Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

105 vs. Ultegra

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 15 mei 2011 13:03

Ik heb van diverse buitenfietsers gehoord dat ik beter een racefiets met Ultegra kan kiezen dan eentje met 105 afmontage. Zit er tussen deze 2 groepen echt een (groot) verschil?

Iemand vertelde mij zelfs dat hij bergop door zijn groep heen is getrapt toen hij aanzette.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2011 13:48

Erdoor trappen gebeurt alleen bij een volledig versleten groep/ volledige scheve kettinglijn, dat ligt dus aan de gebruiker van die groep. De huidige 105 5700 versie zal je niet zomaar in de steek laten en is echt wel betrouwbaar. De groep is kwa functie ook gelijk aan ultegra 6700.
Als je net wat meer wil kies je voor de ultegra, die als groep misschien wat meer race potentieel biedt. De 105-groep heeft echter wel de beste prijs kwaliteit verhouding van alle groepen en is echt een goede keuze.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 15 mei 2011 14:26

Neen er zit geen groot verschil tussen die twee. Als je naar een volledige fiets kijkt gaat eentje met Ultegra normaal ook wel over betere wielen beschikken, en wat andere lichtere componenten.
Een fiets met 105 is prima, Ultegra is alles net iets beter en lichter.
Stevens SLC Team Ultegra SL

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 15 mei 2011 14:59

Hoe verhouden de diverse groepen zich tot elkaar op de langere termijn, gaat een Ultegra groep bij gelijk gebruik en goed onderhoud ook langer mee dan een 105 groep of zit het prijsverschil voornamelijk in de opbouw en minder in de duurzaamheid?
Er wordt heel wat afgetest in fietsenland, maar dat zijn meestal nieuwe fietsen en ik ben nog niet veel testen tegen gekomen van fietsen na een seizoen intensief gebruik.

siemstra
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2010 16:34

siemstra 15 mei 2011 15:26

Heb nu 11.000 km met een 105-groep op mijn cyclecrosser gefietst; als slecht-weer-fiets in de zomer ( ong. 7000km ) en voor de rest door het bos in de modder, sneeuw, pekel met de veldtoertochten. De fiets wordt bij dat laatste niet bepaald ontzien! Ik kan wel zeggen dat de groep het erg zwaar voor de kiezen heeft gehad. Vaak is de fiets na zo'n VLD niet meer echt als fiets herkenbaar...
De 105-groep heeft zich hierin fantastisch goed gehouden! Geen enkel probleem met deze groep gehad! Alles functioneert nog net zo goed als in het begin. De fiets wordt na elke VLD weer keurig schoon gemaakt en gesmeerd. Alles valt dus samen met hoe je je spullen onderhoudt. Technisch is er niets mis met deze groep. De Ultegra is dan een paar grammen lichter, maar voor ons als huis-tuin-en-keuken-hobby-wielerfanaten is deze groep meer dan goed geschikt. We hoeven echt niet als Lars Boom met een Dura-Ace onze plaatselijke toertochtjes door de bossen af te werken.
Zit je met deze groep alleen maar op de weg, dan zou ik al helemaal niet over deze groep twijfelen. Steek dan het prijsverschil t.o.v. Ultegra lekker in een beter setje wielen!

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 15 mei 2011 19:44

Sommige fietsen hebben een combinatie van 105 en Ultegra. Is dit beter? Welke onderdelen van de groep kunnen dan het beste van de Ultegra-serie afkomen?

loutheusden
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2010 17:01

loutheusden 15 mei 2011 23:53

In dat geval heb je het meest aan shifters en derrailleurs van Ultegra. Alleen cassette en ketting heb je niet zoveel aan,m aar dat zul je ook niet tegenkomen bij een al afgemonteerde fiets. Je ziet nog wel is dat ze op de cassette bezuinigen en daar een goedkopere kwaliteit voor nemen.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 mei 2011 00:09

Het is vooral de afwerking en grammen.

Door "een groep heentrappen" (?) heeft niks met 105 te maken, dat heb je met de meest paupere groep nog niet eens, maandagmorgen exemplaren en totaal afgeragde onderdelen daargelaten.

eelcoz

eelcoz 16 mei 2011 00:12

Foosho schreef:
Door "een groep heentrappen" (?) heeft niks met 105 te maken, dat heb je met de meest paupere groep nog niet eens, maandagmorgen exemplaren en totaal afgeragde onderdelen daargelaten.


Doet me denken aan die studiegenoot van mij die beweerde niet op goedkope frames te kunnen rijden, omdat hij die kapot trapte vanwege het hoge wattage dat ie kon leveren:rolleye:.

En inderdaad, iemand die beweert dat je beter geen 105 kunt nemen omdat hij die 'doorgetrapt' heeft, kun je misschien maar beter niet meer al te serieus nemen wat adviezen op dit gebied betreft.

Gebruikersavatar
ottie
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:04

Gebruikersavatar ottie 16 mei 2011 00:14

Het verschil is niet groot en in veel testen in de balden vind je commentaar van die strekking. Functionaliteit is gelijk. Afwerking en (misschien) duurzaamheid is wat beter. Als eerder opgemerkt zit verschil bij complete fietsen eerder in het algehele afmontage niveau van de fiets.

Door een groep heen trappen? No way. Ik heb een woon-werk / winterfiets met Shimano Sora (2 groepen onder de 105) en die geeft geen krimp. Slijt wel iets harder, maar kettingbladen vervangen kost ook geen moer. Doortrappen kan alleen bij versleten ketting, cassette of kettingblad.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 16 mei 2011 14:14

Mister No Chain schreef:Neen er zit geen groot verschil tussen die twee. Als je naar een volledige fiets kijkt gaat eentje met Ultegra normaal ook wel over betere wielen beschikken, en wat andere lichtere componenten.
Een fiets met 105 is prima, Ultegra is alles net iets beter en lichter.



+1

Ik zou de fietsen die je op het oog hebt, meer vergelijken op de overige onderdelen dan op de groep zelf. Ulegra zal op den duur wat slijtvaster zijn, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe je deze groep gaat gebruiken.


Gr. Diederik

svkaster
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2009 16:51

svkaster 17 mei 2011 01:21

De keuze ligt aan je beurs!

Ik heb bv de Bianche Sempre Ultegra gekocht die is 300euro duurder dan de Bianchi Sempre 105 en dit is alleen de groep en de wielset die verschilt. (kostprijs wielset is +|- 50euro) Ik geloof dat afgezien van het gewicht er niet veel verschil is.
Dit is wat ik ook in het blad Fiets heb gelezen afgelopen najaar.
m.v.g

Stefan

Race:3T Strada Dura Ace Di2
Gravel: 3T Exploro SRAM Red AXS
ATB Cannondale Scalpel

Plaats reactie