Hardtail of zonder vering?
Met mijn racefiets heb ik al ruimschoots ondervonden dat ik niet bepaald een sterk technisch onderlegd fietser ben. Uiteraard komt dat het meest tot uiting in bochten en afdalingen, vooral wanneer ik in groep rijd.
Nu sta ik op het punt ook een MTB aan te schaffen. Het ligt in mijn bedoeling hiermee in de winterperiode zowel op de weg als in de Vlaamse bossen te rijden (misschien héél uitzonderlijk eens in de Ardennen). Ik sta nu in twijfel of ik best ga voor een hardtail dan wel voor een niet-verende voorvork. Afgezien van het hogere comfort van de hardtail op bospaden, stel ik mij de vraag of het stuurgedrag wordt beïnvloed door de keuze van de voorvork. Ik verwijs hierbij in de eerste plaats naar mijn beperkte technische aanleg.
Nu sta ik op het punt ook een MTB aan te schaffen. Het ligt in mijn bedoeling hiermee in de winterperiode zowel op de weg als in de Vlaamse bossen te rijden (misschien héél uitzonderlijk eens in de Ardennen). Ik sta nu in twijfel of ik best ga voor een hardtail dan wel voor een niet-verende voorvork. Afgezien van het hogere comfort van de hardtail op bospaden, stel ik mij de vraag of het stuurgedrag wordt beïnvloed door de keuze van de voorvork. Ik verwijs hierbij in de eerste plaats naar mijn beperkte technische aanleg.
ga maar voor een verende vork en liefst ene met een lockout.
ondanks er gezaegd wordt dat dit niet nodig is in ons vlaanderen is het wel heel erg aangenaam als ge eens een VTT meedoet en zo enkele uren op wegels met uitstekende kasseien, ruwe ondergond, putten, enz... moogt rijden .
de lockout is een must als je terug op de baan komt om eens een sprintje te trekken bergop of zo, zonder die lockout verlies je erg veel kracht door het meeveren van je fiets.
het is trouwens ook gezonder voor je fiets als je geveerd bent.
ondanks er gezaegd wordt dat dit niet nodig is in ons vlaanderen is het wel heel erg aangenaam als ge eens een VTT meedoet en zo enkele uren op wegels met uitstekende kasseien, ruwe ondergond, putten, enz... moogt rijden .
de lockout is een must als je terug op de baan komt om eens een sprintje te trekken bergop of zo, zonder die lockout verlies je erg veel kracht door het meeveren van je fiets.
het is trouwens ook gezonder voor je fiets als je geveerd bent.
Ik zit het me de laatste tijd serieus af te vragen of ik zoveel voordeel heb aan m'n verende voorvork voor mijn mountainbiketochten door Vlaamse bossen.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 31 December 2006
Ik zit het me de laatste tijd serieus af te vragen of ik zoveel voordeel heb aan m'n verende voorvork voor mijn mountainbiketochten door Vlaamse bossen.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
Op wat voor paden train je dan? Als je op technische single tracks rijdt, met drops en wortels, dan heb je met vering een stuk meer controle. Ik heb 'ns zonder vering een toertocht gedaan en kwam fysiek vermoeider terug om met gelijke snelheid te rijden. Kan voor jouw wel anders zijn...
Ik zit het me de laatste tijd serieus af te vragen of ik zoveel voordeel heb aan m'n verende voorvork voor mijn mountainbiketochten door Vlaamse bossen.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
Op wat voor paden train je dan? Als je op technische single tracks rijdt, met drops en wortels, dan heb je met vering een stuk meer controle. Ik heb 'ns zonder vering een toertocht gedaan en kwam fysiek vermoeider terug om met gelijke snelheid te rijden. Kan voor jouw wel anders zijn...
Ik gebruik zowel verende als vaste vorken in mijn fietsen. Een vaste vork bouwt korter in dan een verende (ook met aftrek van sag) Je krijgt daardoor een (iets)steilere stuurhoek en een scherper/directer stuurgedrag. Ik vind dat lekker maar durf wel te stellen dat je om met een vaste vork te rijden een betere piloot moet zijn. Als je twijfelt aan je techniek zou ik voor een verende vork kiezen.
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 December 2006
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 31 December 2006
Ik zit het me de laatste tijd serieus af te vragen of ik zoveel voordeel heb aan m'n verende voorvork voor mijn mountainbiketochten door Vlaamse bossen.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
Op wat voor paden train je dan? Als je op technische single tracks rijdt, met drops en wortels, dan heb je met vering een stuk meer controle. Ik heb 'ns zonder vering een toertocht gedaan en kwam fysiek vermoeider terug om met gelijke snelheid te rijden. Kan voor jouw wel anders zijn...
idd, boomwortels en dergelijke zonder voorvork zijn gewoon bescheten, en er moet geen wedstrijd gereden worden he, 't gaat hem niet omgewicht of zo snel mogleijk, ''t gaat hem om een toertocht, wat training, dan is zo'n verende vork wel heel welkom toch, als je dan eens een ofroad afdalingske hebt weet je het ook wel
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 31 December 2006
Ik zit het me de laatste tijd serieus af te vragen of ik zoveel voordeel heb aan m'n verende voorvork voor mijn mountainbiketochten door Vlaamse bossen.
Ik heb dus een Rock Shox SID WC met lock-out op het stuur. Op de weg is het prima, en voor de lol rijd ik soms eens op de weg met vering, om dan weer te voelen hoe schitterend die lock-out wel niet is! Maar op vele bospaden zet ik ook vaak de vering niet aan... gewoon niet nodig.
Ik vraag me dus af of een niet-verende voorvork (die meteen ook een heel stuk lichter kan) niet voordeliger is als je toch enkel in Vlaanderen rijdt.
Op wat voor paden train je dan? Als je op technische single tracks rijdt, met drops en wortels, dan heb je met vering een stuk meer controle. Ik heb 'ns zonder vering een toertocht gedaan en kwam fysiek vermoeider terug om met gelijke snelheid te rijden. Kan voor jouw wel anders zijn...
idd, boomwortels en dergelijke zonder voorvork zijn gewoon bescheten, en er moet geen wedstrijd gereden worden he, 't gaat hem niet omgewicht of zo snel mogleijk, ''t gaat hem om een toertocht, wat training, dan is zo'n verende vork wel heel welkom toch, als je dan eens een ofroad afdalingske hebt weet je het ook wel
Hmmmmm,
Ik ben ook pas begonnen met mbt of beter gezegd ATB woon in zeg maar zuidlimburg voor de nl en oost limburg voor B. Meer bepaald Rekem - Lanaken. dus mooi gelegen voor het atb te bedrijven.
wat mij als leek opviel was inderdaad dat er een heel stel van de snelle kerels met een vaste voorvork reden..In bijna alle gevallen ging het om de de hoge dertigers en lage veertigers. Heb dan dan ook naar wat uitleg gevraagd naar de reden. De meeste vonden dat ze beter stuurde in de bochten,veel tijd konden besparen door dat ze een lichtere fiets hadden ( tel maar even na hoeveel energie je spaart na honderd steile klimmentjes en bochten was hun uitleg ). Heb er eentje mogen berijden en moet zeggen stuurt erg direkt en vergt stuurmanskunst. Was ookeen stuk vinniger.
Niets voor mij eigenlijk zou er mee verongeluken in een afdaling
Ik ben ook pas begonnen met mbt of beter gezegd ATB woon in zeg maar zuidlimburg voor de nl en oost limburg voor B. Meer bepaald Rekem - Lanaken. dus mooi gelegen voor het atb te bedrijven.
wat mij als leek opviel was inderdaad dat er een heel stel van de snelle kerels met een vaste voorvork reden..In bijna alle gevallen ging het om de de hoge dertigers en lage veertigers. Heb dan dan ook naar wat uitleg gevraagd naar de reden. De meeste vonden dat ze beter stuurde in de bochten,veel tijd konden besparen door dat ze een lichtere fiets hadden ( tel maar even na hoeveel energie je spaart na honderd steile klimmentjes en bochten was hun uitleg ). Heb er eentje mogen berijden en moet zeggen stuurt erg direkt en vergt stuurmanskunst. Was ookeen stuk vinniger.
Niets voor mij eigenlijk zou er mee verongeluken in een afdaling
Bedankt voor de leerrijke tips. Als ik jullie reacties op een rijtje zet lijkt voor mijn geval, met mijn beperkte stuurmanskunst en met als doel de MTB enkel voor trainingstochtjes op Vlaamse wegen en bospaden te gebruiken, een verende vork met een lockout het meest aangewezen. Ik ga dan ook hiervoor gaan, tenzij iemand nog zware argumenten aanbrengt om mij op andere gedachten te brengen.
wil ik er nog aan toevoegen, als je een verende vork hebt met lockout hebt, dan heb je eigenlijk gewoonweg beide he, als dit geen luxe is.
het zal allemaal wel iets meer wegen natuurlijk (reken maar op een Kg) , maar voor trainingsritjes en toertochten gaat het hem toch niet neerkomen op die Kg toch, de meesten van ons staan toch nog 5-10 Kg te vet (niet naar BMI norm, maar naar atleet norm) .
het zal allemaal wel iets meer wegen natuurlijk (reken maar op een Kg) , maar voor trainingsritjes en toertochten gaat het hem toch niet neerkomen op die Kg toch, de meesten van ons staan toch nog 5-10 Kg te vet (niet naar BMI norm, maar naar atleet norm) .
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 31 December 2006
wil ik er nog aan toevoegen, als je een verende vork hebt met lockout hebt, dan heb je eigenlijk gewoonweg beide he, als dit geen luxe is.
het zal allemaal wel iets meer wegen natuurlijk (reken maar op een Kg) , maar voor trainingsritjes en toertochten gaat het hem toch niet neerkomen op die Kg toch, de meesten van ons staan toch nog 5-10 Kg te vet (niet naar BMI norm, maar naar atleet norm) .
Voor de licht gewichten onder ons telt die ene kilo wel hoor!!!!!!!!!!!!.
Wij hebben meestal wat minder explosieve en absolute kracht dan de zwaardere atleet en dat telt ook bij het draaien en keren en korte steile klimmetjes.
wil ik er nog aan toevoegen, als je een verende vork hebt met lockout hebt, dan heb je eigenlijk gewoonweg beide he, als dit geen luxe is.
het zal allemaal wel iets meer wegen natuurlijk (reken maar op een Kg) , maar voor trainingsritjes en toertochten gaat het hem toch niet neerkomen op die Kg toch, de meesten van ons staan toch nog 5-10 Kg te vet (niet naar BMI norm, maar naar atleet norm) .
Voor de licht gewichten onder ons telt die ene kilo wel hoor!!!!!!!!!!!!.
Wij hebben meestal wat minder explosieve en absolute kracht dan de zwaardere atleet en dat telt ook bij het draaien en keren en korte steile klimmetjes.
het voordeel van een goede verende voorvork is dat je je wielen meer aan de grond hebt. Daarom al meer controle, en hoe langer je wiel op de grond staat hoe langer je kunt sturen, remmen ,snelheid maken. Vaak is het zo dat je met vering sneller bent dan zonder. Het comfort verhogende is mischien leuk mee genomen. Waarom rijden de meeste wedstrijdrijders anders met een evrende voorvork??? Kies wel eem knappe vork uit met een echt werkende lockout (eentje die ook in het terrein kan werken) Bij goedkope vorken met lockout slaat die kapot als je hem in het terrein gebruikt. Betekend meestal wel dat je boven de 300/400 eurie zit....
Trek oclv 9900 pro issue
Gazelle V4 mod.
Gazelle V4 mod.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40210
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door rapsac op 12 Januari 2007
Kies wel eem knappe vork uit met een echt werkende lockout (eentje die ook in het terrein kan werken) Bij goedkope vorken met lockout slaat die kapot als je hem in het terrein gebruikt. Betekend meestal wel dat je boven de 300/400 eurie zit....
Ik ga een aardig eind mee in je betoog, maar je prijsopgave is kolder.
Pak bijvoorbeeld deze Tora: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13473
Prima, degelijke vork met goed werkende lockout.
Kies wel eem knappe vork uit met een echt werkende lockout (eentje die ook in het terrein kan werken) Bij goedkope vorken met lockout slaat die kapot als je hem in het terrein gebruikt. Betekend meestal wel dat je boven de 300/400 eurie zit....
Ik ga een aardig eind mee in je betoog, maar je prijsopgave is kolder.
Pak bijvoorbeeld deze Tora: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13473
Prima, degelijke vork met goed werkende lockout.
Less is bore