Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsintensiteiten

stb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:50

stb 05 jan 2007 15:12

Beste wielrenners,
Zelf ben ik een fanatieke wedstrijdroeier (8 à 9 trainingen in de week), daarnaast fiets ik zo nu en dan. Dit doe ik vooral in de zomer, als het wedstrijdseizoen is afgelopen. Ik ga elke zomer met een aantal wielerliefhebbers van mijn roeivereniging de alpen in. Nu heb ik de volgende vragen:
-Hoe kan ik mij het beste voorbereiden op zo'n vakantie, in de maand tussen het eind van het roeiseizoen en het begin van de fietsvakantie? Het moge duidelijk zijn dat mijn conditie dan op orde is. Moet ik bijvoorbeeld vooral veel tijd in het zadel zitten, of heb ik technische tips nodig?
-Wat houden jullie trainingsintensiteiten D1-D3 in? Bij het roeien hebben we het altijd over basisduur (BD,HR<130), extensieve duur (ED,HR<150/160), anaeroob treshold (AT,HR<180/185, verzuuringsgrens) en natuurlijk MAX! Ik geloof dat de gemiddelde HR van een fietser iets lager ligt ivm het feit dat fietsers voornamelijk benen en onderrug gebruiken, en roeiers hun hele lichaam.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, en dat jullie mij wat uitleg kunnen geven. Alvast bedankt,

Sietse

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27876
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jan 2007 15:34

Lees even www.zitvlees.nl
daar vind je veel info over trainingszones.
Met jouw conditie zou ik me niet teveel zorgen maken over fietsen in de Alpen. Beetje zitvlees creëren en vooral veel lol hebben op de fiets volstaat.
PS: welke vereniging roei je? (SKADI wint de Varsity!)

stb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:50

stb 07 jan 2007 21:22

Op zitvlees.nl staat inderdaad een hoop over trainingsintentsiteiten. Wat wel opvalt is dat de trainingen toch net wat anders in elkaar zitten dan roeitrainingen, maar daarvoor is het natuurlijk een andere tak van sport . Voor de vakantie zal het dus inderdaad zitvlees kweken worden, in de korte tijd die ik daarvoor heb!

@havana: ik roei bij Thêta, derdejaars licht

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jan 2007 10:52

Ik was aan het einde vh roeiseizoen altijd juist blij dat ik eens niet rekening hoefde te houden met trainingsintensiteiten, maar gewoon lekker kon doen waar ik zin in had (lees: mijn ploeggenoten proberen uit het wiel te fietsen). Een beetje lichte pik fietst zonder speciale voorbereiding Alp d'Huez wel binnen een uurtje op. Bij langere duur wordt het lastiger; een roeitraining duurt max 2 uur, een beetje mooie fietsrit in de alpen toch al gauw het dubbele of langer. Dat kan je dus wel oefenen na het seizoen.
En dan in september proberen het wiel van Dirk te houden rond het IJsselmeer?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27876
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2007 21:34

Rondje IJsselmeer gaat komend jaar uiteraard gewonnen worden door een bepaald team van Nereus, al is het alleen maar omdat IK daar waarschijnlijk/hopelijk weer ploegleider van mag zijn  Ik heb de bestelling met EPO al uitstaan, want zoals elk jaar is alle doping TOEGESTAAN

stb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:50

stb 08 jan 2007 22:42

Langere duur is inderdaad wel even ander koek: afgelopen zomer wel de route van de Marmotte gefietst (begonnen met de Telegraphe), maar tijdens de Alpe d'Huez en Croix de Fer toch wel minstens drie maal gestorven . De Madeleine daarentegen ging redelijk goed: 1u20min (HR175 gemiddeld!).
Maargoed weer even on topic:
Hebben jullie nog iets specifieks gedaan om van het roeien over te gaan op wielrennen? Ik merk bij mezelf bijvoorbeeld dat ik gewoon nog een stuk efficiëntie tekort kom tov mensen die veel meer meters maken dan ik. Is er een manier om bezig te zijn met je 'fietstechniek', hoe je de pedalen makkelijk rond krijgt?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 jan 2007 22:52

Quote: Origineel geplaatst door ST B op 08 Januari 2007

Maargoed weer even on topic:
Hebben jullie nog iets specifieks gedaan om van het roeien over te gaan op wielrennen? Ik merk bij mezelf bijvoorbeeld dat ik gewoon nog een stuk efficiëntie tekort kom tov mensen die veel meer meters maken dan ik. Is er een manier om bezig te zijn met je 'fietstechniek', hoe je de pedalen makkelijk rond krijgt?


Duurtraining met een hoge trapfrequentie > 90 rpm. Probeer relatief licht te rijden tijdens trainingsfase. De meeste maken de fout om te trainen met een te zwaar verzet.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie