Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano vs. Campagnolo vs. Sram

alfaboy_69
Forum-lid

alfaboy_69 25 dec 2006 16:45

Hallo,
ik heb hier een hele hoop onderwerpen bekeken maar vond niet direct een onderwerp dat bij mijn vraag aansloot (ofwel heb ik erover gekeken ).
Ikzelf reed in 2005 met Shimano Dura-ace 10 speed en dit jaar met Campagnolo Record 10-speed, volgend jaar ben ik van plan om met Sram Force te rijden omdat ik wel van afwisseling houd . Maar wat zijn nu jullie concrete ervaringen met de 2 grote onderdelenfabrikanten ?
Bij Shimano vind ik de rem-en schakelgrepen aangenamer om bovenaan op te rusten, bij Campagnolo zijn de grepen afgerond en minder aangenaam om je handen op te laten rusten (persoonlijk vond ik dat kleine uitsteeksel bij de Campa Recordgroep van 1997 wel leuk ). Bij Shimano moest ik echter wel vaker alles laten afstellen, velen zeiden me dat dit kwam omdat de kabels, in tegenstelling tot Campa, niet onder het stuurlint doorlopen. Qua schakelen vind ik ze beide wel evenwaardig, al lijkt het soms bij Shimano net iets sneller te verlopen, met de handen onderaan het stuur schakelde ik dan weer liever met Campa. Nu eens bekijken wat ik van de nieuwe Sramgroep vind ...
Ook vraag ik mij soms af wat de voorkeuren van de profs zouden zijn mochten ze zelf de groepen kunnen kiezen waarmee ze rijden...

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 25 dec 2006 18:39

Ik zou zeggen : een slotje is wel op zijn plaats, wordt al veel te veel over geschreven en niemand komt er uit

raydox
Forum-lid

raydox 25 dec 2006 22:33

ik rijd dit jaar ook met campa en het is zoals ze zeggen je bent er voor of je bent er niet voor.
kijk niet naar schoonheid maar naar het gevoel van rijden.
ik vind dat ze allebij even veel nadelen als voordelen hebben. allebij top matriaal.

rien
Forum-lid

rien 26 dec 2006 13:26

Ik denk dat dit een van de weinige is die binnenkort ervaring heeft met de 3 merken. Zolang hij zijn ervaring blijft geven is het een leuke topic. hoop niet dat hier een discussie gestart word.

kampagnolo
Forum-lid

kampagnolo 26 dec 2006 13:50

Ik rijd zelf met Campa, in een groep waar iedereen Shimano heeft. De discussie laait nog wel eens op onderweg (met name als er iemand mis-schakelt), maar altijd op een vriendelijke manier.
Mijns inziens zitten de verschillen 'em met name in de looks. Campa gebruikt veel carbon tegenwoordig, maar Shimano houdt zich daar verre van. Welke shifters fijner zijn dat hangt van de persoon af, maar ik kan me voorstellen dat Shimano fijner schakelt met je handen in de beugels. Bij Campa is schakelen naar een lichtere versnelling niet zo'n probleem, maar zwaarder vind ik soms lastig. Ik krijg mijn duim niet altijd even goed op die zwarte knop. Ik vind de shifters van Campa wel weer veel mooier dan die van Shimano.
Maar zoals je wel merkt aan mijn verhaal: het zijn allemaal van die persoonlijke dingen, en kwalitatief kan ik ze niet beoordelen. Ik kan me niet voorstellen dat een van de twee rommel maakt, wat anderen ook mogen beweren.
Laat ons zeker even weten hoe SRAM bevalt, ik ben in ieder geval erg benieuwd!

extreme-c
Forum-lid

extreme-c 29 dec 2006 11:42

sram??????? kan niet goed zijn met dat klote schakel systeem.
shimano??? gewoon SHITMANO
campagnolo???? italiaanse schoonheid
groetjes
colnago alles gewonnen op de c40 nu alles op de extreme-c komop

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 dec 2006 14:01

Quoten: Origineel geplaatst door extreme-c op 29 December 2006

sram??????? kan niet goed zijn met dat klote schakel systeem.
shimano??? gewoon SHITMANO
campagnolo???? italiaanse schoonheid
groetjes

Dank je wel voor deze fantastisch onderbouwde reactie

rene1
Forum-lid

rene1 29 dec 2006 19:37

Een beetje flamen zeker, extreme-c....trappen we niet in.

Plaats reactie