eten of trainen?
Ik ben sinds een aantal jaar een zomerfietser. In de zomerstop van voebal reed ik graag mijn rondjes. Echter, dit jaar doe ik mee aan Tour for Life en ben ik hard aan het trainen.
Ik ben momenteel bezig met rondjes van 125-160, wat naast dat het ontzettend gaaf is en ik het wielrennen enorm begin te waarderen, ook ontzettend zwaar valt. Ik merk met name dat ik aan het einde van de rit flinke pijn in de benen krijg en de kracht mij ontbeert om aan te zetten. Ook krijg ik flinke honger en merk ik dat ik niet genoeg bij kan eten.
Ik eet me echter het ongans op de fiets. 's Ochtends brinta tegen heug en meug, per half uur een liga fruit kick/banaan/snelle jelle en ga zo maar door.
Mijn vraag is, moet ik geduld hebben en straf door blijven trainen, of maak ik een fout met eten? Raden jullie iets aan m.b.t. eten behalve veel blijven eten?
Ik ben momenteel bezig met rondjes van 125-160, wat naast dat het ontzettend gaaf is en ik het wielrennen enorm begin te waarderen, ook ontzettend zwaar valt. Ik merk met name dat ik aan het einde van de rit flinke pijn in de benen krijg en de kracht mij ontbeert om aan te zetten. Ook krijg ik flinke honger en merk ik dat ik niet genoeg bij kan eten.
Ik eet me echter het ongans op de fiets. 's Ochtends brinta tegen heug en meug, per half uur een liga fruit kick/banaan/snelle jelle en ga zo maar door.
Mijn vraag is, moet ik geduld hebben en straf door blijven trainen, of maak ik een fout met eten? Raden jullie iets aan m.b.t. eten behalve veel blijven eten?
Pim
Eten genoeg zo te lezen. Kan maar 1 ding bedenken: drink je bij die enorme heoveelheden eten wel genoeg. je hebt nl water nodig om e.e.a. een beetje redelijk te verwerken te maken voor je maag.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Straf doortrainen is altijd goed
Waar je misschien iets in kan verbeteren is de kwaliteit van de snacks. als je echte sport repen zoals isostar neemt. daar zit per reep stukken meer voedingsstoffen die je tijdens het fietsen nodig hebt dan in een fruitreep
PS: kan het niet ook zijn dat je spieren nog niet gewend zijn om zo lang bezig te zijn? en dat dit door training beter wordt?
Waar je misschien iets in kan verbeteren is de kwaliteit van de snacks. als je echte sport repen zoals isostar neemt. daar zit per reep stukken meer voedingsstoffen die je tijdens het fietsen nodig hebt dan in een fruitreep
PS: kan het niet ook zijn dat je spieren nog niet gewend zijn om zo lang bezig te zijn? en dat dit door training beter wordt?
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Je 's ochtends volproppen met enkel brinta is denk ik niet optimaal, gevarieerder is imo beter.
Voor lange tochten neem ik meestal een flinke bak muesli, daar zit van alles in (ik neem quaker energy mix) + brood / stokbrood met wat zoetigheid. Om maar een idee te geven, zijn vele wegen naar rome natuurlijk.
Een gelletje op het eind kan nog een flinke boost geven.
Ik weet niet of je aan hartslagzones enzo doet, want 125+km volle bak zal sowieso tot vermoeiing leiden.
Voor lange tochten neem ik meestal een flinke bak muesli, daar zit van alles in (ik neem quaker energy mix) + brood / stokbrood met wat zoetigheid. Om maar een idee te geven, zijn vele wegen naar rome natuurlijk.
Een gelletje op het eind kan nog een flinke boost geven.
Ik weet niet of je aan hartslagzones enzo doet, want 125+km volle bak zal sowieso tot vermoeiing leiden.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Veel 'minder ervaren' fietsers (ook ik reken mij gemakshalve daar toe) neigen te hard te gaan fietsen, dus dat wordt dan gauw D2 of D3 qua hartslag. Bij die inspanning vraag je erg veel van je lichaam en kun je het haast niet bij-eten. Op het eind van de rit (of zelfs eerder) ben je dan volkomen leeg.
Beter is om lange ritten bij een iets lagere hartslag (D1) te rijden, en eventueel blokken te rijden bij hogere intensiteit (D3). Op een rit van 100 km heb ik genoeg aan één a twee snelle jelles en 2 bidons water (thuis heb ik dan wel bere-trek hoor )
Beter is om lange ritten bij een iets lagere hartslag (D1) te rijden, en eventueel blokken te rijden bij hogere intensiteit (D3). Op een rit van 100 km heb ik genoeg aan één a twee snelle jelles en 2 bidons water (thuis heb ik dan wel bere-trek hoor )
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Bij lange ritten is gewoon echte sportvoeding bij mij de uitkomst. Carbo loader voor ervoor en dorstlesser e.d. voor tijdens. Daarnaast gebruik ik soms ook ngo herstelshakes. Kost wel wat maar je merkt het wel..
