Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

opvoeren campa 9 -> 10 speed

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 17 dec 2006 22:26

Dag iedereen,
ik heb momenteel record 9sp met carbon 9sp shifters en 9sp derailleur, maar ik heb
1. versleten kransje 18 en 19 (12-21)
2. ik wil wel vervangen, maar op termijn ook 10sp...

ik had al gedacht de shifter om te tunen (heb ergens gevonden dat dat na veel prutswerk kan, maar moeilijk, en ben de link kwijt), of desnoods een 10 sp cassette (veloce, niet te duur) te steken (of gewoon een tandje bijsteken tot 10 sp en de 2 versletene vervangen, kan dat?), en later derailleur en shifter vervangen.

weet intussen ook dat er zo een apparaatje bestaat om tussen shimano en campagnolo te kunnen schakelen, en op hun website staat ook tussen campa 9p shifter/derailleur en 10sp cassette... lost dit het probleem op, heb ik dit nodig?
heeft iemand een goede beschrijving van de shiftertuning naar 10 sp?
groeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 02:48

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 17 December 2006

Dag iedereen, ik heb momenteel record 9sp met carbon 9sp shifters en 9sp derailleur, maar ik heb 1. versleten kransje 18 en 19 (12-21)2. ik wil wel vervangen, maar op termijn ook 10sp...ik had al gedacht de shifter om te tunen (heb ergens gevonden dat dat na veel prutswerk kan, maar moeilijk, en ben de link kwijt), of desnoods een 10 sp cassette (veloce, niet te duur) te steken (of gewoon een tandje bijsteken tot 10 sp en de 2 versletene vervangen, kan dat?), en later derailleur en shifter vervangen. weet intussen ook dat er zo een apparaatje bestaat om tussen shimano en campagnolo te kunnen schakelen, en op hun website staat ook tussen campa 9p shifter/derailleur en 10sp cassette... lost dit het probleem op, heb ik dit nodig?heeft iemand een goede beschrijving van de shiftertuning naar 10 sp?groeten


Hoi,
Een 9S Record, tot daar toe, maar dan heb je 9S carbon shifters?
Kan het niet zijn dat je FM of wat dan ook van 10S Record een 9S heeft gemaakt want een 9S met carbon shifters bestaat niet hoor.
Met op een 9S cassette een tandwieltje bij te steken ga er niet komen, je moet met een 10S cassette en de nodige 10 shifter werken. De derailleurs die zullen wel kunnen behouden blijven maar dit zeg ik onder voorbehoud.
Met dat apparaatje kan je niet doen wat jij wil, je moet hoedanook de correcte sifter hebben.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 dec 2006 09:16

Mits je een van de latere 9 speed groepen hebt (vanaf 2002) kun je moeiteloos tussen 9 en 10 speed switchen (derailleurs werken gewoon).
Wat je nodig hebt is een 10 speed indexring en een 10 speed cassette).

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 18 dec 2006 10:28

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 18 December 2006


Mits je een van de latere 9 speed groepen hebt (vanaf 2002) kun je moeiteloos tussen 9 en 10 speed switchen (derailleurs werken gewoon).
Wat je nodig hebt is een 10 speed indexring en een 10 speed cassette).

Klopt niet helemaal, je hebt wel een goeie shifter nodig. Die zijn idd wel vrij eenvoudig om te bouwen. Kijk voor het verschil in onderdelen even in de Spare Parts Catalogue op de campa site. In de laatste Tour stond een uigebreid stuk over het demonteren van Ergopowers, aan de hand daarvan moet het ombouwen lukken. Aan de andere kant zou ik er niet aan beginnen. Kettingen en cassettes voor 10 speed zijn namelijk ontiegelijk duur en je moet ook nog perse een Campa kettingpons hebben...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2006 10:47

dank voor de antwoorden!
als ik het goed begrepen heb (heb 9sp carbon shifters, wel degelijk), dan werkt mijn 9sp derailleur als ik er een 10 sp cassette opsteek, dan wel mits:
1. ombouwen van de shifter
de shiftmate heb ik dan niet meer nodig, gezien de shifter dan 10sp is en de derailleur niet uitmaakt?





9 speed



10 speed
even een kleine historiek:
heb de fiets 2de hands gekocht (de gesleten kransjes heb ik pas gemerkt toen ik hem al gekocht had, dus een wijze les: uitgebreid testen kan geen kwaad). De 12-21 die er nu opzit is te zwaar, en vooraan heb ik 42-52 record 10sp met c10 ketting (ook te zwaar). dus leek het mij logischer om te gaan voor een 10sp cassette wegens meer keuze in lichtere kransjes, vb 12-25 en 12-27 (of kan je die vrij combineren, kransjes van 2 pions?), ipv te blijven hangen in de beperkte keuze van 9s...
intussen heb ik de campa catalogus al gevonden... moet ik nu een of ander onderdeel kopen om die shifter om te bouwen? of gaat het met handigheid alleen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2006 11:16

@ sharkman: die indexring, is dat dan die shiftmate die je bedoeld om mijn shifter op 9sp te houden?





Shifter

Derailleur

Cassette type & speed





9 speed



10 speed
 
of is die indexring een onderdeeltje in de shifter waardoor ik juist geen shiftmate nodig heb...
@ aziraphale: ik heb al 10sp ketting, die is misschien wel duur in vervanging, maar twas ook niet de bedoeling om een record cassette aan te schaffen...nl veel te duur!
groeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 16:10

Quoten: Origineel geplaatst door Aziraphale op 18 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 18 December 2006


Mits je een van de latere 9 speed groepen hebt (vanaf 2002) kun je moeiteloos tussen 9 en 10 speed switchen (derailleurs werken gewoon).
Wat je nodig hebt is een 10 speed indexring en een 10 speed cassette).

Klopt niet helemaal, je hebt wel een goeie shifter nodig. Die zijn idd wel vrij eenvoudig om te bouwen. Kijk voor het verschil in onderdelen even in de Spare Parts Catalogue op de campa site. In de laatste Tour stond een uigebreid stuk over het demonteren van Ergopowers, aan de hand daarvan moet het ombouwen lukken. Aan de andere kant zou ik er niet aan beginnen. Kettingen en cassettes voor 10 speed zijn namelijk ontiegelijk duur en je moet ook nog perse een Campa kettingpons hebben...


Hoi,
Zo groot is het verschil nu ook weer niet, athans de kettingen toch niet en je hebt echt geen speciale pons nodig ook al wil Campa je dat graag doen geloven.
Om van een 9S naar 10S over te gaan heb je het 10S tandradje nodig zoniet heb je geen tien schakelstapjes. Dat zal misschien niet bij alle 9S lukken maar vaak wel. Zie Sharkman's post.
De linker shifter mag blijven net als de voorder., achterder, en 9S body. Mogelijks moet je een afstandsring op de body plaatsen.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 18 dec 2006 16:19

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 18 December 2006


Hoi,Een 9S Record, tot daar toe, maar dan heb je 9S carbon shifters?Kan het niet zijn dat je FM of wat dan ook van 10S Record een 9S heeft gemaakt want een 9S met carbon shifters bestaat niet hoor.




9 speed record carbon shifters bestaan zeker wel, zie onderstaand figuur.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2006 17:00

zo Jorrit,
dat is wat ik bedoel!
@fdegrove: bedoel je daarmee dan een 9sp body moet aangepast worden voor 10 sp cassette?
kwil graag iedereen zijn mening eens horen over wat jij ermee zou doen... (laat je toch alles 9sp, of zoals ik prutsen tot het 10 sp wordt enzo... want eigenlijk is mijn grootste zwakte dat ik niets weet over spacers e.d., bvb of ik nog kranjes kan houden van mijn 9sp voor een 10sp cassette te maken --> misschien is dat allemaal overigens minder handig dan een nieuwe cassette)...
kga vanavond nog eens naar de manual kijken, en één keer ik heel de zwik heb omgebouwd zal ik het (met fotos erbij) uit te doeken doen!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 18 dec 2006 17:06

Waarom wil je zonodig naar 10 speed overstappen. Tuurlijk heb je dan een schakelmogelijkheid meer en je cassette loopt geleidelijker op\af maar het verschil van dat ene tandje ga je echt niet merken. Koop gewoon een paar nieuwe kransjes en wellicht een nieuwe ketting dan ben je een stuk goedkoper en simpeler klaar.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2006 17:49

wel euh,
zo nodig hoeft het niet (zoals ik reeds aangaf, wil graag je mening!).... Maar waar kan ik dan best losse kransjes bekomen? In 9sp heb je gewoon minder mogelijkheden...
het leek me beter veloce 10sp 12-25 (of 13-26, maar dan weer een lockring nodig)te kopen en om te bouwen dan te sukkelen met nieuwe dure record kransjes apart te kopen (of kan je chorus/centaur/veloce kransjes mixen met record), of een 9sp (waar vind je goedkoop 12-25 in 9sp?).
 Ik weet gewoon niet wat je met wat kan mixen, de groepen onderling wel, maar ook de kransjes onderling?
 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 18 dec 2006 20:14

Bij Math Salden hebben ze wel 9 speed cassettes voor 3 á 4 tientjes en 9 speed kettingen hebben ze er ook voor prima prijzen.

Plaats reactie