Dit is mijn eerste bericht op dit forum en aangezien hier nogal wat fanatieke fietsers en dus mensen met kennis komen, zou ik jullie graag om een advies vragen. Ik wil deze winter door blijven fietsen en ben van plan om een mtb aan te schaffen. Hier en daar al wat rond gekeken maar zie echt door de bomen het bos niet meer. Mijn budget wat ik zo ongeveer te besteden heb ligt tussen de 750 en 1000 euro. Ik zal zowel op de weg fietsen als ook in de bossen zo af en toe. Nu is mij aangeraden om dan voor een hybride te gaan ivm met grotere wielbasis wat comfortabeler fietst. Heel graag dus een advies van jullie.
Alvast ontzettend bedankt!!
mtb aanschaffen
Als eerste dan maar "Welkom!"
Denk dat je als "beginner" niet veel van het verschil in wielgrootte zal merken tussen een atb en een hybride, op de atb gaan toch dikkere banden zodat het verschil kleiner is dan de 26/28 inch.
Als je zegt "in de bossen", wat bedoel je daar dan mee ? maximaal schelpenpaden, harde zandpaden of echt de modder in ? Schelpenpaden zijn met een hybride (vaak) geen probleem, harde zandpaden moet ook nog lukken, al naar gelang soort hybride.
Als je echter idd echt "veel" op de weg wilt fietsen is de gemiddelde atb idd minder geschikt dan een "race"-hybride of racefiets.
De grootste vraag is eigenlijk om wat beter aan te geven wat jij met de fiets wil en wat je aan comfort wenst te hebben en hoeveel aan "race"/snelheid/bosgeschiktheid en dat soort eigenschappen je daarvoor in wilt leveren.
"hybride" is trouwens (in mijn ogen) een verzamelnaam voor mixvormen tussen atb, racefiets en stadsfiets, tussen hybriden kunnen dus onderling nog grote verschillen bestaan, dus wellicht beter om te specificieren om welke hybride jij het hebt dmv merk en type te noemen, plaatje is helemaal handig.
Denk dat je als "beginner" niet veel van het verschil in wielgrootte zal merken tussen een atb en een hybride, op de atb gaan toch dikkere banden zodat het verschil kleiner is dan de 26/28 inch.
Als je zegt "in de bossen", wat bedoel je daar dan mee ? maximaal schelpenpaden, harde zandpaden of echt de modder in ? Schelpenpaden zijn met een hybride (vaak) geen probleem, harde zandpaden moet ook nog lukken, al naar gelang soort hybride.
Als je echter idd echt "veel" op de weg wilt fietsen is de gemiddelde atb idd minder geschikt dan een "race"-hybride of racefiets.
De grootste vraag is eigenlijk om wat beter aan te geven wat jij met de fiets wil en wat je aan comfort wenst te hebben en hoeveel aan "race"/snelheid/bosgeschiktheid en dat soort eigenschappen je daarvoor in wilt leveren.
"hybride" is trouwens (in mijn ogen) een verzamelnaam voor mixvormen tussen atb, racefiets en stadsfiets, tussen hybriden kunnen dus onderling nog grote verschillen bestaan, dus wellicht beter om te specificieren om welke hybride jij het hebt dmv merk en type te noemen, plaatje is helemaal handig.
Ik heb beide, en de eerste winter heb ik mijn trimfiets(nishiki racefiets met recht stuur) uitgerust met een setje veldrijdersbanden voor het Off road werk. Alhoewel ik veel plezier heb gehad rond en in de bossen, zitten er toch wel wat beperkingen aan het gebruik. Afgelopen winter kon ik een tweedehands Specialized FSR overnemen en ben ik op die fiets door de bossen gaan rijden. Een wereld van verschil.
Op de heen-terugweg merk je weliswaar iets verschil tussen een starre fiets 28" en een geveerde 26" in het voordeel van de 28", maar in de bossen over schelpenpaden en ruiterpaden is de geveerde 26"duidelijk in het voordeel. Het reageert sneller en stuurt beter als een 28".
