Schoonhouden ketting
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 10 Januari 2007
Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Zand is een hardnekkig goedje. Het beste is voorkomen dat het in je ketting komt door goed droog te wrijven met een doek na het invetten.
Een wasstraat of nagelborstel en dan lekker rossen werkt ook goed. Helemaal zandvrij zal je ketting niet snel worden.
Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Zand is een hardnekkig goedje. Het beste is voorkomen dat het in je ketting komt door goed droog te wrijven met een doek na het invetten.
Een wasstraat of nagelborstel en dan lekker rossen werkt ook goed. Helemaal zandvrij zal je ketting niet snel worden.
Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 10 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 10 Januari 2007
Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
Diesel is geen agressief ontvettingsmiddel, het laat juist een dun laagje vet achter bij het schoonmaken en spaart dus de lagers etc.
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 10 Januari 2007
Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
Diesel is geen agressief ontvettingsmiddel, het laat juist een dun laagje vet achter bij het schoonmaken en spaart dus de lagers etc.
What makes the boat go faster?
Quote: Origineel geplaatst door Tyr W op 10 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 10 Januari 2007Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Zand is een hardnekkig goedje. Het beste is voorkomen dat het in je ketting komt door goed droog te wrijven met een doek na het invetten. Een wasstraat of nagelborstel en dan lekker rossen werkt ook goed. Helemaal zandvrij zal je ketting niet snel worden.Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
Nooit van capillaire werking gehoord ?
Ik spoel m'n kettingen altijd na een paar honderd km uit met lampenolie.
Gooi ze daarna in een pannnetje met motorzaagolie.
Deze verwarm ik eerst even zodat de olie dunner wordt en beter beter tussen de schakels vloeit.
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 10 Januari 2007Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
Zand is een hardnekkig goedje. Het beste is voorkomen dat het in je ketting komt door goed droog te wrijven met een doek na het invetten. Een wasstraat of nagelborstel en dan lekker rossen werkt ook goed. Helemaal zandvrij zal je ketting niet snel worden.Gebruik liever geen agressieve ontvettingsmiddelen als Diesel, Benzine of dergelijke. Dreft is goed genoeg. Als je namelijk teveel vet weghaalt uit de binnenste lagers, krijg je het nooit meer terug.
Nooit van capillaire werking gehoord ?
Ik spoel m'n kettingen altijd na een paar honderd km uit met lampenolie.
Gooi ze daarna in een pannnetje met motorzaagolie.
Deze verwarm ik eerst even zodat de olie dunner wordt en beter beter tussen de schakels vloeit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 jan 2007 12:46
als ik aan het mountenbiken ben geweest en me ketting zit onder de modder en als ik dan me ketting wil schoon maken pak ik een oude poets doek en maak eerst mijn ketting droog dan pak ik de tuins slang en een afwasborstel en ga gewoon boenen tot hij schoon bord en dan maak ik hem weer droog en vet hem weer op nieuw in en zo maar ik ook mijn daillieur schoon .
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40184
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door T.Trapper op 10 Januari 2007En idd, blijf met die hogedrukspuit weg bij je fiets tenzij je graag wekelijks/maandelijks alle lagers opent en opnieuw invet.
Lol, dat fabeltje is al zo oud als de hogedrukspuit zelf. Zolang je niet op je lagers mikt is er niks aan de hand. Een abt die door de modder baggert krijgt veel meer te verduren op de ketting, lagers, etc. Gewoon met beleid je frame en cassette schoonspuiten kan totaal geen kwaad.
Lol, dat fabeltje is al zo oud als de hogedrukspuit zelf. Zolang je niet op je lagers mikt is er niks aan de hand. Een abt die door de modder baggert krijgt veel meer te verduren op de ketting, lagers, etc. Gewoon met beleid je frame en cassette schoonspuiten kan totaal geen kwaad.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 11 Januari 2007
Quote: Origineel geplaatst door T.Trapper op 10 Januari 2007En idd, blijf met die hogedrukspuit weg bij je fiets tenzij je graag wekelijks/maandelijks alle lagers opent en opnieuw invet.
Lol, dat fabeltje is al zo oud als de hogedrukspuit zelf. Zolang je niet op je lagers mikt is er niks aan de hand. Een abt die door de modder baggert krijgt veel meer te verduren op de ketting, lagers, etc. Gewoon met beleid je frame en cassette schoonspuiten kan totaal geen kwaad.
Ja Daniël, je hebt gelijk. Je kan die hogedrukreiniger ook voorzichtig gebruiken. Maar als je dan na die hogedrukreiniger nog eens apart tuinslang of emmer moet nemen om bracket, vorkkroon, verende vorkpoten, kopserie en wielassen schoon te maken, dan ben ik al lang klaar met m'n tuinslangetje op lage druk hoor.
Quote: Origineel geplaatst door T.Trapper op 10 Januari 2007En idd, blijf met die hogedrukspuit weg bij je fiets tenzij je graag wekelijks/maandelijks alle lagers opent en opnieuw invet.
Lol, dat fabeltje is al zo oud als de hogedrukspuit zelf. Zolang je niet op je lagers mikt is er niks aan de hand. Een abt die door de modder baggert krijgt veel meer te verduren op de ketting, lagers, etc. Gewoon met beleid je frame en cassette schoonspuiten kan totaal geen kwaad.
Ja Daniël, je hebt gelijk. Je kan die hogedrukreiniger ook voorzichtig gebruiken. Maar als je dan na die hogedrukreiniger nog eens apart tuinslang of emmer moet nemen om bracket, vorkkroon, verende vorkpoten, kopserie en wielassen schoon te maken, dan ben ik al lang klaar met m'n tuinslangetje op lage druk hoor.
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 10 Januari 2007
Nooit van capillaire werking gehoord ?Ik spoel m'n kettingen altijd na een paar honderd km uit met lampenolie.Gooi ze daarna in een pannnetje met motorzaagolie. Deze verwarm ik eerst even zodat de olie dunner wordt en beter beter tussen de schakels vloeit.
Dat getuigt van goede zorg voor de ketting
Nooit van capillaire werking gehoord ?Ik spoel m'n kettingen altijd na een paar honderd km uit met lampenolie.Gooi ze daarna in een pannnetje met motorzaagolie. Deze verwarm ik eerst even zodat de olie dunner wordt en beter beter tussen de schakels vloeit.
Dat getuigt van goede zorg voor de ketting
schimmeltussejebenen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40184
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door T.Trapper op 11 Januari 2007
Ja Daniël, je hebt gelijk. Je kan die hogedrukreiniger ook voorzichtig gebruiken. Maar als je dan na die hogedrukreiniger nog eens apart tuinslang of emmer moet nemen om bracket, vorkkroon, verende vorkpoten, kopserie en wielassen schoon te maken, dan ben ik al lang klaar met m'n tuinslangetje op lage druk hoor.
Tuinslang is idd ook prima, die gebruik ik zelf het meest. Ik kan bij mij thuis momenteel geen Karchertje kwijt. Maar puur enkel en alleen met een sopje werkt niet, zeker niet als je fiets echt goed onder de modder zit.
Ja Daniël, je hebt gelijk. Je kan die hogedrukreiniger ook voorzichtig gebruiken. Maar als je dan na die hogedrukreiniger nog eens apart tuinslang of emmer moet nemen om bracket, vorkkroon, verende vorkpoten, kopserie en wielassen schoon te maken, dan ben ik al lang klaar met m'n tuinslangetje op lage druk hoor.
Tuinslang is idd ook prima, die gebruik ik zelf het meest. Ik kan bij mij thuis momenteel geen Karchertje kwijt. Maar puur enkel en alleen met een sopje werkt niet, zeker niet als je fiets echt goed onder de modder zit.
Less is bore
sooow, gisteravond even aan de slag gegaan... Was het idd maar bij even gebleven! Heb een partij lopen kutten niet normaal.
De ketting heeft geen "visje" en had geen zin om de gehele ketting eraf te slopen. Aan de slag gegaan met de ketting er op. Toen ik klaar was probeerde ik het wiel er weer in te zetten en de ketting er op te leggen, zit er een knoop in de ketting. Das echt hogere Suske en Wiskunde om die er weer uit te krijgen....
Uiteindelijk toch gelukt.
Thnx voor de tips!
De ketting heeft geen "visje" en had geen zin om de gehele ketting eraf te slopen. Aan de slag gegaan met de ketting er op. Toen ik klaar was probeerde ik het wiel er weer in te zetten en de ketting er op te leggen, zit er een knoop in de ketting. Das echt hogere Suske en Wiskunde om die er weer uit te krijgen....
Uiteindelijk toch gelukt.
Thnx voor de tips!
schimmeltussejebenen
gister me ketting schoongemaakt En alle tanden. Dat was voor het eerst. (en nodig ook) Dacht dat water niet zon goede invloed zou hebben. Heb coleman fuel (brandstof voor kampeerders) gebruikt. Dat is hele schone kersosine. Kersonine is zelf ook vet. Dus je zorgt er eigenlijk voor dat je alle smurrie verwijderd behalve het al aanwezige vet. Hij is nu mooi schoon.
Alleen wel oppassen met vonken van de ketting... Dus geen staalborstel gebruiken ofzo ;)
Alleen wel oppassen met vonken van de ketting... Dus geen staalborstel gebruiken ofzo ;)
Cassette afhalen en in bakje terpentine leggen werkt erg goed. OOk kan je je ketting met terpentine afnemen zonder dat die van de fiets hoeft. Overigens heb ik vorig jaar mijn ketting itt voorgaande jaren weinig schoongemaakt en vond niet dat de duurzaamheid significant slechter was. Moet daarbij wel vermelden dat ik weinig wedstrijden rij en zelden in slecht weer. Succes!
Alstublaft.
Heeft iemand wel eens gedacht aan een zgn "stoom-eend"?
Ik heb er ooit eens een gekocht bij de C1000 voor een paar tientjes. Volgens mij kun je daar in elk geval je tandwielen (voor en achter) mee schoon maken, daar kom je anders moeilijk bij. Of hij ook geschikt is voor de ketting? Maak je hem daar niet te schoon mee? Wie kan me dit vertellen!?
Ik heb er ooit eens een gekocht bij de C1000 voor een paar tientjes. Volgens mij kun je daar in elk geval je tandwielen (voor en achter) mee schoon maken, daar kom je anders moeilijk bij. Of hij ook geschikt is voor de ketting? Maak je hem daar niet te schoon mee? Wie kan me dit vertellen!?