Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

record versus chorus

jonytj
Forum-lid

jonytj 08 dec 2006 13:15

ik ga zoals in voorige topics reeds gezegt dus een nieuwe fiest kopen nu twijfel ik juist nog tussen chorus en record allebij 2007
ik vraag mij ook af hoeveel gewicht je bespaart met de record en zijn er nog andere grote verschillen ?
p.s.
de record kost voor mij maar 250 euro meer dan de chorus
grzt jony
flanders, campa the best !!!!!!!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 dec 2006 14:18

Lees dit en dit topic eens door.

Hoeveel gewicht je bespaart kun je denk ik zelf wel uitzoeken. Surf even naar de Campagnolo site en je komt er zo achter.

"Maar 250 euro"? Ik vind 250 euro veel geld maar goed wie ben ik. Ik zou voor Chorus gaan.

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 08 dec 2006 16:58

ik sluit me bij die mening aan: 250 € is veel geld, hiervoor heb je reeds een paar schoenen en/of pedalen - om maar iets te noemen.
trouwens het gewichtsverschil is kleiner dan 200 gram, maw nog minder dan het verschil tss een 750ml - en 500ml drinkbus. (dat zijn met water gevulde drinkbussen uiteraard)

jonytj
Forum-lid

jonytj 09 dec 2006 07:53

bedankt voor de reacties maar op de campa site kan je niet zien niet het gewicht van de hele groep aflezen (vind ik toch nie ) maar zit er ook verschil in kwaliteit van sommige onderdelen ?

grzt jony

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 dec 2006 10:38

Hoi,
Heb je de linkjes doorgelezen die ik heb gepost? Volgens mij niet, want daar staat redelijk goed beschreven wat het kwaliteitsverschil is.
Voorbeelden van quotes:
"Chorus is gewoon een topgroep, het verschil tussen de beide groepen zit hem grotendeels in de afwerking en de gebruikte materialen. Bij de record groep wordt meer titanium en carbon toegepast waardoor deze groep ook lichter wordt."
en
"(..) weinig verschil tussen Chorus en Record. Record gebruikt wat meer carbon en titanium in de voor- en achterderailleur, en titanium boutjes in de remmen. Ook heeft Record zwarte remmetjes, wat ik zelf wel mooi vind. Ik geloof dat Record ook teflon-coated schakeldelen heeft in de Ergopowers, wat ze iets soepeler zou moeten doen schakelen.
Per 2007 zijn trouwens alle Campa groepen weer anders, vooral de cranks zijn totaal veranderd, verder alleen de linkershifter en voorderailleur bij Chorus en Record (nu met Quickshift techniek). "
Met wat googlen had je kunnen vinden dat het gewichtsverschil ca. 275 gram zal zijn. ngeveer 1 euro per gewonnen gram dus
Record is ongeveer 25 duurder dan Chorus. Op rationele basis is dit prijsverschil niet te rechtvaardigen. Dus als je voor Record gaat, is dat alleen uit oogpunt van uitstraling, waar overigens niks mis mee is!!

jonytj
Forum-lid

jonytj 09 dec 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 09 December 2006

Hoi,
Heb je de linkjes doorgelezen die ik heb gepost? Volgens mij niet, want daar staat redelijk goed beschreven wat het kwaliteitsverschil is.
Voorbeelden van quotes:
"Chorus is gewoon een topgroep, het verschil tussen de beide groepen zit hem grotendeels in de afwerking en de gebruikte materialen. Bij de record groep wordt meer titanium en carbon toegepast waardoor deze groep ook lichter wordt."
en
"(..) weinig verschil tussen Chorus en Record. Record gebruikt wat meer carbon en titanium in de voor- en achterderailleur, en titanium boutjes in de remmen. Ook heeft Record zwarte remmetjes, wat ik zelf wel mooi vind. Ik geloof dat Record ook teflon-coated schakeldelen heeft in de Ergopowers, wat ze iets soepeler zou moeten doen schakelen.
Per 2007 zijn trouwens alle Campa groepen weer anders, vooral de cranks zijn totaal veranderd, verder alleen de linkershifter en voorderailleur bij Chorus en Record (nu met Quickshift techniek). "
Met wat googlen had je kunnen vinden dat het gewichtsverschil ca. 275 gram zal zijn. ngeveer 1 euro per gewonnen gram dus
Record is ongeveer 25 duurder dan Chorus. Op rationele basis is dit prijsverschil niet te rechtvaardigen. Dus als je voor Record gaat, is dat alleen uit oogpunt van uitstraling, waar overigens niks mis mee is!!

ik had je links wel gelezen en ze waren interesant maar er stond nergens in hoeveel gewicht je bespaar
maar nu ik weet dat het maar 275 gr is denk ik voor chorus te gaan
vermits de kwalitiet toch gelijk is ?
grzt jony

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 dec 2006 14:26

De kwaliteit is nagenoeg gelijk...

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 10 dec 2006 05:48

Hoi,
275g gewicht besparen kost hoedanook altijd een pak duiten.
Mocht je voor de Chorus kiezen kan je achteraf nog altijd b.v. een lichtere cassette monteren (Record Ti of aftermarket product in alu, whatever) en b.v. ook de lichtere bracketas van de Record groep enz....
Uiteindelijk is het gewicht van de fiets nauwelijks van belang als je op de vlakte rijdt. Rij je toch de bergen in dan zijn wielen met lage inertie altijd nog snel gemonteerd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie