Gebruik jij een helm?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Adne schreef:Het zit voor geen meter, .
Dan moet je een goede helm kopen. De huidige tophelmen zijn niet echt vervelend meer om te dragen.
Less is bore
Heb je daar statistiek over?anno schreef:Ik denk dat de toegenomen fietsongelukken komen doordat men telkens meer door rood rijd, het telkens drukker wordt etc. De mindere auto-ongelukken komen doordat overal files zijn .
Nou, ik dacht niet dat ik daar zelf specifiek over begonnen was, maar zelfs daar zou je vraagtekens bij kunnen zetten. Het zou bijv. kunnen dat je bij door vaker te fietsen meer ervaring krijgt waardoor de kans op een ongeluk afneemt . Dit zie je bijv. ook bij autorijden.Maatchen : Jij hebt het over het feit dat je een verhoogd risico hebt als je meer tijd op de fiets door brengt, dat klopt.
Stel ik nergens.Is dat een reden dat je niet meer moet gaan fietsen??
Er zijn ook nog andere veiligheidsmaatregelen die je kan nemen om het fietsen veiliger te maken:Auto-ongelukken, is dat een reden om niet meer te gaan auto rijden? NEE, maar het is wel een reden om veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals een kooi constructie of een riem etc..
-de verplichte wielreflectie
-de verplichte verlichting
Ben benieuwd hoeveel van de helmdragers dit altijd in orde hebben
-niet verplicht, een reflectievest. Bij onderzoek naar het gebruik van reflectie door voetgangers laat zien dat de kans om aangereden te worden met ca. 85% wordt gereduceerd.
-in het algemeen, opvallende (felle) kleuren fietskleding
Op de fiets geen helm dragen is toch vragen om problemen?[/b]
Nee, afgemeten aan de enorme hoeveelheid fietsers en de tijd die ze op de fiets dorbrengen, is de kans op een (ernstig) ongeluk zeer klein. dat geldt trouwens ook voor andere vervoersmiddelen. Geen reddingsvest omdoen als je bijv. met de pont naar Ameland zou oversteken is ook niet vragen om problemen.
Of zou je ook zonder enige consequentie/probleem in een auto zonder kooi constructie en een riem stappen??
Een goede rolkooi moet je in je auto laten lassen, die is zelden standaard, en riemen zijn verplicht (aanwezig), maar ik twijfel er niet aan dat een relevant deel van de helmgebruikers niet altijd trouw zijn gordel draagt. Waarom, omdat we nu eenmaal graag onze eigen individuele risicoanalyses maken.
Mis, je kan het risico (de kans op iets gevaarlijks) op overlijden met tweederde verkleinen hoeveel mensen er van die groep overlijden, en dat de meesten ouder dan twintig worden is niet relevant. Als het risico overlijden 3 op 10.000 is, dan kan je die reduceren tot 1 op 10.000. Als het risico 3 op 1 miljoen is dan kan je die nog steeds reduceren tot 1 op 1 miljoen.]Je hebt het ook over dat 60% van de overleden mensen tussen 20-30 jaar door auto ongelukken komt. Daarna stel je dat je de kans met 2/3 (66%) kan verkleinen als je niet in de auto stapt. FOUT, je kan de kans met 2/3 verkleinen als je met zekerheid kan zeggen dat je tussen de 20 en 30 dood gaan. je laat het feit dat verreweg de meeste mensen blijven leven in de leeftijd totaal achterwege.Nee, dat stel ik niet (misschien dat Gillio dat deed), ik geef meer risico nemen als een mogelijke verklaring voor bepaalde statistiek, en dat soort mogelijke verklaringen kan je ook van de onderzoekers zelf lezen. Eensluidende conclusies zijn het echter niet, daarvoor is er gewoon veel te weinig onderzoek gedaan.Je stelt ook dat wielrenners doordat ze hard fietsen het risico op zoeken
Belangrijke factoren als geografie, tijd, 'fietsstijl', of onderzoek van een gemiddelde groep over lange tijd (bijv. 5000 fietsers volgen gedurende 5 jaar) zijn niet of te weinig meegenomen in onderzoeken.
Als ik iets insinueer in dit topic, dan is het dat de meeste mensen zelf een risicoanalyse maken van hun activiteiten, en dat mensen aan de hand daarvan bepaalde dingen doen of laten. Of het nu om fietsen, zeilen of basejumpen gaat.terwijl ze juist de risico's willen minimaliseren, zoals ik hierboven al zei, daarmee insinueer je dat mensen die niet dood willen maar beter helemaal niets meer kunnen doen, want zelfs de honden uitlaten brengt verhoogde risico's.
Verder insinueer ik niets, en moet jij gewoon mijn bijdrages beter lezen.
Ja, er zullen vast een heleboel mensen gelukig zijn met een spinningfiets, een TV en een ventilator. Tot die groep behoor ik niet.Maar mag ik jou eigenlijk vragen wat de reden is dat je geen helm op hebt? Wind door je haren vind ik geen motivatie, dan kan je een ventilator voor je hoofd zetten.Ook heeft een Giro Atmos zoveel ventilatie dat er ook wind door je haar heen gaat.
Weet niet wat voor haar jij hebt, maar dat van mij wappert tot halverwege m'n kont, en dat wappert veel lekkerder zonder helm, dan met m'n Giro .Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, dan ben ik recentelijk, een 1,5 maand geleden haalde een bus(je) mij in, hij maakte een noodstop en ik kan op de fiets nooit zo snel reden, paar seconden later had mijn HELM zijn achterruit gebroken en lag ik in de achterbak. Zonder helm een hoofd vol met glas, als ik dat uberhaupt nog had kunnen meemaken/ervaren.
Als ik naar mijn ervaring kijk, dan ben ik al heel wat keren op mijn b*k gegaan, gewoonlijk met maar ook zonder helm, en afgezien van een salto als 10-jarige (tas in het stuur), helmpjes 'bestonden' toen nog niet, waarbij ik kort bewusteloos was ben ik nooit ergens met mijn hoofd tegenaangekomen. Is dit relevant, nee totaal niet. Als we het hebben over risico's, dan heb je het over grote getallen, niet over individuele ervaringen.
Daniel1975 schreef:Adne schreef:Het zit voor geen meter, .
Dan moet je een goede helm kopen. De huidige tophelmen zijn niet echt vervelend meer om te dragen.
Klopt, er is meer dan genoeg keuze aan goede helmen voor 99,9 % van alle fietsers.
ik heb niet het hele verhaal gelezen, dus misschien is het al eerder gezegd.
Er zijn 1001 goede redenen om een helm te dragen.
Wat vaak vergeten wordt is dat je met het dragen van een helm ook je mede fietsers een groot plezier doet. Als jij zonder helm op je gezicht valt en je schedel een flinke klap krijgt, dan kunnen je mede fietsers mooi voor jou zorgen. Fietst er toevallig nog een arts mee...dan is die mooi ook nog eens verantwoordelijk. Lekker is dat!
Dus alle risico analyses en andere onzin zou ik maar snel vergeten...denk aan je medefietsers en zet een helm op.
Zoniet, dan ga je toch lekker alleen ergens achteraf fietsen, zodat niemand je vind als je met een gat in je kop op het asvalt ligt.
Er zijn 1001 goede redenen om een helm te dragen.
Wat vaak vergeten wordt is dat je met het dragen van een helm ook je mede fietsers een groot plezier doet. Als jij zonder helm op je gezicht valt en je schedel een flinke klap krijgt, dan kunnen je mede fietsers mooi voor jou zorgen. Fietst er toevallig nog een arts mee...dan is die mooi ook nog eens verantwoordelijk. Lekker is dat!
Dus alle risico analyses en andere onzin zou ik maar snel vergeten...denk aan je medefietsers en zet een helm op.
Zoniet, dan ga je toch lekker alleen ergens achteraf fietsen, zodat niemand je vind als je met een gat in je kop op het asvalt ligt.
Less is only more where more is no good.
janatwork schreef:Ik draag een helm. Waarom? ach waarom niet, ik merk niet eens dat hij op mijn hoofd zit. En een groot voordeel: het oordopje van mijn mp3speler blijft beter zitten met het bandje van de helm er over heen!
Haha, ja waarom niet meteen het stukje extra veiligheid van de helm tenietdoen door het gevaar van muziek tijdens het fietsen.
Wie kent hem nog, deze slogan van toen nog Veilig Verkeer Nederland? Zelf (race) fiets ik vanaf m'n 16-e en heb maar 1 keer een helm gedragen (was verplicht bij ride for the roses) Ik heb er dus wel een maar zet hem dus nooit op. Vindt het gewoonweg lekkerder fietsen, met je kale kop de wind klieven. Misschien dom, genoeg argumenten hiervoor, maar het is nu eenmaal een feit dat ik'm niet draag. Was laatst bij LBL bijna de enige zonder helm (heb opd e 5000 deelnemers maar 1 andere "naakte" gezien).
RR
RR
Fietsen is een mooie sport waar je meestal vrolijk van wordt.
-
- Forum-lid
roderaaf schreef:Wie kent hem nog, deze slogan van toen nog Veilig Verkeer Nederland? Zelf (race) fiets ik vanaf m'n 16-e en heb maar 1 keer een helm gedragen (was verplicht bij ride for the roses) Ik heb er dus wel een maar zet hem dus nooit op. Vindt het gewoonweg lekkerder fietsen, met je kale kop de wind klieven. Misschien dom, genoeg argumenten hiervoor, maar het is nu eenmaal een feit dat ik'm niet draag. Was laatst bij LBL bijna de enige zonder helm (heb opd e 5000 deelnemers maar 1 andere "naakte" gezien).
RR
En dan gaat je nog altijd geen belletje rinkelen ........... je schrijft het ook nog alsof je er trots op bent.
roderaaf schreef:Wie kent hem nog, deze slogan van toen nog Veilig Verkeer Nederland? Zelf (race) fiets ik vanaf m'n 16-e en heb maar 1 keer een helm gedragen (was verplicht bij ride for the roses) Ik heb er dus wel een maar zet hem dus nooit op. Vindt het gewoonweg lekkerder fietsen, met je kale kop de wind klieven. Misschien dom, genoeg argumenten hiervoor, maar het is nu eenmaal een feit dat ik'm niet draag. Was laatst bij LBL bijna de enige zonder helm (heb opd e 5000 deelnemers maar 1 andere "naakte" gezien).
RR
Bij dit soort mensen komt bij mij altijd een gedachte op, die ik gelijk weer de kop probeer in te drukken omdat je het eigenlijk niet mag denken... zoiets van ' eigenlijk zou je een keer goed hard op je smoelwerk moeten gaan, dan leer je die idiote patserij wel af.'
no pain no gain