Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vraagje over pedalen

davidjezior
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:54

davidjezior 27 dec 2010 22:02

Beste collega-forumers,
Allereerst sorry voor het uitgebreide verhaal.

In februari word ik de trotse eigenaar van een nieuwe fiets, op het moment zijn bijna alle keuzes gemaakt behalve 1, namelijk de pedalen.
Best belangrijk en omdat ik tot heden slechts 1 setje pedalen heb ervaren, ben ik in dubio. Omdat de aanstaande aankoop een grote zal zijn voor mij, kan ik het me niet veroorloven om de plank mis te slaan. Ik zal langdurig gebonden zijn aan alle keuzes die maak, zodoende heb ik jullie advies nodig.

Zoals gezegd komt er in februari een nieuwe racefiets, waar nieuwe pedalen op moeten. Op het moment gebruik ik het instapmodel van de shimano-pedalen, geen slechte pedalen behalve het feit dat ik het idee heb dat mijn hielen zwabberen op hoge rpm's. Ik weet niet of dat komt door de float of dat het een eigenschap van die pedalen is, ik heb overigens de gele plaatjes van shimano.
Daarnaast gaat het in- en uitklikken naar mijn mening niet makkelijk genoeg, zelfs na 3500+ km's. Ik moet nog te vaak omlaag kijken om het pedaal te vinden en ik heb al 2 keren op m'n zij gelegen vanwege last-minute gevalletjes. Ik kom veel kruisingen, stoplichten en dergelijke tegen waardoor ik veel moet in- en uitklikken, het is belangrijk dat dit snel en makkelijk gaat. Ook daarom is het voor mij belangrijk dat de plaatjes niet slecht lopen en dat deze redelijk slijtvast zijn.
Ik ben best kritisch wat betreft uiterlijk en vind het dus belangrijk dat de pedalen naast functioneel ook mooi zijn en goed aansluiten bij de fiets. Omdat de fiets custom-made is, kan ik geen afbeelding verschaffen van hoe het eruit gaat zien, maar ik kan wel zeggen dat zwart de hoofdkleur is, met zuurstokblauw als accent en gepolijste onderdelen.

Nu de verklaring van de titel, ik ben na zeer uitgebreid onderzoek tot de conclusie gekomen dat het model Candy 1, 2 of 3 van Crank Brothers aan het mooi-vereiste voldoet. Op grond van hun marketing en het feit dat het in veldrijden veel gebruikt wordt, ben ik gaan geloven dat het in- en uitklikken goed (beter dan bij shimano) gaat. Dus ik heb eigenlijk al een keuze gemaakt, maar vanwege grote twijfel door tegensprekende reviews en forumberichten op het www, zou ik toch graag willen weten wat jullie (met ongetwijfeld veel meer pedaal-ervaring dan ik) zouden kiezen met mijn eisen in gedachten.

Nogmaals de vereisten:
- in- en uitklikgemak
- duurzaamheid
- looks
- comfort
- budget is +/- 100euro inclusief cleats, liever wat minder als het kan zonder consessies te doen

Shimano-pedalen zijn uitgesloten, het groepsetje op de fiets wordt sram en vanwege vooral de looks heb ik liever geen shimano op mijn fiets zitten.

Alvast heel veel dank voor de aanstaande hulp!

davidjezior
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:54

davidjezior 29 dec 2010 00:23

niemand? ik heb de zoek-functie al meerdere malen gebruikt zonder bruikbaar resultaat, mocht dat de reden zijn van niet-reageren.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 29 dec 2010 00:25

Soms heeft een post (vooral een lange) even de tijd nodig om beantwoord te worden.
Geduld is een schone zaak.
mijn Flickr

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 29 dec 2010 00:31

Nou, ik zal me eraan wagen.
Ik rij al zo'n 1,5 jaar met speedplay pedalen en naar volle tevredenheid.
Eerst had ik veel last van mijn knieen na en tijdens het fietsen, door de instelmogelijkheden van de speedplays sinds dien nooit last gehad.
mijn Flickr

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 29 dec 2010 00:31

Als je zo op uiterlijk en looks gefixeert bent, begrijp ik niet zo goed waarom je mtb pedalen wil monteren.

edit: ik gebruik net als Jaapio Speedplay's, werkt als een trein.
En met alle respect, maar als je met SPD SL's al moeite hebt met in- en uitklikken.....veel makkelijker is er naar mijn mening niet.
FacebookS3RSSite

davidjezior
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:54

davidjezior 29 dec 2010 01:17

jaapieo schreef:Nou, ik zal me eraan wagen.
Ik rij al zo'n 1,5 jaar met speedplay pedalen en naar volle tevredenheid.
Eerst had ik veel last van mijn knieen na en tijdens het fietsen, door de instelmogelijkheden van de speedplays sinds dien nooit last gehad.


ok, bedankt voor je antwoord. helaas vallen deze buiten mijn budget op dit moment, misschien toch een lot kopen voor de 31ste. ;)
danny1407 schreef:Als je zo op uiterlijk en looks gefixeert bent, begrijp ik niet zo goed waarom je mtb pedalen wil monteren.

edit: ik gebruik net als Jaapio Speedplay's, werkt als een trein.
En met alle respect, maar als je met SPD SL's al moeite hebt met in- en uitklikken.....veel makkelijker is er naar mijn mening niet.


om je vraag te beantwoorden, zoals ik in mijn eerste bericht zei vind ik dat de pedalen er goed uitzien, ongeacht het feit dat dit mtb pedalen zijn.
ok, het kan zijn dat ik meer oefening moet krijgen met in en uitklikken.
bedankt voor je antwoord.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 29 dec 2010 02:22

Je hebt met MTB pedalen wel minder grondspeling, dat betekend dat je dus de benen eerder stil moet houden! ;)
mijn Flickr

gotcha1
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:14

gotcha1 29 dec 2010 08:37

Heb toch ook al gehoord dat je met mtb pedalen ook rapper uitschiet+dan moet je met mtb schoenen rijden ook.
Moest ik jou zijn gewoon look keo sprint nemen.
Mooie pedaal,regelbaar,verschillende kleuren,kwalitatief en goede prijs (+-60euro)

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 29 dec 2010 09:45

Pd-6700 is volgens mij de beste koop.
- in- en uitklikgemak 8/10
- duurzaamheid 9/10
- looks 9/10
- comfort 8/10
- budget 10/10

Als de gele plaatjes je niet bevallen kun je voor de rode met minder bewegingsvrijheid gaan. Wel oppassen voor de knieen. Heb er zelf geen last van.
klik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2010 11:43

De 6700 is helemaal niet de beste koop. De 105 pedalen zijn 't zelfde en die zijn veel goedkoper. Daarnaast is de duurzaamheid echt niet geweldig. Als ik het vergelijk met Time RXS dan scoren die op z'n 12/10 qua duurzaamheid. Zowel pedalen als plaatjes gaan een stuk langer mee.

Iemand die goed wil kunnen lopen met z'n schoenen Speedplay aanraden vind ik zelf ook wel erg vreemd. Als je ergens totaal niet mee kan lopen is het Speedplay wel. Metalen plaat die onder je voeten zit...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

davidjezior
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:54

davidjezior 29 dec 2010 14:20

jaapieo schreef:Je hebt met MTB pedalen wel minder grondspeling, dat betekend dat je dus de benen eerder stil moet houden! ;)


oh dat wist ik niet, goed om te weten!
bedankt!
Gotcha1 schreef:Heb toch ook al gehoord dat je met mtb pedalen ook rapper uitschiet+dan moet je met mtb schoenen rijden ook.
Moest ik jou zijn gewoon look keo sprint nemen.
Mooie pedaal,regelbaar,verschillende kleuren,kwalitatief en goede prijs (+-60euro)


crank brothers maakt tegenwoordig ook plaatjes (of adapters voor de plaatjes) voor "gewone" raceschoenen, dus dat moet geen probleem opleveren denk ik.
de look keo sprint ziet er goed uit inderdaad. bedankt!
kilometervreter schreef:Pd-6700 is volgens mij de beste koop.
- in- en uitklikgemak 8/10
- duurzaamheid 9/10
- looks 9/10
- comfort 8/10
- budget 10/10

Als de gele plaatjes je niet bevallen kun je voor de rode met minder bewegingsvrijheid gaan. Wel oppassen voor de knieen. Heb er zelf geen last van.
klik
Amclassic-fan schreef:De 6700 is helemaal niet de beste koop. De 105 pedalen zijn 't zelfde en die zijn veel goedkoper. Daarnaast is de duurzaamheid echt niet geweldig. Als ik het vergelijk met Time RXS dan scoren die op z'n 12/10 qua duurzaamheid. Zowel pedalen als plaatjes gaan een stuk langer mee.

Iemand die goed wil kunnen lopen met z'n schoenen Speedplay aanraden vind ik zelf ook wel erg vreemd. Als je ergens totaal niet mee kan lopen is het Speedplay wel. Metalen plaat die onder je voeten zit...


betreffende de 6700 heb ik vaker hetzelfde gelezen wat Amclassic-fan beweert, toch bedankt voor de suggestie!

@amclassic-fan, hoe zijn de time rxs pedalen?

daarnaast heb ik nog een vraag voor iedereen:
wat is het verschil tussen de look keo plus en classics?
volgens look zelf is de plus een verbeterd model van de classic terwijl de plus lager in prijs is op de meeste webshops. is dat niet raar?

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 29 dec 2010 14:37

davidjezior schreef: hoe zijn de time rxs pedalen?


Zoekresultaten Time rxs
Afbeelding

Plaats reactie