Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelfbouw verlichting

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 feb 2007 15:48

 

De eerste oplossing spreekt vrij voor zich volgens mij. Over de Zener diode valt altijd 10,06V in dit geval, om het ledje aan te krijgen moet en ongeveer 2,9V over vallen. De weerstand is nodig omdat anders als de accu vol zou zijn er een veel te grote stroom door het ledje gaat lopen. Waarschijnlijk brand het ledje door, maar anders zou je dat ook niet willen. 100 mA verstoken in een low-battery ledje zou een beetje zonde zijn.
De tweede oplossing ziet er wat ingewikkelder uit, maar volgens mij is het nog wel te begrijpen. Ik ga ervan uit dat de geïnteresseerde een globaal idee hebben wat een opamp doet, zo niet lees dan even op Wiki, daar staat een behoorlijke uitleg. Door de Voltage reference staat er op de niet-inverterende (+)  ingang van de opamp altijd 2,5V, wat de spanning van de accu ook doet. De spanning op de inverterende (-) ingang veranderd mee met de spanning die van de accu afkomt via de weerstandsdeling. Als de spanning van de accu onder de 14,4V komt zakt de spanning op de min-ingang onder de 2,5V en dus is vanaf dat moment de ‘+’ hoger en gaat het ledje dus branden. Zolang je een opamp gebruikt die bijvoorbeeld niet meer dan 5 mA kan leveren dan is er geen extra weerstand nodig tussen de uitgang van de opamp en het ledje. 5 mA door het ledje vind ik wel een mooie waarde, een beetje fatsoenlijk ledje brand dan al heel behoorlijk en je bent niet onnodig veel vermogen in een ledje aan het verspillen.
De ‘Voltage Reference’ zou ook vervangen kunnen worden door een Schotky diode, deze  zijn wat makkelijker te verkrijgen en ze kosten niet meer dan een paar cent per stuk (in tegenstelling tot een voltage reference waar ze je soms 1,50 voor afhandig maken). Een voltage reference werkt wel wat nauwkeurig dan een Schotky diode, maar dat doet er bij de spanningsvariaties van die paar Volt onze accu’s nauwlijks toe.
Door gebruik te maken van een Dual opamp, 2 extra weerstandjes en een extra ledje kan je heel makkelijk een extra “niveau” maken. Dat er bijv een oranje ledje gaat branden als je 75 hebt gehad. Als je de schakeling niet verder veranderd blijft het oranje ledje dan ook wel branden als het rode ledje bij 90 aangaat. 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

heusw
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 sep 2005 03:25

heusw 10 feb 2007 22:02

Ok hartstikke bedankt voor de schema's , ik ben me er op moment in aan het verdiepen. Alleen ben ik er echt nog niet zo in thuis dat ik alles al snap omtrent welke componenten ik allemaal precies moet hebben. Kan ik wat van die delen die je in dat tweede schema hebt getekend ook bij die SK actie krijgen? Aangezien ik de bestelling nog open heb en nog een beetje erbij kan doen.

Nogmaals bedankt!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 feb 2007 23:49

Nee die kan je niet bij de SK krijgen, dan moet je opzoek gaan naar de lokale elektronica boer. Wel is het zo makkelijk om de stalen ledhouders (voor 5 mm leds) bij de SK te kopen, want dan kan je het ledje mooi in de behuizing van je accupak of lampje krijgen.
De weerstandswaardes moet ik nog wat aanpassen na het bestuderen van de datasheet. De accuspanning verloopt namelijk iets anders dan waar ik vanuit was gegaan toen ik de waardes berekende. Dan zal ik volgende week ook meteen wel wat makkelijk verkrijgbare opamps opzoeken die geschikt zijn in deze schakeling. (Want met meer dan duizend verschillende opamps is dat niet altijd even makkelijk).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

heusw
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 sep 2005 03:25

heusw 12 feb 2007 23:59

Ok, de bestelling is geplaatst. Zal me eens verdiepen in de lokale elektroboeren hier. Iemand nog tips? (regio achterhoek) bvb dank

