Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting lengte bepalen

keeskist

keeskist 11 dec 2006 18:14

Hoe bepaal je de kettinglengte?
Ik heb al gelezen: voorder. op grootste blad, achterderailleur schakelen naar kleinste blad, ketting groot-groot leggen (niet door achteder.) en dan 1 inch erbij optellen.
Maar dan is de ketting toch nooit lang genoeg om daadwerkelijk groot-groot te schakelen. Hij moet immers nog door de achterder. (niet dat je dat wil, maar dat is een andere discussie).

wfvn
Forum-lid

wfvn 11 dec 2006 18:19

Quoten: Origineel geplaatst door KeesKist op 11 December 2006

Maar dan is de ketting toch nooit lang genoeg om daadwerkelijk groot-groot te schakelen. Hij moet immers nog door de achterder. (niet dat je dat wil, maar dat is een andere discussie).

Je wil me toch hopelijk niet vertellen dat je voor op je grootste blad en achter op je grootste blad wil gaan rijden?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 dec 2006 18:55

Quote: Origineel geplaatst door wfvn op 11 December 2006
Je wil me toch hopelijk niet vertellen dat je voor op je grootste blad en achter op je grootste blad wil gaan rijden?

JA!!!!! Dat wil ik wel kunnen zonder dat de boel kapot gaat. Je maakt altijd wel een keer een schakelfoutje en ik wil niet na hoeven denken als ik moet schakelen. Heb altijd nog mijn ketting nog zo lang gehad dat dit mogelijk was.
Less is bore

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 11 dec 2006 20:06

Je legt de ketting vanvoor op het kleine blad en vanachter op het kleinste kransje (de 11, 12 of 13....).  Dan haal je de ketting nog op de juiste manier door de derailleur.  Met de ketting op deze positie moet ze juist gespannen staan, dus niet doorhangen en het onderste stuk ketting mag ook niet schuren tegen de derailleurkooi.
Het moet overigens perfect mogelijk zijn om groot-groot te schakelen, ook al is dit niet wenselijk om mee te fietsen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 dec 2006 20:23

@ wfvn: volgens mij heb je niet goed gelezen? Hij zegt toch "niet dat je dat wil maar dat is een andere discussie"

@ dwangarbeider: weet je zeker dat die uitleg klopt? Moet je niet juist voor op 't grote blad en achter op 't grote blad? Dat klinkt logischer? Ik weet 't niet hoor, de vorige keer dat ik mijn ketting verving heb ik gewoon het aantal schakeltjes van mijn oude ketting geteld

van M-gineering:

Rijg de ketting door de achter- en voorderailleur en bepaal de kettinglengte. De kettinglengte moet altijd zodanig zijn dat de ketting gelijktijdig over het grootste voor- en achtertandwiel kan lopen. Is de ketting daarvoor te kort dan kun je de boel kapot trappen! Voor MTB's ed is een goede vuistregel: de ketting over de grootste tandwielen leggen en dan nog twee schakels (2.5 cm ) toevoegen voor de derailleur. Bij racefietsen moet de lijn door de assen van de derailleurwieltjes vertikaal staan als de fiets op het grootste verzet (52:12 oid) staat. Is de ketting te lang dan moet je er met de kettingpons nog een stukje afhalen.

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 10:54

Sram geeft bij zijn groepen ook een uitleg:
Leg de ketting op het grootste blad voor en op het grootste bald achter, laat de derrailleur ongemoeid ( dus de kettting hier niet door halen), span de ketting.
Deze lengte plus 2 schakels en de snelsluiting, is de juiste lengte volgens sram. Het lijkt mij te kort voor als je groot groot wil rijden, of groot, iets minder groot.

Ik zelf kijk ook naar de lengte bij klein klein, Dan kan je ook nog eens een andere cassette ( bij wielwissel) gebruiken als het zo uitkomt. 27 ipv 23 bijv.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 dec 2006 11:28

dus SpEric hoe doe jij het zelf? (is me nog niet geheel duidelijk)...

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 11:48

klein klein leggen, door de derrailleur heen .
Dan kijken dat de derrailleur gespannen staat en dus niet dat de ketting tegen derrailleur aan loopt.Moet net vrij lopen.
hoppa, ketting sluiten. Dan is ie nooit TE lang, korter maken kan je dan altijd nog als je dat wilt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 12:48

Het maakt zolang je maar de juiste derailleur (kooi lengte) op je fiets hebt niets uit hoe je die lengte bepaald. Een schakeltje meer of minder doet er ook niet zoveel toe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 dec 2006 13:17

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 12 December 2006

Sram geeft bij zijn groepen ook een uitleg:
Leg de ketting op het grootste blad voor en op het grootste bald achter, laat de derrailleur ongemoeid ( dus de kettting hier niet door halen), span de ketting.
Deze lengte plus 2 schakels en de snelsluiting, is de juiste lengte volgens sram. Het lijkt mij te kort voor als je groot groot wil rijden, of groot, iets minder groot.

Ik zelf kijk ook naar de lengte bij klein klein, Dan kan je ook nog eens een andere cassette ( bij wielwissel) gebruiken als het zo uitkomt. 27 ipv 23 bijv.

Lijkt mij toch wat simpel: dan zou een 11-21 achter met  een 53-42 voor dezelfde kettinglengte vereisen dan bvb 14 - 27 met 39 - 49 blad.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 dec 2006 13:22

sorry verkeerd uitgedrukt: ik bedoelde: 53-42 bvb met 21-11 dezelfde kettinglengte als 53-42 met 27-11. ('k weet het, wie rijdt er nu met een cassette 27-11, maar theoretisch kan het).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wfvn
Forum-lid

wfvn 15 dec 2006 23:47

Okee, ik heb dus niet goed genoeg de startpost gelezen.
(ik kan me overigens wel voorstellen wáárom je het zou willen; het kan heel wat schakelen schelen.... ben ik blij met m'n ligfietsen waarop de ketting veel langer is en dus de ketting niet zo scheef komt te lopen als ik schakel zoals jij voorstelt)
Ik ben geen man van handleidingen. Daarbij heb ik ook geen voorderailleur; ik rijd daarvoor in de plaats liever met een naafversnelling. Maar goed, wat ik doorgaans doe is de ketting leggen en óók door de derailleur. De versnellingen zet ik zo dat ik de maximale lengte nodig heb (dus grootste blad of bladen indien voorderailleur ook aanwezig is). De ketting maak ik dan zodanig lang dat het derailleurarmpje vertikaal naar beneden wijst. Te strak staat hij dan zeker niet. Schakelen naar lichtere versnellingen wijst snel uit of de ketting niet te lang is. Mocht hij wel te lang zijn dan krijg je al snel dat het derailleurarmpje te ver naar achteren gaat wijzen en de ketting (van en naar het onderste derailleurwieltje) over zichzelf gaat schuiven onder de cassete. Dat betekent dus inkorten.
Bedenk wel dat je mogelijk een flink langere arm nodig hebt als je zóveel schakels verschil wil kunnen schakelen.

Plaats reactie