Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 dec 2008 19:43

Wielrunner schreef:Zijn snelste looptijden zijn in een halve 1.16 - 1.18 . Het is een positie die geschikt is voor hem Hij traint 98% van zijn tijd in die positie ook in de winter.



Heb je tijden op volledige afstand? Tijden van 1u16 à 1u18 zijn zeker niet slecht, maar voor pro's die bij de wereldtop willen horen moét je minstens dat lopen natuurlijk op 70.3. In Clearwater ben je overigens nergens met 1u16 (remember: Raelart liep me dit jaar op 70.3 Monaco op het zware parcours voorbij met 1u09 zowaar).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

wielrunner
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2005 22:18

wielrunner 20 dec 2008 20:30

clearwater is een stayerkoers! Zal hem eens mailen heeft wel een aantal helen gedaan maar ook een aantal niet volbracht.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 dec 2008 21:34

Wielrunner schreef:clearwater is een stayerkoers! Zal hem eens mailen heeft wel een aantal helen gedaan maar ook een aantal niet volbracht.



Schijnt jammer genoeg te kloppen ja, al moet je dat voor de toppers altijd wat relativeren: bij de agegroupers is het vaak helemaal een zootje :s

Trouwens, de laatste Nederlandse Ironman-zege (v) schijnt ook al stayenderend in het zog van oa. een Belgische age-grouper gebeurd te zijn :(
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 20 dec 2008 21:47

Clearwater is inderdaad voor stayer begrippen bizar! Maar goed er gingen er ook ongeveer 75 tegen de vlakte in 1 keer door het rijden in peloton vorm. Het is helaas in veel wedstrijden stayeren geblazen maar zelfs al rijdt je 10 meter achter een ander dan nog kun je hier volgens de officials van ironman voordeel uit halen.

En ik geloof inderdaad dat vrouwelijke toppers meer voordeel halen tussen de betere agegroupers tijdens het fietsen in vergelijking met de mannelijke toppers, die moeten het toch meer zelf doen. Al denk ik ook dat iedere sport zo zijn minpunten heeft, dat is ook zo bij triathlon, je moet het immers als sporter zelf ook serieus nemen...
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 02 jan 2009 15:15

Ik zit met een dilemma. Ben aan het kijken naar een frame voor dit jaar (triathlons) voor niet al teveel. Nou heb ik voorheen alles op een S-Works E5 frame gedaan, maar met mijn 1,71 was deze te lang. Ik heb nu mijn oog laten vallen op een S-Works Transition frame uit 2006 (ook alu dus), maar met de huidige pond kosten de Planet X frames ook nog maar erg weinig. Wat is wijsheid; topklasse alu dat iets gedateerd is, of niet heel spannend carbon wat veel voor weinig biedt...?

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 02 jan 2009 17:55

Wat is er meer aero?
Als je dat kan uitvogelen is de keuze zo gemaakt.
Speci is al niet al te goed uit testen/vergelijk gekomen met de P3C en de Planet X is ook niet echt mega-aero. Ik heb zelf hetzelfde frame als de planet X en ben er erg tevreden van.
Welke past je het beste?
Science of Performance!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 jan 2009 00:00

Weggeplukt van een ander forum. Indrukwekkend, maar wel jammer dat de fiets met waarschijnlijk de allerstijfste crank op de markt wordt afgebouwd met zo'n "zwabberstuur" (extensions zijn bijzonder onstijf en kan je eenvoudige 5cm op en neer laten bewegen vanuit de beugels!).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Opbouw:


-Frame : LOOK 596 M, fork, headset, steam, bottom bracket, bearings, ZED crank... 2750 g
-ChainRings : Look 39-53 (bolts, spacers) 138 g
-Seat post : R32 Epost 199 g
-Bottle cages : Look Carbon 1x 27g
-Handlebar : Xentis X1,leavers, break cabels 567 g
-Sadlle : SanMarco ASPIDE TT 155 g
-Bar end shiffters: Dura Ace SL-BS 79 159 g
-Rear Derailleur : Dura Ace 7800 182 g
-Front derailleur : Dura Ace 7800 72 g
-Cassette : Dura Ace 7800 12-25 193 g
-Brakes :Dura Ace 7800 316 g
-Chain : KMC X10 SL Ti-Gold 229 g
-Pedales : Look KEO ZED Carbon 232 g
-Cables : Shifting & outer casings SET 136 g
-Tires & extensions : Vredestein Fortezza Tricomp Pro Tubular 21 533 g
-Wheel front : Xentis Mark 1 TT 736g
-Wheel rear : Xentis Mark 1 TT (with hub) 849 g
-Quick release : Xentis SET 99 g
-Glue, grease: 5 g

TOTAL : 7577 g
(no computer)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 03 jan 2009 00:11

@casran, de fiets is schitterend al qua onderdelen al kan ik het geheel absoluut niet mooi vinden. Wat betreft dat stuur vindt ik je opmerking wel opvallend. Ik kan me herinneren dat je 'n jaar geleden zeer enthousiast sprak over dit product (toen je meer met xentis werkte) en nu deze reactie.
Absoluut geen problemen, enkel een vraag.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 jan 2009 00:22

lancev7 schreef:@casran, de fiets is schitterend al qua onderdelen al kan ik het geheel absoluut niet mooi vinden. Wat betreft dat stuur vindt ik je opmerking wel opvallend. Ik kan me herinneren dat je 'n jaar geleden zeer enthousiast sprak over dit product (toen je meer met xentis werkte) en nu deze reactie.
Absoluut geen problemen, enkel een vraag.



Kwa concept vond ik het stuur (niet zozeer dit, maar wel de andere versie waar je je standaard shifters kan op plaatsen) geniaal... no steeds eigenlijk. Ideaal voor triatleten die op geaccidenteerde parcoursen uitkomen. Toen ik destijds als verdeler van Xentis werkte, kregen we die stuurtjes binnen en mochten we de prototypes aan de man brengen (noot: dit is ondertussen al meer dan 2,5 jaar geleden). Eerste opmerking daarbij was dat de extensions enorm veel flex hadden. In antwoord op mijn opmerkingen (die overigens iedereen had) kreeg ik in eerste instantie te horen dat ik maar prototypes in handen had. Het duurde bijna 10 maanden na de voorstelling eer ze beschikbaar werden (een oud zeer van de fietsenbranche dat me behoorlijk stoort: hetzelfde gebeurt bij tal van producenten, zelfs nu ook met de Cervélo P4). En wat bleek: de sturen zijn helemaal niet sterker! Heel jammer hoor: de base bar vind ik behoorlijk uniek, sterk en goed (zeker de versie met shifters), de extensions gewoon zwak... 'k had altijd gedacht dat Xentis die -tov. de prototypes- ging verstevigen, maar niet dus. "Trekken" aan de extensions is bij dit stuur quasi onmogelijk, enkel er passief op liggen :s

Mijn mening heeft er overigens niets mee te maken dat ik niet meer voor Xentis werk. Hun 4 spaaks wielen (tubes en alu clinchers) blijven zeer goede aero wielen die ik een heel pak hoger inschat dan de Hed 3's van deze wereld, met wellicht nog steeds de beste remwerking op carbon remrand die ik ooit testte. Ze hebben nu ook klassiek gespaakte wielen, maar blijkbaar is daar nog wat werk aan (info die ik heb van een renner die ze test).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 03 jan 2009 00:31

@casran, ok bedankt voor deze toelicht, dat was inderdaad de informatie die hoopte dat zou komen. Ik wilde ook absoluut niet suggereren dat het te maken had met je betrokkenheid bij het merk. Die discussie is op een ander vlak al gevoerd en hoeft geen herhaling en was ook niet aan de orde in dit verhaal. Bedankt voor de toelichting.

Spijtig dat Xentis die doorgaan inderdaad behoorlijk inovatief en kwalitatief hoogstaand is, dit product niet verder heeft door ontwikkeld. Nog altijd vind ik het optisch geen mooi stuur, maar de mogelijkheid gewone shifters te monteren is natuurlijk wel een plus voor een behoorlijke groep atleten.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 jan 2009 00:43

lancev7 schreef:..., maar de mogelijkheid gewone shifters te monteren is natuurlijk wel een plus voor een behoorlijke groep atleten.



Als wielrenner ben je daar natuurlijk minder mee bezig: tijdritten in het wielrennen betekenen tijdritfiets en zijn nooit extreem geaccidenteerd, of 't zijn écht klimtijdritten (dus wegfiets). Tri- en duatleten hebben wel eens problemen en twijfelen tussen de twee types fietsen.

Mijn oplossing daarvoor:

1. Ofwel is het echt een klimparcours (type EmbrunMan of Ironman 70.3 Monaco), heel zelden. Dan zou ik gewoon met de gebruikelijke wegfiets rijden, die beter klimt en zeker ook stuurvaster afdaalt, met daarop een opzetstuurtje gemonteerd.

2. Ofwel is het een parcours met voornamelijk snelheid waarbij je de taaie klimstukken doorbijt (oa. Ironman 70.3 Switzerland vond ik zo): de gebruikelijke tijdritfiets nemen, licht benadeeld op de klimstukken maar je maakt dit goed op de andere snellere stukken.

3. Ofwel is het parcours ergens tussen de twee. Hier zou zo'n Xentis stuur een oplossing bieden, ware het niet van het bovenvermeld probleem met die extensions. Ik denk er nog steeds over om de Alpe d'Huez triatlon te doen: het grootste deel van 't fietsparcours is nogal snel, maar het eindigt wel met een buiten-categorieklim waarmee je zo'n drie kwartier zoet bent. Ik denk dat de oplossing hier zit in wat Chrissie Wellington vorig jaar deed (zie foto hieronder): de Profile Design T2+ opzetstuurtjes kan je blijkbaar ònder je wegstuur monteren en zo lekker laag zetten, terwijl je wegstuur op de hoogte zit waarin je zou rijden met een wegfiets. Ik zag enkel dat dit ook bij Oval Concepts opzetstuurtjes zou mogelijk zijn.

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 03 jan 2009 00:49

De alpe d'huez triatlon, zou dus gereden gaan worden met een vergelijkbare setup als je gebruikte in monaco? erg netto combo.
[img=http://weightweenies.starbike.com/forum ... ke_163.jpg]

Plaats reactie