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 feb 2007 00:34

En ik heb nog eventjes weer een wat uitgebreidere versie gemaakt, alleen de weerstandwaardes moet ik nog uitrekenen (dus met 2 ledjes, als de rode aangaat gaat de oranje uit):

Dit is denk ik de versie waar ik voor ga. Een versie met 4 ledjes kan ik ook nog makkelijk maken (groen, geel, oranje en rood), maar ik denk dat ik dat een beetje te veel van het goede vind. Dan worden het namelijk wel erg veel ledjes naar mijn mening.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

heusw
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 sep 2005 03:25

heusw 25 okt 2007 23:16

Na een lange tijd toch ook weer eens dit topic tot leven wekken voor de duistere maanden. Ik heb inmiddels m'n lichtset aan het branden (alleen de accu indicator ben ik nog niet uit..) Ik heb nu 4 li-ion cellen met een 0,35/0,7/1 A driver en 3 3 watt leds.

Ik moet zeggen dat het een beste bak licht geeft, ik kan zonder al te veel moeite haast 30 m ver kijken (schatting..) en staande objecten kun je nog veel verder verlichten. Even wat foto's van mijn projectje (moet allemaal nog wat mooier afgewerkt worden)

De lampjes:
Afbeelding

Het bedieningskastje, hiermee schakel ik de 3 standen 0,35/0,7/1,0 A van de driver (switch met dat pinnetje) en de stand voor 1 of 3 lampen aan (de wipschakelaar)
Afbeelding

En de bidon, hierin zit de driver, het accupack+pcb en de aan/uit schakelaar voor het complete systeem en de aansluiting voor de lader. Ik heb er voor gekozen om de meeste 'kwetsbare' componenten in de bidon te huisvesten om het kastje aan het stuur zo klein mogelijk te houden en omdat mijn inziens het hier de beste bescherming heeft (en natuurlijk omdat ik er ruimte zat in heb)
Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk het schema hoe ik dit allemaal heb aangesloten, is beetje gammel getekend maar had ff geen tijd en de rest heb ik met papier/hoofd gedaan..
Afbeelding

Om de boel een beetje demontabel te houden heb ik overal tulp stekkers tussen gezet. Ik kan nog wel meer uitleggen maar ik moet nu weg dus dat houden jullie evt. te goed...

pe2erwin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09

pe2erwin 16 nov 2007 09:12

Heb inmiddels wat meer ervaring met mijn lampje - fiets nu in het donker naar kantoor en in het donker weer terug :(

Zo heb ik de accu (6 C-cellen) gemonteerd: Náást de bidon houder in plaats van erin:
Afbeelding
Op de accu zit ook de enige schakelaar en stekkerverbinding, om een en ander zo simpel mogelijk te houden.

Voor 'mooi' is de lichtbundel van de conrad spot eigenlijk wat te smal. Ik zou graag wat meer licht op de berm hebben, vooral bij bochten. Ben daarom aan het experimenteren geslagen met helmverlichting:
Afbeelding
Vooral met het rode achterlichtje (een 1 Watt Luxeon LED waar ik 100mA doorheen stuur) ben ik blij in verband met de achterop aanstormende automobilisten. Minder blij ben ik met het gewicht van de helm na de modificatie..

Onder mijn zadel heb ik nog een 'normale' LED achterlamp:
Afbeelding

PS: Voor mijn Maglite heb ik laatst een LED gekocht die je zó kunt plaatsen in plaats van het kraaglampje: De Terralux TLE-6EX een 5 Watt power LED, voorzien van stroombronnetje.
Afbeelding
Voor circa 22 Euro er verkrijgen via e-Bay. Wellicht ook wat ter vervanging in fietsverlichting :)

iasmov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32

iasmov 13 dec 2007 14:40

Hi, op mijn tourfiets heb ik een naafdynamo van Shimano gemonteerd, die 2,5 Watt levert bij 6 volt wisselspanning. Hebben jullie een goed idee om hier een (vermogens-) LED-verlichting op aan te sluiten? Mijn ervaring tot nu is dat ik hier een 12 Volt 1,2 watt halogeen spotje (voor €6,- bij de Blokker te koop) kan aansluiten met goede lichtopbrengst, maar dat ik sneller dan plm 7km per uur moet rijden wil er überhaupt licht uit komen..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2007 15:47

De beste oplossing (met de minste verliezen en het meeste licht) is 1 of 2 leds (parallel voor deze ene keer) te gebruiken. De spanning/stroom van de dynamo richt je gelijk met een brugcel (1 component, goedkoop en makkelijk te krijgen) en dat vlak je af met een condensator (zelfde verhaal als de brugcel). Om de boel nog iets mooier af te vlakken (is niet echt nodig) en vooral om de maximale stroom te beperken zou ik er ook nog een kleine spoel tussen hangen.
Op deze manier trek je altijd het maximale vermogen uit je dynamo, als je harder gaat krijg je dus ook meer licht. Maar dit alles is zuiver theoretisch, ik heb geen naafdynamo, dus zolang er niemand langs komt kan ik het niet uittesten :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iasmov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32

iasmov 13 dec 2007 16:51

Met mooi weer zou ik best wel eens langs willen fietsen met de naafdynamo (woon in Nijmegen) , maar dat is nog wel een paar maanden te gaan.:) Overigens gedraagt deze dynamo zich een beetje als een stroombron en levert hij bij een hoogohmige last een veel hogere spanning dan de nominale 6 Volt bij 2,5 Watt.

Verder schijnt het dat de inductiekoppeling bij hoger toerental afneemt, zodat het afgegeven vermogen niet recht evenredig toeneemt met het toerental en bij plm 20 km per uur al vrijwel maximaal is. Ook is de frequentie van de wisselspanning relatief laag (neemt natuurlijk wel toe met de snelheid) en is bij tien kilometer per uur naar schatting iets van tien hertz..

Ben met het Blokker-lampje al redelijk content en met de naafdynamo al helemaal, je merkt echt niet dat je energie moet leveren. Verder heeft het jatten van los monteerbare fietslampjes op batterijen hier epidemische vormen aangenomen en ook overigens houd ik niet zo van batterijen en accu's om redenen van bedrijfszekerheid en milieu..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2007 17:50

Dat van die stroombron klopt. Als de naaf z'n stroom niet kwijt kan gaat loopt de spanning op, waardoor jouw 12V lampje het ook goed doet. Sluit je de boel BIJNA kort dan gaat de spanning inzakken.
Ik heb pas wel naar de karakteristieke van de SON dynamo zitten kijken en die blijft langzaam nog wel meer vermogen leveren, maar die stijging vlakt wel aardig af. De frequentie van de wisselspanning boeit in deze niet, omdat we de wisselspanning gelijkrichten en afvlakken zodat het een gelijkspanning wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 dec 2007 11:09

Ik kwam van de week een berichtje van een Duitser tegen het bovenstaande had uitgeprobeerd en dat werkte perfect. Ik moet er nog eens over nadenken of het afvlakken van de stroom/spanning wel nodig is, ik heb 't idee dat het niet heel zinvol is en dat zou weer 1-2 componenten schelen.
Door er een supercap aan te hangen met een weerstand kan je zorgen dat de boel ook blijft branden als je stilstaat, afhankelijk van de gewenste lichtsterkte en grote van de supercap, van enkele seconde tot minutenlang.
Met 1 led zal de opstelling al werken, maar met 3 leds komt er gewoon 3x zoveel licht uit. De keuze op de leds in serie of parallel te schakelen hangt af of je nog meer aan de dynamo wilt hangen (een achterlicht). Als je ze parallel schakelt zakt de spanning in naar ong 3,1V, niet echt handig in de meeste gevallen denk ik. Terwijl als je ze in serie schakelt de spanning stijgt naar meer dan 9V en kan je makkelijk met een voorschakel weerstand een paar 5 leds als achterlicht gebruiken. Of beter als je snapleds of zelfs een powerled gebruikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie