Hallo allen,
Ik heb sinds dit jaar een colnago extreme-c.
hij is afgemonteerd met campa record carbon, hyperon tube wielen, nokon kabels, deda campione stuur met einstein pen, colnago c pen en slr zadel.
mijn vraag is er een mogelikheid de fiets nog lichter te maken dan de 6,3 kilo als hij nu is???????.
ik denk bv aan trapas, zadel, enz.
ik hoor het wel al die goede tips,
in elk geval bedankt.
groetjes colnago fan
fiets lichter maken
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Alles van die fiets kan lichter, dus het is maar waar je wilt beginnen. Remmen vervangen door bijv Zero-Gravity scheelt je behoorlijk wat gewicht, het crankstel kan ook een hoop vanaf met bijv THM Clavicula, zadel vervangen door een AX-lightness, Deda stuur en stuurpen behoren ook niet tot het lichste wat er is -> Syntace F99 en Schmolke TLO bijv, dan kan je natuurlijk nog de boutjes gaan vervangen door alu en titanium exemplaren. Pedalen zullen vast ook wel lichtere te vinden zijn dan dat je nu hebt. Achter een aluminium cassete scheelt je ook weer enkele tientallen grammen. Kabels vervangen door Powercordz.
Alleen heb ik dan m'n twijfels of jij nog blij bent met de fiets.
Alleen heb ik dan m'n twijfels of jij nog blij bent met de fiets.
Ik zou beginnen met het frame
Dat tunen dat Amclassicfan voorstelt kost overigens klauwen met geld, realiseer je dat goed. Snelspanners kun je overigens ook nog pimpen (had Amclassicfan nog niet gezegd).
Dat tunen dat Amclassicfan voorstelt kost overigens klauwen met geld, realiseer je dat goed. Snelspanners kun je overigens ook nog pimpen (had Amclassicfan nog niet gezegd).
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Zadel en zadelpen eraf halen, en voortaan altijd staande op de pedalen bergop. Ik neem tenminste aan dat je vooral bergop fietst, want anders heeft die besparing van gewicht waar jij naar streeft toch geen effect.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ombouwen tot baanfiets.... Dan spaar je al behoorlijk op remmen en versnellingen.
Als je dat niet wil: het frame, vork en zadelpen vervangen door scott addict (790gr incl zadelpen), en Scott superlight of Easton SLX vork (295gr) dat scheelt al zo'n 650 gram, daarna kun je voor heel veel geld nog wat grammetjes sparen of functionaliteit verliezen.
Als je dat niet wil: het frame, vork en zadelpen vervangen door scott addict (790gr incl zadelpen), en Scott superlight of Easton SLX vork (295gr) dat scheelt al zo'n 650 gram, daarna kun je voor heel veel geld nog wat grammetjes sparen of functionaliteit verliezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Echt niemand serieus??
Quote: Origineel geplaatst door bo11gevers op 18 November 2006
Echt niemand serieus??
als je bike nu al 6.3kg weeg, waarom dan nog "PIMP-en" je zit al 0.5kg onder de uci norm.... officieël mag je dus al niet met die fiets koersen
Echt niemand serieus??
als je bike nu al 6.3kg weeg, waarom dan nog "PIMP-en" je zit al 0.5kg onder de uci norm.... officieël mag je dus al niet met die fiets koersen
Als hij er toch al onder zit
Gewoon lekker voortdoen zou ik zeggen. Op je wielen kan je ook wat besparen. Aangezien je geld hebt voor een extreme c koop je toch evengoed een setje lightweights?
greets
Gewoon lekker voortdoen zou ik zeggen. Op je wielen kan je ook wat besparen. Aangezien je geld hebt voor een extreme c koop je toch evengoed een setje lightweights?
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Weet niet wat die je nu hebt weegt, maar ik heb eventueel wel een scandium zadelpen met titanium bouten van 145 gram voor je. Volgens mij een van de allerichtste en op de weg geschikt tot 100 kg dus ook gewoon betrouwbaar. 27,2 stuur maar een mail naar jsparie@hotmail com als je interesse hebt.
Kan nog wel een behoorlijke hoeveelheid gewicht van je fiets af.
tunen boutjes (ca. 40-60 gram winst)
Snelspanners: 90 gram winst mogelijk
Remmen: winst 160 gram of meer.
Crankstel: winst op trapas ti = 50 gram
Zadelpen: ca. 60 gram winst mogelijk
Kosten gaan van redelijk tot heel duur. Ik heb vorig jaar een extreme c opgebouwd van 5.4 kg maar dan moet je helaas nog duurdere ingrepen doen (denk aan Schmolcke, Ax lightness, Lightweight, THM en nog wat duur speelgoed).
tunen boutjes (ca. 40-60 gram winst)
Snelspanners: 90 gram winst mogelijk
Remmen: winst 160 gram of meer.
Crankstel: winst op trapas ti = 50 gram
Zadelpen: ca. 60 gram winst mogelijk
Kosten gaan van redelijk tot heel duur. Ik heb vorig jaar een extreme c opgebouwd van 5.4 kg maar dan moet je helaas nog duurdere ingrepen doen (denk aan Schmolcke, Ax lightness, Lightweight, THM en nog wat duur speelgoed).