niet in zijn versnelling krijgen
Hallo allemaal, ik heb een probleem met mijn shifters.
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en ben er al 2x mee terug geweest maar het probleem is nog steeds niet verholpen.
Het gaat er om dat als ik hard aanzet de ketting op een ander blad valt en een krakend geluid geeft. In de wierlerij is daar vast een woord voor maar ik kom er niet op.
De fiets is afgemonteerd met SRAM en volgens mij is dit best een goede groep. Zou het aan de afstelling kunnen liggen of heb ik me vergist SRAM?
Rear Derailleur
SRAM X.7
Rear Cogs
SRAM PG-950, 9-speed: 11-34
Shifters
SRAM X.7 trigger
Grt. Paulus
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en ben er al 2x mee terug geweest maar het probleem is nog steeds niet verholpen.
Het gaat er om dat als ik hard aanzet de ketting op een ander blad valt en een krakend geluid geeft. In de wierlerij is daar vast een woord voor maar ik kom er niet op.
De fiets is afgemonteerd met SRAM en volgens mij is dit best een goede groep. Zou het aan de afstelling kunnen liggen of heb ik me vergist SRAM?
Rear Derailleur
SRAM X.7
Rear Cogs
SRAM PG-950, 9-speed: 11-34
Shifters
SRAM X.7 trigger
Grt. Paulus
schimmeltussejebenen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40208
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gaat het om het voor- of achterblad?
Als het achter is denk ik in eerste instantie aan een kromme derrailleurpad of iets dergelijks. De X7 groep is goed, vergelijkbaar met Shimano LX.
Graag iets meer info.
Als het achter is denk ik in eerste instantie aan een kromme derrailleurpad of iets dergelijks. De X7 groep is goed, vergelijkbaar met Shimano LX.
Graag iets meer info.
Less is bore
bij een nieuwe fiets kan ( mag) dit echt niet!
' t zou verwonderlijk zijn (gezien nieuw) dat de pad scheef staat.
Ik veronderstel dat het vooraan misloopt.
Eerst wel zien dat je ketting niet extreem schuin ligt bij het schakelen: dus nooit de uiterste stand : groot kettingblad vooraan en groot kamwiel achteraan of omgekeerd).
Wat dan wel kan is een slechte afstelling van de ( voor)derailleur of dat je trapas losgekomen is en daardoor je kettingblad uit de kettinglijn gaat.
Indien je een goede fietsenmaker hebt zou het in een wip moeten opgelost zijn.
Op voorwaarde natuurlijk dat deze groep niet dezelfde gebreken vertoont als bij de shimano XT-groep van 2006 ( of was het al 2005) waarbij de kettingbladen vooraan voor schakelproblemen zorgden.
' t zou verwonderlijk zijn (gezien nieuw) dat de pad scheef staat.
Ik veronderstel dat het vooraan misloopt.
Eerst wel zien dat je ketting niet extreem schuin ligt bij het schakelen: dus nooit de uiterste stand : groot kettingblad vooraan en groot kamwiel achteraan of omgekeerd).
Wat dan wel kan is een slechte afstelling van de ( voor)derailleur of dat je trapas losgekomen is en daardoor je kettingblad uit de kettinglijn gaat.
Indien je een goede fietsenmaker hebt zou het in een wip moeten opgelost zijn.
Op voorwaarde natuurlijk dat deze groep niet dezelfde gebreken vertoont als bij de shimano XT-groep van 2006 ( of was het al 2005) waarbij de kettingbladen vooraan voor schakelproblemen zorgden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Bedankt voor jullie reactie's!
Het gaat om de achterbladen. Het is een fiets met 9 versnellingen dus de ketting komt vrij schuin te staan. Het probleem doet zich niet voor in de hoogste versnelling alleen in de 7 en 8. Super irritant! Ik heb met BMX-en een waar trauma opgelopen (en dan weten jullie vast wel waar ik het over heb... AUW!) aan kettingen die er af kunnen vallen als je op de pedalen staat... Toch nog maar eens teruggaan met de fiets, heb hem daarom ook niet op i-net gekocht zodat ik lekker vaak terug kan gaan
i'll keep u posted!
Het gaat om de achterbladen. Het is een fiets met 9 versnellingen dus de ketting komt vrij schuin te staan. Het probleem doet zich niet voor in de hoogste versnelling alleen in de 7 en 8. Super irritant! Ik heb met BMX-en een waar trauma opgelopen (en dan weten jullie vast wel waar ik het over heb... AUW!) aan kettingen die er af kunnen vallen als je op de pedalen staat... Toch nog maar eens teruggaan met de fiets, heb hem daarom ook niet op i-net gekocht zodat ik lekker vaak terug kan gaan
i'll keep u posted!
schimmeltussejebenen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40208
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door fiedoo op 14 November 2006
Eerst wel zien dat je ketting niet extreem schuin ligt bij het schakelen: dus nooit de uiterste stand : groot kettingblad vooraan en groot kamwiel achteraan of omgekeerd).
Mag geen probleem zijn. Overkomt mij zo vaak met mijn X9 groep.
Alleen de 7 en 8 lijkt mij toch echt een afstelfoutje. Gaat het ook mis als je van de 9 terug wil naar de 8?
Eerst wel zien dat je ketting niet extreem schuin ligt bij het schakelen: dus nooit de uiterste stand : groot kettingblad vooraan en groot kamwiel achteraan of omgekeerd).
Mag geen probleem zijn. Overkomt mij zo vaak met mijn X9 groep.
Alleen de 7 en 8 lijkt mij toch echt een afstelfoutje. Gaat het ook mis als je van de 9 terug wil naar de 8?
Less is bore
Kutsooi.. net vanuit mijn werk langsgereden. Ze hebben hem een beetje afgesteld. Volgens hen stond ie wat te strak. Na een proefritje leek het verholpen maar onderweg naar huis deed het zelfde probleem zich gewoon weer voor.
Het gebeurde nu trouwens ook in zijn 9e versnelling. Ook als ik terugschakel en vooral als ik hard aan het trappen ben.
Morgen maar eens bellen voordat ik weer langsfiets vragen of ze er nog iets aan kunnen doen en of ze een oplossing hebben. Fiets is op 24 oktober gekocht, nog geen maand oud!
"Beter dan dit krijg ik hem niet" zei hij nog toen ik de zaak verliet. Heb er inmiddels flink de balen van. Moest al een x terug omdat de schijfrem niet goed stond en al 3x voor de versnelling...
Het gebeurde nu trouwens ook in zijn 9e versnelling. Ook als ik terugschakel en vooral als ik hard aan het trappen ben.
Morgen maar eens bellen voordat ik weer langsfiets vragen of ze er nog iets aan kunnen doen en of ze een oplossing hebben. Fiets is op 24 oktober gekocht, nog geen maand oud!
"Beter dan dit krijg ik hem niet" zei hij nog toen ik de zaak verliet. Heb er inmiddels flink de balen van. Moest al een x terug omdat de schijfrem niet goed stond en al 3x voor de versnelling...
schimmeltussejebenen
Ik weet niet hoe de fietsenmaker hem afstelt, maar dat zal gewoon bij de werkbank zijn? Dan is het ook moeilijk om de achterderailleur goed af te stellen imo. Wanneer je op de fiets zit en met meer belasting rijdt is er vaak nog wel wat fijn te stellen. Welke kant loopt hij op, van het 8e blad naar het 7e of juist het 9e? De kabelspanning respectievelijk iets verlagen of juist verhogen bij de shifter zou het dan moeten oplossen. Bij een nieuwe fiets kan de kabel nog wat uitrekken, waardoor je de eerste tijd "regelmatig" de kabel een kwart slagje moet aanspannen.
Er zijn nog wel andere dingen die onzuiver schakelen kunnen veroorzaken. Een te lange ketting heeft een slechte invloed. Ook zou de derailleur te ver naar achteren kunnen staan. Dit laatste kun je afstellen met het schroefje wat achterop de derailleur zit en wat tegen het frame leunt. Als je dit schroefje er wat uit draait komt de derailleur wat naar voren toe en komt hij korter onder de cassette. Dit zorgt voor zuiverder schakelen.
Er zijn nog wel andere dingen die onzuiver schakelen kunnen veroorzaken. Een te lange ketting heeft een slechte invloed. Ook zou de derailleur te ver naar achteren kunnen staan. Dit laatste kun je afstellen met het schroefje wat achterop de derailleur zit en wat tegen het frame leunt. Als je dit schroefje er wat uit draait komt de derailleur wat naar voren toe en komt hij korter onder de cassette. Dit zorgt voor zuiverder schakelen.
Ik heb met de fietsenmaker afgesproken dat ze hem een dagje mogen hebben en er rustig naar kunnen kijken. Als het daarna niet opgelost is ga ik zelf eens sleutelen.
Wil het in eerste instantie niet zelf doen omdat ik vind dat zij een goed product en de juiste service moeten leveren (principes!!).
Wil het in eerste instantie niet zelf doen omdat ik vind dat zij een goed product en de juiste service moeten leveren (principes!!).
schimmeltussejebenen
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
Quote: Origineel geplaatst door adroit op 20 November 2006
Laat ze ook goed naar je derailleurpad kijken ik denk, als je verhaal zo lees, dat hij absoluut niet 100 recht is
inderdaad, derailleurpad laten controleren,rechten, zien of er niet al teveel speling op de derailleur is (zou nihil moeten zijn met een nieuwe); schakelkabels controleren op onregelatigheden. min en max bereik instellen, kabel bevestigen en de derailleur afregelen. en afstelling controleren, fijnregelen al fietsend.
Laat ze ook goed naar je derailleurpad kijken ik denk, als je verhaal zo lees, dat hij absoluut niet 100 recht is
inderdaad, derailleurpad laten controleren,rechten, zien of er niet al teveel speling op de derailleur is (zou nihil moeten zijn met een nieuwe); schakelkabels controleren op onregelatigheden. min en max bereik instellen, kabel bevestigen en de derailleur afregelen. en afstelling controleren, fijnregelen al fietsend.
RIDLEY the speed weapon
Quoten: Origineel geplaatst door PaulusP op 19 November 2006
Ik heb met de fietsenmaker afgesproken dat ze hem een dagje mogen hebben en er rustig naar kunnen kijken. Als het daarna niet opgelost is ga ik zelf eens sleutelen.
Wil het in eerste instantie niet zelf doen omdat ik vind dat zij een goed product en de juiste service moeten leveren (principes!!).
Ik zou zeggen niet alleen vanwege principes, maar ook dat je achteraf niet het verwijt krijgt dat garantie vervalt oid omdat je er zelf aan hebt lopen "klooien". Zij moeten het in orde brengen.
Ik heb met de fietsenmaker afgesproken dat ze hem een dagje mogen hebben en er rustig naar kunnen kijken. Als het daarna niet opgelost is ga ik zelf eens sleutelen.
Wil het in eerste instantie niet zelf doen omdat ik vind dat zij een goed product en de juiste service moeten leveren (principes!!).
Ik zou zeggen niet alleen vanwege principes, maar ook dat je achteraf niet het verwijt krijgt dat garantie vervalt oid omdat je er zelf aan hebt lopen "klooien". Zij moeten het in orde brengen.
Quote: Origineel geplaatst door fiedoo op 14 November 2006
Op voorwaarde natuurlijk dat deze groep niet dezelfde gebreken vertoont als bij de shimano XT-groep van 2006 ( of was het al 2005) waarbij de kettingbladen vooraan voor schakelproblemen zorgden.
Heb je zelf deze groep en het desbetreffende crankstel ?
Op voorwaarde natuurlijk dat deze groep niet dezelfde gebreken vertoont als bij de shimano XT-groep van 2006 ( of was het al 2005) waarbij de kettingbladen vooraan voor schakelproblemen zorgden.
Heb je zelf deze groep en het desbetreffende crankstel ?