Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Overschakelen van schijf- naar velgrem

provo
Forum-lid

provo 19 nov 2006 18:02

Ik heb momenteel een setje Giant MPH3 schijfremmen op m'n fiets maar door enkele valpartijen hangen deze niet meer zo goed ineen en zijn ver aan vervanging toe. Nu zou ik eigenlijk eens een set hydraulische velgremmen willen proberen. Ik heb deze velgen (Alexrims DM 18 ) maar wel met een zwart remoppervlak. Is dat gewoon een laagje verf dat je eraf kan doen. De velg heeft ook zo'n groef in het midden.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 nov 2006 20:40

Ik ben bang dat je velg onder dat laagje verf ook niet bewerkt is. Als een fiets met schijfremmen wordt afgeleverd komen er ook wielen op geschikt voor schijfremmen, waarbij dus de velg niet bewerkt is. bij velgen geschikt voor velgremmen wordt namelijk de velgrand mooi vlak gemaakt.

composite
Forum-lid

composite 19 nov 2006 22:49

Die groef zit er niet voor niets in. Dat is de zgn "wear-indicator", oftewel deze velg is ook geschikt voor gebruik met velgremmen. Waarschijnlijk is er voor gekozen om de velgrand zwart te maken vanwege optische redenen. Hierdoor zien je wielen er meer "disc-specific" uit.
Voor zover ik weet is de DM18 er maar in 1 versie, en dat is deze, die dus ook gescikt is voor velgremmen.
Gang is alles!!

sivle
Forum-lid

sivle 20 nov 2006 21:53

Quoten: Origineel geplaatst door Composite op 19 November 2006

Die groef zit er niet voor niets in. Dat is de zgn "wear-indicator", oftewel deze velg is ook geschikt voor gebruik met velgremmen. Waarschijnlijk is er voor gekozen om de velgrand zwart te maken vanwege optische redenen. Hierdoor zien je wielen er meer "disc-specific" uit.
Voor zover ik weet is de DM18 er maar in 1 versie, en dat is deze, die dus ook gescikt is voor velgremmen.

Wel vreemd dat die rand dan zwart is, meestal zijn de velgen als ze gemaakt zijn voor velgremmen toch gewoon blank? Het lijkt me juist eerder dat deze niet kunnen, maar dat is maar wat me logisch lijkt.

provo
Forum-lid

provo 21 nov 2006 00:41

Ik ben dus 1 klein dingetje vergeten  : ik heb geen nokken voor velgremmmen op m'n achtervork.
Ik zit dus vast aan schijfremmen.

sivle
Forum-lid

sivle 21 nov 2006 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door provo op 20 November 2006

Ik ben dus 1 klein dingetje vergeten  : ik heb geen nokken voor velgremmmen op m'n achtervork.
Ik zit dus vast aan schijfremmen.

Haha, jah, dat zou wel handig zijn als je v-brakes zou willen. Nou, dan maar op zoek naar nieuwe schijfremmen.

Plaats reactie