Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

DT wielen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 nov 2006 10:02

Quoten: Origineel geplaatst door confused op 26 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006


Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.



Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006


Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.

Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.

Conclusie??
Less is bore

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 nov 2006 11:27

Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 27 nov 2006 11:42

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 27 November 2006
Conclusie??



Heb ik niet, omdat ik de getalletjes niet weet. Om gewoon te stellen dat dunner slapper is, gaat me wel te ver. Spietpiet heeft het voor sapim even voorgerekend, mocht het verschil in treksterkte bij DT nog iets groter zijn, zou het zo andersom kunnen wezen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 nov 2006 11:43

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 27 November 2006

Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .Laser 1500N/mm²Race 1350N/mm²Waarden:Strenght on the middle section.Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.

Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 nov 2006 18:46

Treksterkte geeft sapim per vierkante mm en dus niet voor de hele spaak. Als een spaak dus een iets minder hoge treksterkte per mm2 heeft dan kan deze best een hogere treksterkte hebben als de spaak een stukje dikker is (=meer mm2).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 nov 2006 20:47

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 27 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 27 November 2006Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.



Is hun eigen opgave uit zo'n mooie folder op de Bike Motion.

Fatigue test wheel revolution :
Laser 1.250.000
Race    980.000

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 nov 2006 21:08

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 November 2006
Treksterkte geeft sapim per vierkante mm en dus niet voor de hele spaak. Als een spaak dus een iets minder hoge treksterkte per mm2 heeft dan kan deze best een hogere treksterkte hebben als de spaak een stukje dikker is (=meer mm2).



Ik hoop dat je dit zelf nog begrijpt, dit gaat mijn pet te boven.
Sapim geeft "strenght on the middle section" op, dat is dus het dunste gedeelte van de spaak wat in principe dus het minst sterke gedeelte is.


@ daniel
Sapim maakt voor toepassing met disc brake speciale spaken
Enduro 2.2-1.82.2.2 weegt 370 gr (64×260m) Disc Brake, heavy duty.
Strong 2.3-2.0-2.0 maar ben bang dat je die iets te zwaar vindt 430 gr (64×260mm)Downhill,Trekking,City, MTB en Tandem
Voordeel van deze spaken is meer materiaal in de bocht en past daardoor strakker in de naaf.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 nov 2006 20:47

De wielennoodzaak is helaas na vandaag ineens extra groot geworden.
Ik zette in een snel genomen vrijwel haakse bocht eens goed hard aan bij het uitacceleren en PANG_PANG daar braken twee spaken. Althans, dat dacht ik!!! Wat schetste mijn verbazing: de spaken waren uit de naaf gesprongen!!!
Zie onderstaande foto (die niet superduidelijk is). De kop van de spaak is onbeschadigd. Zit wel een valse slag in mijn velg nu :(
Less is bore

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 02 dec 2006 21:00

Uit de naaf springen van de spaken zal bij een traditioneel gespaakt setje niet mogelijk zijn, duidelijk een voordeel tov een systeemwiel.
Zag bij bike-components dat je bij de nieuwe wielensets van Mavic een driejarige extra verzekering kan afsluiten voor 70 euro, heb je ook geen discussie meer over wel of geen garantie.

@ Daniel.
Ben je er al uit met je keuze van je nieuwe wielset ?

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 02 dec 2006 23:16

Ik zag op mountainbike iemand met hetzelfde probleem. Schijnt een kwaaltje van mavic te zijn. De enige optie is tijdig laten naspannen denkt men.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2006 17:56

Quote: Origineel geplaatst door Skik op 02 December 2006
Ik zag op mountainbike iemand met hetzelfde probleem. Schijnt een kwaaltje van mavic te zijn. De enige optie is tijdig laten naspannen denkt men.

Zou best ook van mij geweest kunnen zijn ;-)
Naspannen had niet geholpen. Nippels draaiden zeker niet makkelijk los, spaken zaten vast.
Less is bore

Plaats reactie