Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
simen
- Forum-lid
simen
31 mei 2011 23:59
Spoor schreef:Ik gebruik zelf altijd een helm, vind het niet vervelend zitten ofzo, en als je valt dan ben je maar al te blij als je een helm draagt,
Mensen die geen helm dragen, maakt mij verder niet uit, ik zit er niet overin.
Het is en blijft hun eigen beslissing..
Wat betreft het gebruik van oordopjes, ik gebruik ze zelf af en toe doe altijd 1 oortje in maar ben het er wel mee eens dat het ten koste gaat van je concentratievermogen tegenover het verkeer.
Dat gaat niet helemaal op.
Van onder andere jouw belastinggeld moet een zwaar gekwetste weer op de been of voor de rest van zijn leven onderhouden worden.
Zo vrijblijvend is het dus allemaal niet.
Zij is ook tegen
-
kenben
- Forum-lid
kenben
01 jun 2011 01:19
@simen, zolang er geen wet is die het verbiedt is het toch 'vrijblijvend'. Dat je het moreel/ethisch er anders overdenkt is vanuit dat perspectief dus minder relevant.
Maar dat heeft fietspret een paar posts hierboven al geschreven
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"
-
rick8245
- Forum-lid
rick8245
01 jun 2011 12:38
Ik gebruik ALTIJD een helm en heb er ook even aan moeten wennen. Nu zou ik niet meer anders willen.
Oordopjes heb ik wel gebruikt, maar dat doe ik niet meer.
De auto's die van achter komen, hoor je toch al nauwelijks en met oordopjes hoor ik ze in ieder geval al helemaal niet meer.
Fietsen moet leuk zijn en vooral ook blijven. Veiligheid staat daarbij voorop.
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1
-
wieltje
- Forum-lid
wieltje
01 jun 2011 15:00
fietspraat schreef:Het valt me op (of lijkt dat maar zo) dat ik de laatste tijd steeds meer wielrenners zie die geen helm dragen.
Ik dacht dat ik de enige was met die indruk. Steeds vaker zie ik haardossen in de wind (of een kale kop) waar, naar mijn idee, een helm hoort te zitten. Vooral dit voorjaar valt het me op.
Fietsen? Ja, maar hard!
-
remmiedepemmie
- Forum-lid
remmiedepemmie
01 jun 2011 15:10
Nou heb ik het druk met werken, en de spaarzame vrije tijd die ik heb besteed ik aan fietsen. En ja, ik draag een helm. En dat is te zien aan de witte strepen waar de bandjes lopen die de helm op z'n plaats houden. Hebben jullie daar ook last van? En noemen ze je dan ook duo penotti? :-/
-
fizik
- Forum-lid
fizik
01 jun 2011 22:28
Wieltje schreef:fietspraat schreef:Het valt me op (of lijkt dat maar zo) dat ik de laatste tijd steeds meer wielrenners zie die geen helm dragen.
Ik dacht dat ik de enige was met die indruk. Steeds vaker zie ik haardossen in de wind (of een kale kop) waar, naar mijn idee, een helm hoort te zitten. Vooral dit voorjaar valt het me op.
We hebben veel mooi weer gehad en dus veel mooiweerfietsers op de weg. Ik denk dat het percentage hersenpanbeschermingdragers onder mooiweerfietsers aanzienlijk lager is dan onder de ´die-hards'.
Het valt mij trouwens ook op.
-
Theo V
- Forum-lid HC
Theo V
01 jun 2011 22:58
fizik schreef:Wieltje schreef:fietspraat schreef:Het valt me op (of lijkt dat maar zo) dat ik de laatste tijd steeds meer wielrenners zie die geen helm dragen.
We hebben veel mooi weer gehad en dus veel mooiweerfietsers op de weg. Ik denk dat het percentage hersenpanbeschermingdragers onder mooiweerfietsers aanzienlijk lager is dan onder de ´die-hards'.
Het valt mij trouwens ook op.
Het was mij ook opgevallen, echter ik zie het juist veel bij de jongens die er goed gesoigneerd bij fietsen.
Veelal in clubtenue.
En dat vind ik dus een slechte zaak.
-
simen
- Forum-lid
simen
01 jun 2011 23:57
Mag ik zo vrij zijn me bij de die-hards te rekenen.
En dan kom je vroeg of laat in de omstandigheid terecht dat je hoofd eerder de grond raakt dan de rest van je lichaam.
Eerste keer kan ik me niet meer goed herinneren(het licht ging nogal uit!)
Dat was toen nog zonder helm.
Wel weet ik nog goed dat er een paar weken inactiviteit op volgde
Tweede keer was met helm.
Dan sta je weer op en voelt eens wat aan je nek kijkt eens naar je fiets.
En verder maar weer.
Zij is ook tegen
-
flexodder
- Forum-lid
flexodder
02 jun 2011 00:17
Ik doe mijn kinderen altijd een helm op als ze gaan fietsen en vroeger zelfs wanneer ze achterop in het kinderstoeltje zaten. De verhalen van een vriendin van ons die in het ziekenhuis werkt en teveel kinderen ziet die vallen met fietsen en waarvan de schedel te rake klappen heeft opgevangen heeft ons daartoe doen besluiten.
Zelf draag ik ook een helm op de racefiets (woon-werk verkeer). Voor mijn kapsel hoef ik het niet te laten in ieder geval
Op de stadsfiets blijft de helm gek genoeg wel thuis.....
Laat de helm de klap maar opvangen als het een keer echt nodig is. Lekker zal het ook dan niet zijn!
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!
-
reinreidsma
- Forum-lid
reinreidsma
02 jun 2011 01:37
Mijn zwager kreeg vorige week geen voorrang.. een flinke klap, fiets total loss, schouder en rug beurs en.. helm achter dwars door. Zonder helm had dat dwars door dus zijn schedel geweest.
Hij fietste alleen, het was droog en zonnig weer.
Helm of geen helm? Geen keuze toch?
rein
-
joers
- Forum-lid
joers
02 jun 2011 10:53
Ieder z'n mening...maar rijden zonder helm en dan letsel oplopen?
Kunnen we bij wet vastleggen, dat ambulance-medewerkers dit soort mensen verplicht moeten laten liggen/voorbij moeten rijden?
Als je geen helm wilt dragen...prima...maar dan niet miepen en zeiken als er wat gebeurd. Dan óók zo'n stoere grote kerel zijn en je letsel dragen als een man
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra
-
em
- Forum-lid
em
02 jun 2011 11:21
joers schreef:Ieder z'n mening...maar rijden zonder helm en dan letsel oplopen?
Kunnen we bij wet vastleggen, dat ambulance-medewerkers dit soort mensen verplicht moeten laten liggen/voorbij moeten rijden?
Beetje vreemde opmerking. Die
op het end maakt het echt niet ineens ok om dit te zeggen.
joers schreef:Als je geen helm wilt dragen...prima...maar dan niet miepen en zeiken als er wat gebeurd. Dan óók zo'n stoere grote kerel zijn en je letsel dragen als een man
Ben ik het wel volledig mee eens.
Het lijkt wel alsof er een hetze aan het ontstaan is tegen mensen die geen helm dragen. Zolang het niet bij wet verplicht is hoeft dat ook niet. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en bedenk zelf dat je als helmdrager dan "beter" bent dan die ander die geen helm draagt.
(Overigens zijn mijn laatste opmerkingen algemeen bedoeld en niet persoonlijk tegen joers)