Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
pjotr
- Forum-lid
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54
pjotr
18 sep 2010 19:44
skater-nh schreef:even een vraag, wat voor verzet rijden jullie?
Ga van de winter een tijdritfiets opbouwen en twijfel er tussen een 50 x 11 cassette of een 53 x12 cassette. Of zijn er ook mensen die met een 56 voor rijden..
ben benieuwd.....
50*11 en 53*12 zijn allemaal zwaar genoeg voor niet-profs. 90RPM op 50*11 is bijna 52km/u. Zwaar genoeg dus..
Anti-Spacers!
-
mj
- Forum-lid
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22
mj
18 sep 2010 19:50
ligt denk ik ook een beetje aan je stijl!
ik heb al vaak genoeg 55/11 nodig gehad/gebruikt.
-
pjotr
- Forum-lid
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54
pjotr
18 sep 2010 20:05
Tuurlijk heeft het te maken of je op kracht of souplesse rijdt. Maar als je onder 85rpm komt moet je gewoon terugschakelen. Zelf krachtige tijdrijders uit het verleden (Ullrich en bijvoorbeeld Honchar) reden 85 -90rpm. Het leek alleen veel zwaarder omdat je daarna meteen een beeld krijgt van bijvoorbeeld Armstrong die met 105-110rpm voorbij reed.
Anti-Spacers!
-
corniel
- Forum-lid HC
- Berichten: 4025
- Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
- Locatie: Sleutelstad
corniel
18 sep 2010 20:58
Het ligt idd aan de stijl. Ik reed ook op Texel en ongeveer even hard (iets minder argh) dan Robbenbobber, en ik reed daar met een 105/110 rpm. Dus dan niet lichter dan 54:15. (En zou met een 50:12 prima uit de voeten kunnen)
-
cloggy3
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jan 2009 13:56
cloggy3
18 sep 2010 21:04
Rij zelf met een 53 (42) x11 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-23), maar op de 11 heb ik hem vrijwel nooit tijdens TT's. Aangezien mn koersfiets ook af en toe een tijdfiets is (beperkt budget en liever één goede fiets dan twee matige) komt die 11 af en toe wel zeker van pas. Ik probeer tijdens TT's een steady beentempo aan te houden en af en toe test ik of een tandje erbij nog verdraagbaar is. Komt erop neer dat de verzetten die ik gebruik in een tijdrit tussen de 53x12 en 53x17 liggen.
PS: af en toe zie je bepaalde renners (nee, geen namen) voorbij komen met een pizzaformaat buitenblad, achter hebben ze dan een juniorencassette hangen...naar mijn bescheiden mening hebben die het niet helemaal begrepen...of heb ik dat verkeerd.
-
robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
robbebopper
18 sep 2010 22:01
LD001 schreef:Robbebopper schreef:Voor 54/39. Achter 12-23. 50 voor lijkt me echt te klein. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je tijdens een tijdrit flinke wind mee hebt. Dan is een 54 voor en een 12 achter echt wel fijn. Tijdens het NK op Texel reed ik de terugweg constant rond de 48 km/h. (En geloof me, er waren er daar genoeg die veel harder fietsen) Dat ga je met een 50 niet redden.
Beste Robbehopper,
50*11 geeft een groter verzet dan 54*12 (een tandje achter telt ongeveer 5 keer zo zwaar door als een tandje voor).
Groet LD001
Hee, da's waar. Nooit over nagedacht. Weer wat geleerd.
Ik rijd persoonlijk overigens het liefst rond de 90/minuut.
-
fructus
- Forum-lid
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18
fructus
18 sep 2010 22:47
@cloggy3
Hoe doe je dat met het ombouwen? Zet je er een ander stuur (geheel TT) op, of alleen de opzet stukken. En hoe gaat dat met de diepte van de zit?
Ik wil volgend jaar ook gaan tijdrijden en wil er (nog) geen nieuwe fiets voor aanschaffen.
-
cloggy3
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jan 2009 13:56
cloggy3
19 sep 2010 10:58
@Fructus: ik heb een BeOne Team uit 2008 met FSA aero cranks en verder geheel Dura-Ace, mt 56 (ben zelf 1.86), ik kan daar een vrij diepe zit op bereiken. Ik vind het te veel werk om er voor een tijdritje een geheel ander stuur op te zetten, daar ga ik het voordeel niet uit halen. Wel laat ik het stuur ongeveer 1.5-2cm zakken (spacers er onderuit). Dan een T2+ opzetstuurtje, heel smal afgesteld, snelpak, LAS Chronometro helm en voor belangrijke tijdritten een dicht achterwiel dat ik van mn fietsenmaker mag lenen (!). Wielset is anders DT Swiss 1850 RR Aero. Er zal heus nog her en der ergens wat te winnen vallen met materiaal, maar voorlopig zijn het de benen die het moeten doen. Over vlakke tijdritten van max 20 km kom ik meestal ergens tussen de 44 en 46 km/u uit. Als ik aan de grens van mijn conditionele kunnen kom komt er misschien wel een tijdritkader (en dan waarschijnlijk zo'n Chinese noname, er staan een paar prachtige frames op eBay die sterke gelijkenissen vertonen met duur merkspul).
-
jummeltje
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 29 jan 2009 16:21
jummeltje
20 sep 2010 02:21
Ik rijd mijn tijdritten altijd met 50x14
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.
-
frenkie
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09
frenkie
20 sep 2010 21:29
Cloggy3 schreef:
PS: af en toe zie je bepaalde renners (nee, geen namen) voorbij komen met een pizzaformaat buitenblad, achter hebben ze dan een juniorencassette hangen...naar mijn bescheiden mening hebben die het niet helemaal begrepen...of heb ik dat verkeerd.
Behalve dat het er misschien wat malotig uit ziet is daar toch niks mis mee? Met grote tandwielen is de weerstand kleiner. Bovendien heb je in een juniore cassette mooie kleine stapjes van 1 tandjes en een mooie rechte kettinglijn als je op lichte verzetjes op souplesse rijd.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
20 sep 2010 21:36
Een 12-23 cassette loopt toch ook gewoon mooi vlak en is bovendien nog eens lichter ook. Ik rij nu met 53x12 als grootste verzet en ook al staat er veel wind op 't NCK, dit is echt groot genoeg voor mij. Met koersen rij ik tegenwoordig ook altijd met dit verzet, die 11 is nutteloos voor mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
casran
- Forum-lid HC
- Berichten: 7006
- Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19