Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 06 sep 2008 03:32

@roderaaf:

Het is net als met roken: hoeveel argumenten om wel te roken/geen helm te dragen? geen
Draag je ook geen veiligheidsgordels dan? geen veiligheidschoenen op het werk? allemaal van dat soort dingen, of doe je dat wel maar dan omdat het moet? lekker volwassen ;-)
Er is iets dat heet voortschrijdend inzicht, ook wel leren genoemd. dat helpt ons vooruit en daardoor dragen we nu wél een helm en vroeger niet.

btw: mijn bouwjaar is nog iets ouder ('57)

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 sep 2008 04:14

Hmm als ik dit topic doorlees valt op dat de grootste onzin gespuit wordt door helmdragers. Nou ga ik toch sterke twijfels krijgen of een helm dragen wel zo goed voor je is . . . .

Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 06 sep 2008 16:04

@-Divo-Motiveer uw antwoord.
Zo direct na de toch keurig verwoorde post van Raphael.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 06 sep 2008 23:00

Ik weet eigenlijk geen argument te vinden waarom niet dragen van een een helm. Ik draag zelf altijd een helm. Waarom moeten nog zoveel fietsers pas doorkrijgen dat ze een helm moeten dragen als ze een ongeluk hebben gehad?

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 07 sep 2008 20:42

Een reden? Omdat je 'm met woon/werk verkeer op je gewone fiets ook niet ophebt. En de snelheden met hersteltraining en long slow distance maar weinig hoger zijn.
Verder vind ik zonder helm nog altijd fijner dan welke helm dan ook. Ookal heb ik gewoon een goede helm, in mijn maat, en genoeg ventilatie.
ps, met hogere snelheden en andere gekke dingen heb ik zoals gezegd wel een helm op.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 07 sep 2008 20:49

@roderaaf. Iedereen begrijpt wat je bedoelt: Je bent zelf verantwoordelijk voor je handelen. Met of zonder helm. So far so good. De laatste keer dat ik een helmloze fietser op de grond zag liggen, dacht ik dat het afgelopen was met hem. Ik zag het voor me geboren worden. Hij lette ff niet op toen het pelotonnetje naar links ging. Z'n voorwiel tikte tegen het achterwiel etc. Head first. Ofschoon buiten bewust zijn, schokte z'n hele lichaam ongecontroleerd. Een ervaring voor de, gedwongen, toeschouwer. Rond het hoofd onmiddelijk een plasbloed waar je ù tegen zegt. Het is allemaal goed gekomen na 4 dagen ziekenhuis. In mijn club rijdt Isabella als enige vrouw. Isa wil bruin zijn/worden en draagt geen helm opdat ze wil voorkomen dat strepen over haar gezicht verschijnen van de helmriempjes (??). Isa lapt clubregel no 1. aan haar laars.
De groep rijdt berg af vol uit en op het vlakke een lint van 40+ km/h. Alles close in elkaars wiel. Iedere keer spreek ik haar erop aan om een helm te dragen: Bespaar de ellende voor de ploeggenoten.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 sep 2008 20:56

de boef van parma schreef:Isa lapt clubregel no 1. aan haar laars.

Wat een slappe hap zeg...

geen helm = niet fietsen, of zijn die regels er soms voor de grap?

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 08 sep 2008 14:26

@de boef van parma

In het geval van zo'n soort ongeluk kan ik dan ook absoluut geen medelijden hebben met zulke mensen, omdat ook zij weten dat er hulpmiddelen voorhanden zijn die het letsel voor een groot deel hadden kunnen voorkomen.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 08 sep 2008 14:40

Foosho schreef:
de boef van parma schreef:Isa lapt clubregel no 1. aan haar laars.

Wat een slappe hap zeg...

geen helm = niet fietsen, of zijn die regels er soms voor de grap?


Idd. 17 sept hebben we een clubvergadering tijdens het avondmaal (in Italie gebeurt nu eenmaal niets zonder eten) en zal het onderwerp helm ter sprake komen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

lvm
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:59

lvm 09 sep 2008 00:45

matthijs987 schreef:Een reden? Omdat je 'm met woon/werk verkeer op je gewone fiets ook niet ophebt. En de snelheden met hersteltraining en long slow distance maar weinig hoger zijn.
Verder vind ik zonder helm nog altijd fijner dan welke helm dan ook. Ookal heb ik gewoon een goede helm, in mijn maat, en genoeg ventilatie.
ps, met hogere snelheden en andere gekke dingen heb ik zoals gezegd wel een helm op.



tsjah, met als je niet zo hard gaat ben je ook niet al te geconcentreerd waarschijnlijk. Handjes lekker op het stuur, mocht er iets onverwachts gebeuren heb je dat wat later in de gaten en duurt het langer voordat je je handen bij de remmen hebt om te corrigeren. Herstel en lange duur lijken me gevaarlijker dan een trainingswedstrijdje.

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 09 sep 2008 00:58

LvM schreef:[Herstel en lange duur lijken me gevaarlijker dan een trainingswedstrijdje.


Dat lijkt me toch niet, dan heb je mede rijders constant om je heen, wat het risico stukken groter maakt. En je hebt toch stuke competitie, waardoor je meer risico's neemt qua rijgedrag. En mocht ik mijn lange duur of hersteltraining niet alleen doen draag ik ook gewoon een helm hoor (net als met regen).

nellis
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:37

nellis 10 sep 2008 16:00

ik draag altijd een helm

zelfs als ik gewoon naar school fiets (op mijn mtb), anders voel ik me onveilig.

niet omdat ik zelf niet kan sturen ;) maar meer omdat ik andere weggebruikers niet echt vertrouw.
if triathlon was easy, they woul call it soccer.

Plaats reactie