Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa Daytona 9 speed to 10 speed

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 12 dec 2006 16:29

hallo,
Ik heb op dit moment een 9 speed Camagnolo Daytona waar ik willicht van af wil. Voordat ik hem daadwerkelijk weg doe wil ik eigenlijk eerst weten wat ik moet veranderen aan mijn achternaaf/freewheel, shifters en crank om er een 10 speed van te maken.
Alvast bedankt,
Master B
 

sjoen
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:32

sjoen 18 dec 2006 15:44

Ik wil juist hetzelfde doen! Ik rijd nu ook met Daytona 9speed (wel icm tripple) en wil een dubbel 10speed...Morgen vraag ik het aan mijn fietsenmaker en dan post ik hier iets. Ik denk wel dat we  voor vrij veel kosten staan!
Sjoen

sjoen
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:32

sjoen 19 dec 2006 16:50

Master B,
Ik ben vandaag gaan shoppen bij Van Eyck in Aalst (België) voor het converteren van een tripple 9 speed Daytona naar een dubbel 10 speed Veloce. Waarom Veloce? Wel, omdat het onderdelen voor mijn 2de fiets zijn en ik wou er niet gek veel geld aan uitgeven.Jij moet veranderen: 1. Shifters,2. Cassette3. Ketting4. AchterderailleurWielnaaf, cranks en voorderailleur moet je niet veranderen.  Een 10speed cassette is even breed als een 9speed (de wieltjes staan gewoon korter op elkaar, vandaar dat je de ketting ook moet veranderen. De ketting is dunner). Maar op je wiel past dus zonder aanpassingen een 10 speed cassette.
Wat kost het je? (prijs is dus van Veloce):
1. Shifters: 78,95eur2. Cassette: 41,00eur3. Ketting: 25,95eur4. Achterder: 50,50eurTotaal: 196,40 eur
Het is dus niet zo goedkoop, maar als je toevallig toe was aan een nieuwe ketting en nieuwe cassette, had je toch kosten. Wil je de centaur groep, kost het je nog meer. De Centaur 2007 is wel heel knap met die carbonshifters.Ik had nog heel wat meer kosten om die tripple weg te doen: nieuwe voorderailleur (€25,50), een dubbelcrankstel(wou ook een 172.5 ipv 175, vandaar ook nieuwe cranks) (€100,95) en Record Cups BSA-IT (nodig voor in je trapas) (11,95eur). Mijn totaal kwam op €334,80. Vrij veel geld, maar mijn fietske gaat wel weer prima bollen!Ik hoop dat je iets met mijn antwoord bent!
Gegroet,
Koen

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 29 dec 2006 12:27

aha,
ik denk dat ik al een andere oplossing heb. Ik ben op zoek naar een 2de Hands Chorus groep 2006. Dat is alles van Chorus. Als ik nu naar die dingen moet zoeken waar daytona op staat vind ik het zo raar staan als er Centaur Daytona en Veloce door elkaar zit...
 

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 dec 2006 15:46

ik had een tijdje geleden ook al dezelfde vraag, nl opvoeren van record 9sp naar 10sp. Enkele (oude?) wijze mannen op dit forum hebben me toen aangeraden het bij 9sp te houden, veel goedkoper! en gelijk hebben ze! ik zie geen enkele rationele reden om 200€ uit te geven omdat je niet van een 19 naar een 21 wilt zonder een 20 ertussen (een voorbeeldje)!!!
kijk eens naar de prijs van 9sp cassettes en kettingen, en je bent volledig overtuigd...En voor dat geld had je beter doorgespaard naar een volledige nieuwe veloce groep, dan verkoop je gewoon de nieuwe onderdelen (zoals remmen), want reken maar uit hoeveel duurder het is om aparte onderdelen te kopen... (en hoe gemakkelijk je de nieuwe verkocht krijgt juist daarom).
ik hoop dat je er wat aan hebt, groeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie