekker lopend colletje. Op de top in het dorp al heel veel toeschouwers en gezelligheid. Afdalen naar Le Cheylard. Als aankomend cyclorenner dan ook maar eens rijdend de verzorgingspost gebruiken. Normaal stop ik gewoon maar nu zou ik doorrijden en drinken aannemen. Je ziet het op tv en soms in cyclo's.Ik waande me al een renner. De beker aanpakken lukte nog maar het resultaat was een natte broek en een hele kleine slok water

Na dit succes dan de 22km lange klim van Montee a Mezilhac. De ervaring was weinig stijging in het begin en pas de laatste 10km de echte klim. Direkt gelost uit de groep want dit ligt me niet zo. Na verloop van tijd in een groepje Fransen meegereden en verdomd het ging lekker. Na een km of 5 kom ik terug in een grote groep waar om mijn 3 eerdere medestrijders in zaten. Helaas zakten er steeds mensen uit waardoor er gaten vielen. Maar de dood of de gladiolen ik wil een cyclorenner worden dus kom ik 2 keer weer terug. Dat kost erg veel kracht dus maar voorin de groep gaan zitten en zo mee naar boven. Boven waaide het stormachtig en was het een graad of 5. Het was dus een domme beslissing om zonder windbreaker en armstukken te vertrekken
We reden een km of 15 over een soort plateau langzaam bergop en vol in de wind . Het was koud, erg koud. Hier had ik dan ook duidelijk een minder moment door de inspanningen van de Mezilhac. De laatste 4km klommen we naar de Gerbier de Jonc(1416m) en het was bijna niet te harden. Net als op de Mezilhac de verzorgingspost genegeerd vanwege de kou. De afdaling werd gevaarlijk want bijna geen gevoel meer in de vingers. Beneden in St Martial gestopt bij de verzorgingspost en even uit de wind in de zon gestaan om wat op te warmen. Ik lag nog steeds goed op schema dus dat moest kunnen (en was ook nodig).

Na een paar gelletjes waren de benen ook weer ok op de Col de Claviere(1088m) en de Col de Rochepaule(891m). Op de laatste col even gewacht op een clubgenoot met wie ik sinds de Mezilhac opreed. Wel de klok in de gaten gehouden maar zat nog steeds mooi op schema. Afdalen naar het slotstuk en wel wederom de Col du Buisson van de andere kant. Deze was nogal wat lastiger dan de versie van de 1e col. Smalle weg, bordje 300m 15%, het gaat zonder problemen. Voor het eerst even de 29 erop. Hierna 700 a 10%. Maar wat een volk op deze col en letterlijk in elke bocht stond een bandje te splelen. Hier kan je niet meer stuk gaan. Samen met een Fransman heerlijk omhooggereden en slechts 2 keer ingehaald en zelf +/= 100 man/vrouw voorbijgegaan, incl veel lopers. (de kortere afstanden reden ook over deze col). Nog een bordje van 1km a 10% en daarna de top. Hier een minuut of 5 gewacht op ploegmaat. Tijd genoeg over en daarna afdalen naar de finish in St Felicien en 7 uur en 15 minuten na de start over de mat gereden (fietstijd 6.56 uur).

De cijfers verder:
168km, 3010hm,
H 80 minuten
D1 109 minuten
D2 220 minuten
D3 8 minuten
W 0 minuten
avg Hf 145 (omslag 172)
avg cad 88
klassering 678 van de 2201

Al met een zeer goed gevoel aan deze prachtige rit overgehouden. Deze rit verdient absoluut meer deelnemers uit Nederland. Het lijkt mij sterk dat ze me hier niet terug gaan zien.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 28 jun 2009 22:32

Heb ik gezien!:D:D:D

Plaats reactie