Kortom, zeker als je al een fiets voor op de weg hebt, neem dan een fiets voor in het bos, en geen compromis voor bos-weggebruik.
Op de heen-terugweg merk je weliswaar iets verschil tussen een starre fiets 28" en een geveerde 26" in het voordeel van de 28", maar in de bossen over schelpenpaden en ruiterpaden is de geveerde 26"duidelijk in het voordeel. Het reageert sneller en stuurt beter als een 28".
Kortom, zeker als je al een fiets voor op de weg hebt, neem dan een fiets voor in het bos, en geen compromis voor bos-weggebruik.
De bikes die ik tot nu toe serieus heb bekeken zijn de Stevens X8 en de Trek 6500. Beide vind ik er bijzonder mooi uitzien, de Stevens echter is afgemonteerd met XT tegen Deore bij de Trek.
Voor wat betreft het gebruik; het mtb parcours in Amerongen zal 1x per week worden bezocht. Hoe de ondergrond daar is, is voor mij nog een raadsel. Ben er nog nooit actief bezig geweest.
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken heb ik me laten vertellen dat Batavus ook goede prijs/kwaliteit mtb's heeft. De AM400, deze is afgemoteerd met SRAM X-7. Is dit vergelijkbaar met Deore, LX of XT?
Fijn weekend! En voor diegene die wel buiten gaat fietsen, petje af hoor! Hier is het momenteel erg slecht weer, dus de fiets blijft in de schuur en zal de spinningbike er aan moeten geloven.
Voor wat betreft het gebruik; het mtb parcours in Amerongen zal 1x per week worden bezocht. Hoe de ondergrond daar is, is voor mij nog een raadsel. Ben er nog nooit actief bezig geweest.
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken heb ik me laten vertellen dat Batavus ook goede prijs/kwaliteit mtb's heeft. De AM400, deze is afgemoteerd met SRAM X-7. Is dit vergelijkbaar met Deore, LX of XT?
Fijn weekend! En voor diegene die wel buiten gaat fietsen, petje af hoor! Hier is het momenteel erg slecht weer, dus de fiets blijft in de schuur en zal de spinningbike er aan moeten geloven.
Zoals hierboven al vermeld; niet aan die hybride beginnen! Je kunt op een MTB goed in alle soort terrein terecht en niet alleen op dat schelpenpaadje. Maar ook op de weg om te trainen gaat best met een MTB, ander setje banden erop (semi slicks, 6 bar erin en gaan). Je zal dan wel merken dat de MTB niet echt ontworpen is voor op de weg, de racefiets rijdt op verhard 10x beter.
Bij de hybride blijft het naar twee kanten een concessie! Niet echt goed op de weg en niet echt goed in het terrein, dit uiteraard in vergelijking tot een echte racefiets of MTB.
Zelf gebruik ik de Batavus AM400 al enkele jaren naar volle tevredenheid om in de winter te trainen. Maar ik ga er in de zomer ook volle bak mee de alpen in. Afgelopen oktober de BB challenge nog mee gereden >> geen centje pijn! SRAM X7 schakelt perfect, heerlijk robuust en nooit haperen. Heb overigens om er veilig volle bak mee te fietsen wel stuur, voorbouw en zadelpen vervangen voor kwalitatief beter materiaal. Zie foto's in m'n voettekst.
Bij de hybride blijft het naar twee kanten een concessie! Niet echt goed op de weg en niet echt goed in het terrein, dit uiteraard in vergelijking tot een echte racefiets of MTB.
Zelf gebruik ik de Batavus AM400 al enkele jaren naar volle tevredenheid om in de winter te trainen. Maar ik ga er in de zomer ook volle bak mee de alpen in. Afgelopen oktober de BB challenge nog mee gereden >> geen centje pijn! SRAM X7 schakelt perfect, heerlijk robuust en nooit haperen. Heb overigens om er veilig volle bak mee te fietsen wel stuur, voorbouw en zadelpen vervangen voor kwalitatief beter materiaal. Zie foto's in m'n voettekst.
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic