Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

racefietsen lichter dan 6,8 kg

blauwe
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2006 21:13

blauwe 22 nov 2006 09:51

Beste fietsers,
Bikemotion is al geweest.Ik heb het helaas gemist.Wat ik me afvraag is dit.Hoe licht was de racefiets die jullie zijn tegengekomen op Bikemotion BENELUX?Van welk merk?Ik zoek namelijk een lichte racefiets onder  de 6.8 kg.Maar dan ook vederlicht.Zeg maar een racefiets van 3 kg ofzo.
 
Blauwe

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 nov 2006 09:59

Staat me bij dat de lichtste fiets een titanium Litespeed was (Lightweight, Tune carbon kettingbladen, dat werk), woog dacht ik 5,4 kg. Beneden de 4 stond er niet. Daarvoor moet je denk ik naar onze Oosterburen (die geilen nog meer op licht, lichter, lichtst).

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 nov 2006 10:20

"Zeg maar een racefiets van 3 kg ofzo"
Teleac/Jellinek heeft een goede ontwenningscursus daar zou ik eerst aan beginnen alvorens iets te kopen
En serieus, echt licht materiaal stond er dit keer niet. Ben zelf met een spin onlangs tot 4.8 kg gekomen voor een rijdbare fiets maar daar zit zoveel vreemd/niet commercieel materiaal op dat dit voor een leverancier niet interessant is.
Lichter kan ook maar dan worden er consessies gedaan (geen voorderailleur, superlichte lekgevoelige tubes etc.)

olleranip
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 22 nov 2006 10:43

Quoten: Origineel geplaatst door blauwe op 22 November 2006


Beste fietsers,
Bikemotion is al geweest.Ik heb het helaas gemist.Wat ik me afvraag is dit.Hoe licht was de racefiets die jullie zijn tegengekomen op Bikemotion BENELUX?Van welk merk?Ik zoek namelijk een lichte racefiets onder  de 6.8 kg.Maar dan ook vederlicht.Zeg maar een racefiets van 3 kg ofzo.
 
Blauwe


Hoe lichter, hoe duurder. Kijk hier maar:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_arti ... &subnav=21
Voor je in de buidel tast, hoe zit 't met je eigen gewicht?
 

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 22 nov 2006 11:13

Het record is 3,9 kilo (Canyon en Litespeed). Je zoekt een fiets van "3 kg ofzo". Ik wens je veel succes. Wel even je bankrekening checken want zo'n 100 duizend euro of meer ben je wel kwijt aan al het ontwerpen, prototypes van onderdelen, testen en verdere research die een team speciaal voor jou zal moeten doen

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 22 nov 2006 11:26

bij motoren is er een divisie dat "minibike's" heet ...

Misscien een racefietsvariant daarvan ?
(voor de juiste beeldvorming : de berijder is een kindje)
 
de atb-variant is er al wel :

11-speed
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 sep 2006 14:36

11-speed 22 nov 2006 11:34

Quoten: Origineel geplaatst door blauwe op 22 November 2006


.Zeg maar een racefiets van 3 kg ofzo.

Ja ........ en toen schrok je wakker?

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 22 nov 2006 18:33

Quoten: Origineel geplaatst door 11-speed op 22 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door blauwe op 22 November 2006


.Zeg maar een racefiets van 3 kg ofzo.

Zeker de 1 voor de 3 vergeten....?

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 22 nov 2006 19:41

Een volwassen persoon op een fiets van 3 kg? Volgens het UCI reglement moet een racefiets minstens 6,8 kg wegen. Of dit echt nodig is voor klimmertjes van 55 kg is voer voor discussie (o.a. Bianchi wil onder dat gewicht), maar 3 kg is zonder meer onverantwoord.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 nov 2006 00:32

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 22 November 2006

Een volwassen persoon op een fiets van 3 kg? Volgens het UCI reglement moet een racefiets minstens 6,8 kg wegen. Of dit echt nodig is voor klimmertjes van 55 kg is voer voor discussie (o.a. Bianchi wil onder dat gewicht), maar 3 kg is zonder meer onverantwoord.


Hoi,
Wat heeft het UCI hiermee van doen? Ik heb lak aan het UCI en het wordt tijd dat ze eens een paar zaken gaan herzien. Maar goed, het UCI heeft hiermee dus niks te maken.....
Alhoewel, als ze die limiet lieten vallen of ze verlaagden hem dan reden de meesten onder ons wel zeker met een lichtere fiets.
Trouwens, als die "of zo" van TS zo'n 999g mag wegen zit je al bij 4 kg en daar kan je vandaag best een fiets rond bouwen zonder dat er sprake is van onverantwoord of wat dan ook. Er zijn al kaders van 850g en minder en voorvorken van 300g en minder die perfect voldoen dus why not?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 23 nov 2006 01:41

Ik vraag me altijd af waarom de wedstrijdfietsen van de grote jongens nooit zijn afgemonteerd met carbon stuurpen en/of stuur! Ik weet bijv dat Rabo heel vaak rijd met fietsen zwaarder dan 6,8! Vind ik echt raar! De carbon stuurpennen van sommige merken zijn al beter dan de alu van bijv ITM (in 2005 meer dan 50 stuks afgebroken!)

En die regel van de uci is al uit het jaar toebak als je het in de sneltreinvaart van technologische ontwikkelingen bekijkt! Wel vind ik dat er een min gewicht moet zijn!   Anders hebben de kleinere rennertjes dubbel voordeel !    Ze wegen minder en kunnen daarom ook nog eens op een lichtere fiets rijden! Vooral in de grote rondes zoals de Tour zou dit veel uitmaken. De winnaar zou minder snel allround worden maar eerder een berggeitje!
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 nov 2006 01:46

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 23 November 2006

En die regel van de uci is al uit het jaar toebak als je het in de sneltreinvaart van technologische ontwikkelingen bekijkt! Wel vind ik dat er een min gewicht moet zijn!   Anders hebben de kleinere rennertjes dubbel voordeel !    Ze wegen minder en kunnen daarom ook nog eens op een lichtere fiets rijden! Vooral in de grote rondes zoals de Tour zou dit veel uitmaken. De winnaar zou minder snel allround worden maar eerder een berggeitje!


Herbekijk je mening eens. Voor een renner van 68kg is een fiets van 6,8kg 10 van zijn lichaamsgewicht; voor een renner van 60kg is die fiets procentueel zwaarder. Hoezo de lichtere rennertjes in het voordeel?
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie