Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Mond/neus beschermer voor de winter.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 13 dec 2006 07:47

Ik wil niet discrimineren, maar als je een blank aangezicht hebt, met fietskleren en een fiets geloof ik niet dat er bij -3 graden een probleem is. Er zijn veel mensen die bij koude tempraturen hun aangezicht bedekken. Bij 8 graden moet je dit niet doen...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 13 dec 2006 13:59

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 12 December 2006

Koude lucht inademen is een veroorzaker van inspanningasthma. Dat is al vaak gebleken uit onderzoek van Bi-athleten.Diogenes


Ik heb daar ook last van. Zeker als ik te enthousiast begin. Ik moet dan ook altijd een beetje rustig beginnen met warm weer, of iets gebruiken. Er is mij verteld dat de bronchiën overgevoelig zijn en daardoor ga je moeilijker adem halen. Deze reactie krijg ik ook van katten(haren) dus als ik ze al aai, dan daarna handen wassen, dan gaat het goed..Ik heb ook zo'n "puf-apparaat" wat de gevoeligheid weg neemt en daardoor kan je weer gewoon adem halen. Boven de 10 graden heb ik nergens last van, daaronder i.c.m. vochtige lucht wil het weleens vervelend zijn.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 13 dec 2006 23:41

De lucht wordt echt niet minder vochtig als je door een doekje ademt. Ik heb overigens zelf last van inspanningsastma, gebruik hier zeer goed werkzame medicijnen voor, maar mij is het nooit opgevallen dat ik meer last heb van mijn longen bij koud en nat weer. Wel is het zo, dat een persoon die inspanningsastma heeft, bij een verkoudheid meer hinder van zijn longen ondervindt dan normaal. Logisch dat de winter een periode is waarin de klachten verergeren.
Bij inspanningsastma reageer je in feite allergisch op een stof die je lichaam zelf aanmaakt bij het leveren van een inspanning. Er bestaan hier nogmaals goede medicijnen voor. Wat ook werkt is een goede, en vooral rustige warming-up. Vanuit de luie stoel de fiets opklimmen, en een sprintje trekken is funest.
En wat betreft de topic, natuurlijk zijn er mensen die het snel koud hebben op de fiets. Maar eerlijk gezegd is het aantal dagen dat je het in ons land echt over koud winterweer kunt hebben op de vingers van een hand te tellen. Bovendien, met zo'n lapje voor je mond krijg je van die bijzondere ijssculpturen aan je gezicht hangen. Ik weet niet of de Nederlandse wet hier iets over zegt, maar ik vind het geen gezicht, zo,n zwoegend figuur, voorover gebogen over zijn mountainbike/racefiets, met van die pegels onder zijn neus. Volgens mij is het ook gewoon gevaarlijk.

buutje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:34

buutje 17 dec 2006 15:33

Kijk eens rond in een goede buitensportzaak zoals Bever Zwerfsport of de Zwerfkei. Bergbeklimmers gebruiken ook soortgelijke gezichtsbeschermers.

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 17 dec 2006 18:58

Tegen een koude neus en gezicht helpt iets heel simpels: vaseline. Ik smeer de randjes van mijn oren er ook altijd mee in.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

Plaats reactie