Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietscomputer

znowwhite
Forum-lid

znowwhite 29 dec 2006 15:49

Ik ben op zoek naar een fietscomputer met cadans meter. liefst draadloos. hij moet ook op het achterwiel werken ivm. training op de Tacx. wie heeft er ervaring met deze dingen??? ik heb nu trouwens deze op het oog: Sigma BC 1606L DTS.
Ik gebruik geen doping, Mijn testosteronwaarde is zo hoog door de whiskey.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 dec 2006 17:30

Dat is een uitstekende teller, niks dan goede verhalen over gehoord. Ook nog eens niet al te duur.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 29 dec 2006 18:20

Ik heb toevallig vandaag 2 x de Ciclosport CM 628 binnen gekregen: draadloos snelheid, cadans en hartslag (allen digitaal gecodeerd).

Inmiddels alles netjes geinstalleerd. Ziet er goed uit. Nu nog de praktijkervaring opdoen!

Gekocht bij futurumshop.com. Twee voor de prijs van 1. Ofwel 69 euro per stuk. Alleen de draadloze cadanssensor is een optie (circa 30 euro).

krommenek
Forum-lid

krommenek 29 dec 2006 18:35

Hoi,
ben naar hetzelfde opzoek.
Deze CM 628 werkt daarbij  de snelheids EN cadance sensor op het achterwiel?
Groet,Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 29 dec 2006 19:43

De afstand van de computer tot de snelheids- en cadans sensor mag bij de CM 628 volgens de handleiding maximaal 2 meter bedragen (reach: up to 2m). Voor zover ik weet is dat juist het probleem van andere merken dat deze afstand aanmerkelijk korter is. Veelal kan zelfs de cadanssensor niet op de liggende achtervork worden gemonteerd, maar moet dit onder de schuine buis.

Mijn cadanssensor werkt prima op de liggende achtervork. Ik heb het niet uitgeprobeerd met de snelheidssensor. Aangzien ze gemeenschappelijk worden genoemd in de specificaties verwacht ik er geen problemen mee als je hem op het achterwiel monteerd.

krommenek
Forum-lid

krommenek 29 dec 2006 23:05

@ frankvanboven: heb je niet een paar foto's van hoe jij de meter en de sensoren op je fiets heb gemonteerd?
BTW: wat betekend het eigenlijk dat er geen auto start / stop op zit?
Ik hoor het wel (hoop ik)
Gr. Eric

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 01 jan 2007 16:39

@krommenek

De computer kan je naar keuze monteren op het stuur of je voorbouw (stuurpen). Het is een houdertje welke je met een van de bijgeleverde o-ringen (soort dikke elastieken) kan vastzetten. Je hoeft dus niets te schroeven!

Zowel de sensor voor de snelheid als de sensor voor de cadans worden ook met o-ringen vastgezet. Zie verder de foto's.

Start/Stop?? is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat ik zo zie zitten er twee timers op. De ene loopt door zodra hij een signaal ontvangt (en stop bij het uitblijven van signaal) en de andere kan je zelf starten en stoppen. Ik moet hier nog even dieper induiken!

De sensoren zijn vrij klein. Let even niet op de zwarte sensor welke je nog op de rechter voorvorkpoot ziet. Dit is de oude van mijn vorige Vetta computer. Moet ik er nog afhalen.

krommenek
Forum-lid

krommenek 01 jan 2007 17:18

@ frankvanboven: bedankt voor de foto's ziet er goed uit. Weet jij waarom de cm628 uit het assortiment gehaald is?
Heb je ook al gefietst met de computer, wat zijn de ervaringen?
Nog de beste wensen voor 2007
Gr. Eric

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 01 jan 2007 17:36

@krommenek

Jij ook de beste wensen. Geldt trouwens voor iedereen! Allemaal veel veilige en plezierige fiestkilometers toegewenst.

Ik heb er inmiddels 3 x mee gefietst. Werkt allemaal goed. Het enige wat de consequentie van een dergelijk apparaat is, is de hoeveelheid informatie! Je moet wel op het verkeer blijven letten! Er zit een scroll functie op. Hij laat dan elke keer voor pakweg 3 seconden een bepaalde waarde zien en scrolt dan door naar de volgende. Bijvoorbeeld: avg, distance, time, cadanes, heartrate etc. De snelheid is altijd in beeld.

Waarom hij uit het programma gaat? Ik weet niet zeker of dat zo is. Op hartslagmetershop zie ik dat ook. Als het zo is dan weet ik in ieder geval de reden niet. Maakte mij niet zoveel uit. Ik vindt hem redelijk equivalent met de Polar CS200. Echter nu heb je twee stuks van deze CM628 voor dezelfde prijs als een CS200.

Groet,
Frank

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 jan 2007 15:47

Quote: Origineel geplaatst door znowwhite op 29 December 2006
Ik ben op zoek naar een fietscomputer met cadans meter. liefst draadloos. hij moet ook op het achterwiel werken ivm. training op de Tacx. wie heeft er ervaring met deze dingen??? ik heb nu trouwens deze op het oog: <SPAN class=fliessTextDetail>Sigma BC 1606L DTS. </SPAN>
FIETS was hier niet zo over te spreken geloof ik, verder heb ik nog niet zoveel gebruikerservaringen gelezen. Het bereik van deze draadloze teller is niet voldoende om hem probleemloos op het achterwiel te gebruiken. De eerdergenoemde Ciclosport zou het gezien de ervaringen hier wel moeten kunnen, maar die is meteen een stuk duurder. Als je de hartslagfunctie niet nodig hebt, zou je naar een CM619 kunnen kijken. nhandig en onbegrijpelijk aan de Ciclosport computers is dat je ze voor een batterijwissel op moet sturen (althans, dat geven ze zelf aan). Zeker bij draadloos kan dit wel een argument zijn om van aankoop af te zien.
Draadloos en speciaal voor montage op de liggende achtervork is de Cateye CC-CD300DW, maar die is ook meteen een stuk duurder (110 euro ofzo) dan de Sigma. Enorm veel functies, maar lust graag een batterijtje.

Voor mijn oude winter- en tacxfiets heb ik de Cateye Astrale 8 gekocht. Deze is niet draadloos, maar meet de snelheid op het achterwiel en is niet al te duur (~30 euro), dus dat is misschien ook een optie als je niet per se draadloos hoeft. Hij heeft niet zo heel veel functies (bijvoorbeeld geen gemiddelde of maximale cadans), maar wel een paar handige dingetjes, zoals de snelheid-cadans verwisselfunctie, zodat de cadans groot wordt weergegeven - met name op de tacx, waar snelheid er nauwelijks toe doet, is dit prettig. Een paar nadelen zijn er ook: hij is niet op de stuurpen te monteren, je kunt de odo niet handmatig kunt instellen, dus bij elke batterijwissel moet je weer vanaf 0 beginnen, en van montage met behulp van tie wraps ben ik ook niet bepaald weg.

krommenek
Forum-lid

krommenek 07 jan 2007 13:46

Quoten: Origineel geplaatst door Frankvanboven op 01 Januari
Ik heb er inmiddels 3 x mee gefietst. Werkt allemaal goed. Het enige wat de consequentie van een dergelijk apparaat is, is de hoeveelheid informatie! Je moet wel op het verkeer blijven letten! Er zit een scroll functie op. Hij laat dan elke keer voor pakweg 3 seconden een bepaalde waarde zien en scrolt dan door naar de volgende. Bijvoorbeeld: avg, distance, time, cadanes, heartrate etc. De snelheid is altijd in beeld.

Hoi Frank,

heb je intussen al meer ervaringen opgedaan? zo ja, dan hoor ik ze graag..
Hoe irritant is ondertussen dat de scroll funtie langzaam is en dat het zoveel items zijn die voorbij komen. Of is het aantal parameters dat elke 3 sec. veranderd instelbaar?
Ik hoor het wel weer.
Gr. Eric.

astrid
Forum-lid

astrid 07 jan 2007 23:51

Hi iedereen!
Heb nu een paar maanden geleden een racefietsgekocht (mijn eerste) en was meteen super enthousiast. Alleen was ik nog niet tevreden over mijn kmteller aangezien hij geen gem. snelheid aangeeft en ook doortelt als je stilstaat. Ben dus al weer een tijdje op zoek naar een nieuwe. Nu komt daar ook nog bij dat ik sind 2 maanden geblesseerd ben en dus lang heb stil gezeten. Nu ik het sporten weer wil oppakken en mijn conditie weer op pijl wil brengen wil ik ook aan de slag met een hartslagmeter. 
Ben nu op zoek naar iets dat die twee combineert (of is dat niet perse voordeliger/handiger) en die ook de mogelijkheid heeft om als horloge gedragen te worden (mag nog niet racefietsen en moet het dus voorlopig met andere sporten doen)
Het liefst natuurlijk dit alles voor een schappelijke prijs...
Ben benieuwd
Groetjes Astrid

Plaats reactie