Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Spinning

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 14:34

Aan de moderators maar te bepalen of dit onderwerp hier thuis hoort. maar wat is by the way de betere en betaalbare spinning-machine. Vooral een met een wattage-meter heeft mijn voorkeur. Inclusief ligstuur en goede instelmogelijkheden, etc.
Wehkamp heeft eentje van 120 euro (zonder wattage meter uiteraard), maar ik denk dat het ding ook een beetje zweet-proof moet zijn. Iemand ervaring? Heb ook wel een Tacx, maar vind het toch niet helemaal optimaal......

PS
in protte Lok en Seine yn it Nije Jier 2007!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2007 14:43

Ik verkies een Tacx 10 keer boven een spinning fiets. Mijn grootste probleem is de vreselijk grote Q-factor die spinning fietsen hebben, andere problemen zijn dat zadel hoogte en dergelijk vaak niet traploos verstelbaar zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n goedkope spinningfiets heel lang heel blijft. Ik heb op de universiteit vorig jaar een crankarm eraf getrapt en dat hebben nog 2 andere ook voor elkaar gekregen, het waren best dure dingen maar de merknaam ben ik ff kwijt. De cranks waren erop geperst dus ik denk dat het behoorlijk einde verhaal spinning fiets was.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 14:57

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Januari 2007


Ik verkies een Tacx 10 keer boven een spinning fiets. Mijn grootste probleem is de vreselijk grote Q-factor die spinning fietsen hebben, andere problemen zijn dat zadel hoogte en dergelijk vaak niet traploos verstelbaar zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n goedkope spinningfiets heel lang heel blijft. Ik heb op de universiteit vorig jaar een crankarm eraf getrapt en dat hebben nog 2 andere ook voor elkaar gekregen, het waren best dure dingen maar de merknaam ben ik ff kwijt. De cranks waren erop geperst dus ik denk dat het behoorlijk einde verhaal spinning fiets was.

Dat wehkamp model is inderdaad slechts een illustratie, niet een serieuse optie om te kopen, die dingen zijn al kapot op het moment dat je ze net inelkaar hebt geschroefd. Nadeel van de Tacx als trainingsmiddel, is dat je toch elke keer je fiets gebruikt en dus slijt. Ook gebruik ik altijd vele handdoeken om de fiets tegen het zweet te beschermen. Als er een goede wattage meter op zit heb je ook telkens onder dezelfde omstandigheden de zelfde weerstandinstellingen. Met de tacx is het maar net hoe hard je de roller tegen de band aan drukt/draait. Je hebt bovendien geen flauw idee hoeveel watt je tijdens zo'n traing weg fietst. De tacx is wel ideaal om lekker warm te fietsen of om op gevoel een training te doen...... ik vindt het alleen elke keer een beetje zonde om mijn fiets daarvoor te gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel......

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2007 15:11

Koop je toch gewoon een oud fietsje op Marktplaats die je enkel op de tacx laat staan?
Op de weg heb je ook geen idee hoeveel vermogen je weg trapt, op een spinningfiets net zo min. Op een Tacx staat er een getalletje op het display waarachter staat "Watt", dat zou je een globale benadering van je vermogen kunnen noemen. Maar de manier van het vermogen bepalen van Tacx is uitermate onnauwkeurig, dit doen ze namelijk aan de hand van de hoeveelheid vermogen er de weerstand in gaat. Bijv de druk op de band is al van enorme invloed op hoeveel vermogen dat je trapt zoals je al aangaf.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 15:19

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Januari 2007


Koop je toch gewoon een oud fietsje op Marktplaats die je enkel op de tacx laat staan?
Op de weg heb je ook geen idee hoeveel vermogen je weg trapt, op een spinningfiets net zo min. Op een Tacx staat er een getalletje op het display waarachter staat "Watt", dat zou je een globale benadering van je vermogen kunnen noemen. Maar de manier van het vermogen bepalen van Tacx is uitermate onnauwkeurig, dit doen ze namelijk aan de hand van de hoeveelheid vermogen er de weerstand in gaat. Bijv de druk op de band is al van enorme invloed op hoeveel vermogen dat je trapt zoals je al aangaf.


Haha, bedankt voor je relativeringsvermogen, die gedachte heeft mijn brein ook al gekruist. En heb inderdaad nog een oud roestig fietsje staan die ik helemaal af zou kunnen raggen. Desalnietemin ben ik wel nieuwsgierig of er wannabee-proffesionals zijn die zo'n spinningsapparaat als serieus trainingsmiddel gebruiken. Voorlopig google ik nog even verder....
http://www.helisports.nl/fitnessapparat ... ainer.html

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 jan 2007 15:23

De Tacx flow kun je calibreren.
Daarmee sluit je wisselende omstandigheden zoals o.a. de aandrukkracht van de rol tegen de band, de bandenspanning, wisselende magneetkracht, temperatuur en variaties in de netspanning uit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2007 15:29

Ik ben benieuwd hoe dat je die ooit als gebruiker nauwkeurig kunt calibreren. En je kunt calibreren wat je wilt, maar er blijven nog al wat variaties in het systeem zitten, het is net zoals met de Polar power output kit. Met de manier van meten is het gewoon niet mogelijk om een accurate meting te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 15:34

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Januari 2007

Ik ben benieuwd hoe dat je die ooit als gebruiker nauwkeurig kunt calibreren. En je kunt calibreren wat je wilt, maar er blijven nog al wat variaties in het systeem zitten, het is net zoals met de Polar power output kit. Met de manier van meten is het gewoon niet mogelijk om een accurate meting te doen.

En precies een juiste calibratie is iets wat ik nu even zoek. Al was het alleen maar om je trainingsprogressie te meten. Weet iemand de ultieme (home)trainingsmachine, of het ultieme merk..... google me suf maar ik zie alleen maar van die oude bejaarde hometrainertjes die je in de hoek bij je huisarts wel eens tegenkomt ;)

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 15:45

Quoten: Origineel geplaatst door ssst op 01 Januari 2007

Ik draai zelf met een Daum crosstrainer en weet dat Daum een van de beste merken is. Ik kan niet spreken van dat Daum spinningapparaat, maar die crosstrainer daar heb je de mogelijkheid om zelf je eigen trainingprogramma's te creëren. Je kunt dan kiezen voor wattage of hartslag. Ik denk dat die spinner dat ook wel heeft.Verder heeft Daum erg veel programma's en een ingebouwde beveiliging zodat je nooit je eigen over de kop fietst. Dit is niet op alle programma's maar alleen als je daar voor kiest.Ik heb geen ervaring met de door anderen genoemde apparaten, wat ik wel weet is dat een crosstrainer voor velen geen ideaal apparaat is omdat het niet echt fietsen is, maar het is wel een geweldig apparaat waar je je conditie en spieren goed (genoeg voor mij) kunt trainen en meer dan alleen je benen.Samenvattend ben ik zeer te spreken over Daum en de mogelijkheden/duurzaamheid.Wat je keuze ook mogen zijn die Daum brengt je gegarandeerd goed de winter door zodat je welbeslagen het voorjaar in kan gaan.Leontien heeft heeft ook zo'n apparaat gekocht is mij verteld door de verkoopster, maar of dat voor privé of zakelijk was ????


Bedoel je deze? Als je het mokkel erbij krijgt...... wil ik er nog wel eens over nadenken.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 16:07

http://www.kettler.net/articles/2005090 ... index.html
dit lijkt me wel wat, Kettler, Duits, dus vast goed, 25-800 Watt, slechts E1050 (goedkoper dan een wattage-naaf), geen flauw idee of de cranklengte ook instelbaar is.....
"Der Rennrahmen ist innen und außen korrosionsbeständig beschichtet"


Aan de andere kant, roeien met de riemen die je hebt: een oud roestig fietsje vastzetten op de tacx, + hartslagmeter; totaal EUR0,00

jetske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:05

jetske 01 jan 2007 17:11

Ik doe al langere tijd aan spinning op de sportschool en heb duidelijk gemerkt dat zowel mijn conditie als kracht sterk verbeterd is. Zelf heb ik geen spinner(i.v.m. plaatsgebrek) maar ik zou er graag een willen hebben. Mijn Tacx-trainer staat opgeslagen in de kelder. Daar train ik vrijwel nooit meer op.
De voordelen van een spinner t.o.v. een Tacx vind ik:
- veel stabieler
- je kan meer kracht geven
- nauwkeurige regeling van weerstand 
- geluidloos
- draait soepel
Het merk Kenny-Joyce heeft zeer degelijke spinners. Neem bijvoorbeeld de Kenny-Joyce Vortec 900. De aandrijving gaat via een V-belt (rubberen snaar). Hierdoor is die geluidloos.
http://www.helisports.nl/fitnessapparat ... -Bike.html
 

Plaats reactie