Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofd/vork

templar
Forum-lid

templar 29 nov 2006 15:31

Is het mogelijk om vorken "zomaar" uit te wisselen in een ander frame?
vroeger gebruikte men een moer en contramoer voor het borgen van een vork.
Tegenwoordig wordt de vork aangetrokken van boven en geborgd door het stuur vast te zetten.(kort door de bocht genomen).
Zijn de lagers en lagerschalen gelijk tegenwoordig?
Hiermee wil ik vragen of ik een nieuw frame kan kopen zonder vork en mijn huidige vork en remmen etc.. kan ombouwen.
Het gaat hierbij om een cyclocrosser.
b.v.d.
john

Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

sharkman
Forum-lid

sharkman 29 nov 2006 17:21

Ligt helemaal aan de diameter van de vorkbuis en de lengte van de balhoofdbuis of je je vork al dan niet over kan bouwen. (de lengtes van de Scott crosframes ken ik maar een vork is daar zo goedkoop dat ik het overbouwen niet eens zou overwegen....

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 29 nov 2006 17:33

Ook het soort lager is uiteraard van belang! Van die schuingeplaatste tonlagers passen uiteraard niet in een kogellager!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

templar
Forum-lid

templar 29 nov 2006 19:26

Ok, hier heb ik wat aan.
Maar als de lagers dus hetzelfde zijn, en het balhoofd minder lang of even lang zou zijn, zou het moeten kunnen begrijp ik.
Ik dacht eigenlijk dat dit wel genormaliseerd zou zijn.
De vork die er nu insteekt is een nogal prijzige dus als het even kan ga ik toch op zoek naar een ander frame.
Voor die paar veldritten per jaar wil ik die kosten toch zo laag mogelijk houden.
John
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

koersklak
Forum-lid

koersklak 30 nov 2006 10:35

Quoten: Origineel geplaatst door borgmonster op 29 November 2006

Ook het soort lager is uiteraard van belang! Van die schuingeplaatste tonlagers passen uiteraard niet in een kogellager!

Dit heeft toch weinig belang als je enkel de vork wil overbouwen.  Voor de lagers is toch vooral het balhoofd van belang.  Je kan eventueel de vorkkroon van je vork vervangen mocht je een ander balhoofd monteren.
Het komt er samengevat op neer dat de diameter van van vorkbuis overeenstemt met je balhoofdbuis (1 inch of 1 1/8 inch) en dat de vorkbuis nog lang genoeg is om veilig te monteren.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie