Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Rij-eigenschap: geometrie of afmontage?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 08 jan 2007 15:32

Ik ben mij aan het verdiepen in een MTB frame dat gebruikt kan worden voor street, dirtjump en trail. Een specifiek DJ/street frame is niet geschikt omdat de zitbuis te kort is, het zadel kan dus niet hoog genoeg gezet worden om mezelf een beetje praktisch van A naar B te verplaatsen op de fiets.
Ik mijn zoektocht kwam ik verschillende frames tegen waaronder een Banshee Scirocco, Santa Cruz Chameleon en een Sinister Ridge. In de specs worden al deze frames omschreven als DJ/4X/freeride/agressive XC. Als ik de geometrie van deze alleskunner naast de geometrie van mijn XC bike (Cannondale Optimo) zet vind ik de verschillen minimaal. Het verschil met een echte DJ of 4X bike is aanzienlijk.
Ik vraag me dus af in hoeverre de geometrie van de fiets bepalend is voor zijn eigenschappen of wordt dat meer bepaald door de afmontage (vork, stuurpen enz.)?
Ik begrijp dat een specifiek frame met bijbehorende afmontage het beste resultaat geeft. Wat mag ik qua rij-eigenschappen verwachten van een all-rounder die zeer specifiek opgebouwd wordt?
Ik hoor graag jullie mening hierover.
Aanvullingen voor frames in het bovenstaande rijtje zijn uiteraard ook meer dan welkom.
(een discussie over selectie van de frames loopt op het DP-forum onder dirt/street)
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 09 jan 2007 09:27

Niemand hier een mening over?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

tiest
Forum-lid HC

tiest 09 jan 2007 11:31

Ja een mening heb ik wel maar die heb ik elders al gegeven. Ikzelf zou kiezen voor een Banshee Sirocco,Sun S-type velgen, xt achterderrailleur verder een degelijke afmontage (truvativ, Al heeft de holzfeller crank wel wat problemen gekend) Vork heb ik me nooit zo in verdiept, Een 100mm in ieder geval mischien een dj ?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 09 jan 2007 11:44

Jouw input was zeer bruikbaar, ik had de Scirocco zelf nog niet gevonden. Ik zat toen nog erg naar specifieke DJ frames te kijken.
Waarom kies jij specifiek voor de Banshee en bijvoorbeeld niet voor de Chameleon?
Tja, de vorken daar heb ik me ook nog niet echt in verdiept. Een DJ lijkt me wel erg stijf om ook als agressive XC te gebruiken.
Ben je overigens bekend met de Duncon Amstaff? Lijkt me ook een leuk frame wat ook XC op te bouwen zou moeten zijn maar qua geometrie wat meer naar DJ/4X leunt dan de Banshee en SC. Ik verwacht dat het frame zich daardoor beter leent voor tricks.

tiest
Forum-lid HC

tiest 09 jan 2007 16:12

De chameleon heb ik weleens voorbij zien komen maar verder nooit iets van gehoord hetzelfde geld voor de duncon amstaff, Beide erg veelzijdige frames waar je alles mee kan doen (xc, lichte dj maar ook freeride kunnen ze aan) Ik zelf zou voor de banshee kiezen, waarom? Het is een degelijk frame, lees er veel goede verhalen over, is goed te betalen, is ook erg veelzijdig en is bij mij het meest bekend( je ziet er meer in nl dan bv de chameleon).  Ik heb er zelf nooit op gereden trouwens. De vork, dj is inderdaad erg stijf en Dveert heel snel weer terug iets wat met XC niet echt optimaal is. Wil je trouwens met QR's rijden of met een 20 mm steekas?. Je zegt in je eerste post wel dat je er mee wil streeten DJ en lichte trail. De laatste 3 genoemde frames zijn wel echt meer freeride, Heavy Xc en licht dj gericht en niet bepaald street (dan ben je beter af met bv een NS, agent of 24) Het is dus kiezen wat je wilt
Groeten

Plaats reactie