2 dingen: ik drink denk ik idd te weinig en ja, ik ben te enthousiast onderweg. Ik vind het leuk mezelf te testen en neig berg op en vaak op het vlakke ook, te hard van stapel te lopen. Hartslagzones doe ik niet aan. Ik weet dat het verstandig zou zijn, maar ik wil graag op gevoel fietsen.
Ik denk dat ik 's ochtends wat gevarieerder ga eten, tijdens de rit meer ga drinken en iets minder eten, isostar repen halen en dan maar zo'n smerig gelletje naar binnenwerken voor de laatste 30-60km.
Ben benieuwd hoe de volgende tocht zal gaan
In ieder geval bedankt voor de info tot zover!
Ik denk dat ik 's ochtends wat gevarieerder ga eten, tijdens de rit meer ga drinken en iets minder eten, isostar repen halen en dan maar zo'n smerig gelletje naar binnenwerken voor de laatste 30-60km.
Ben benieuwd hoe de volgende tocht zal gaan
In ieder geval bedankt voor de info tot zover!
Pim
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Rust nemen is ook héél belangrijk. Ik neem vaak ook te weinig rust in mijn ritten. En met rust bedoel ik niet stilstaan, maar gewoon heel rustig 'peddelen' zodat je hartslag weer flink omlaag gaat. Even 5-15 minuten langzaam aan en daarna kun je weer wat steviger trappen. Geeft je echt een geweldig gevoel na afloop
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Beginnen met een fatsoenlijk trainingschema opstellen. Kans is groot dat je teveel ineens wil.
Ritten van 125-160 km. zijn voor een relatieve beginneling (te) zwaar. Beter vaker ritten van 60-80 km. per week dan ieder dag vet 100+ km. te gaan stoempen.
Ga je als relatieve beginner ongeveer 150 km. trainen dan heb je zeker 3 dagen rust nodig. Hooguit hersteltrainingen van 60-120 min. Betekent dus heel rustig fietsen.
Denk eraan dat je tijdens 'de rust' sterker wordt...
Ik ben bang dat als je jezelf zo blijft afmatten je niet toekomt aan Tour for life.
Geen roofbouw plegen maar fietstrainingen met verstand.
Ritten van 125-160 km. zijn voor een relatieve beginneling (te) zwaar. Beter vaker ritten van 60-80 km. per week dan ieder dag vet 100+ km. te gaan stoempen.
Ga je als relatieve beginner ongeveer 150 km. trainen dan heb je zeker 3 dagen rust nodig. Hooguit hersteltrainingen van 60-120 min. Betekent dus heel rustig fietsen.
Denk eraan dat je tijdens 'de rust' sterker wordt...
Ik ben bang dat als je jezelf zo blijft afmatten je niet toekomt aan Tour for life.
Geen roofbouw plegen maar fietstrainingen met verstand.
BeOne Rosso
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Foosho schreef:Je 's ochtends volproppen met enkel brinta is denk ik niet optimaal, gevarieerder is imo beter.
Voor lange tochten neem ik meestal een flinke bak muesli, daar zit van alles in (ik neem quaker energy mix) + brood / stokbrood met wat zoetigheid. Om maar een idee te geven, zijn vele wegen naar rome natuurlijk.
-1
Je kan veel beter brinta nemen. Dit is gezonder dan al die muesli of cruesli zooi. Zelf voeg ik altijd brinta toe aan mijn shake. De reden dat ik het verder niet eet is omdat ik het niet lekker vind .
Ook als je op gevoel fietst kan je verstandig proberen te rijden, door goed te doseren: geleidelijk opbouwen is de boodschap! Langere ritten (+ 100 km) aan een relatief gematigd tempo leveren meer op dan je de pleuris rijden - en als je graag eens fors doorknalt doe je dat beter op een wat kortere rit: afwisseling helpt voor een uitgebalanceerde training!
Zelf rijd ik ook niet in de winter, en in het voorjaar begin ik met tochtjes van een km of 50, waarna ik heel langzaam de afstand en de intensiteit opdrijf. Je verlegt je grenzen immers niet door er doorheen te gaan, maar door er geleidelijk tegenaan te duwen. Bedoeling is tenslotte conditie-opbouw, niet -afbraak, toch?
Zelf rijd ik ook niet in de winter, en in het voorjaar begin ik met tochtjes van een km of 50, waarna ik heel langzaam de afstand en de intensiteit opdrijf. Je verlegt je grenzen immers niet door er doorheen te gaan, maar door er geleidelijk tegenaan te duwen. Bedoeling is tenslotte conditie-opbouw, niet -afbraak, toch?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)