Zelfbouw verlichting
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De eerste oplossing spreekt vrij voor zich volgens mij. Over de Zener diode valt altijd 10,06V in dit geval, om het ledje aan te krijgen moet en ongeveer 2,9V over vallen. De weerstand is nodig omdat anders als de accu vol zou zijn er een veel te grote stroom door het ledje gaat lopen. Waarschijnlijk brand het ledje door, maar anders zou je dat ook niet willen. 100 mA verstoken in een low-battery ledje zou een beetje zonde zijn.
De tweede oplossing ziet er wat ingewikkelder uit, maar volgens mij is het nog wel te begrijpen. Ik ga ervan uit dat de geïnteresseerde een globaal idee hebben wat een opamp doet, zo niet lees dan even op Wiki, daar staat een behoorlijke uitleg. Door de Voltage reference staat er op de niet-inverterende (+) ingang van de opamp altijd 2,5V, wat de spanning van de accu ook doet. De spanning op de inverterende (-) ingang veranderd mee met de spanning die van de accu afkomt via de weerstandsdeling. Als de spanning van de accu onder de 14,4V komt zakt de spanning op de min-ingang onder de 2,5V en dus is vanaf dat moment de ‘+’ hoger en gaat het ledje dus branden. Zolang je een opamp gebruikt die bijvoorbeeld niet meer dan 5 mA kan leveren dan is er geen extra weerstand nodig tussen de uitgang van de opamp en het ledje. 5 mA door het ledje vind ik wel een mooie waarde, een beetje fatsoenlijk ledje brand dan al heel behoorlijk en je bent niet onnodig veel vermogen in een ledje aan het verspillen.
De ‘Voltage Reference’ zou ook vervangen kunnen worden door een Schotky diode, deze zijn wat makkelijker te verkrijgen en ze kosten niet meer dan een paar cent per stuk (in tegenstelling tot een voltage reference waar ze je soms 1,50 voor afhandig maken). Een voltage reference werkt wel wat nauwkeurig dan een Schotky diode, maar dat doet er bij de spanningsvariaties van die paar Volt onze accu’s nauwlijks toe.
Door gebruik te maken van een Dual opamp, 2 extra weerstandjes en een extra ledje kan je heel makkelijk een extra “niveau” maken. Dat er bijv een oranje ledje gaat branden als je 75 hebt gehad. Als je de schakeling niet verder veranderd blijft het oranje ledje dan ook wel branden als het rode ledje bij 90 aangaat.
Ok hartstikke bedankt voor de schema's , ik ben me er op moment in aan het verdiepen. Alleen ben ik er echt nog niet zo in thuis dat ik alles al snap omtrent welke componenten ik allemaal precies moet hebben. Kan ik wat van die delen die je in dat tweede schema hebt getekend ook bij die SK actie krijgen? Aangezien ik de bestelling nog open heb en nog een beetje erbij kan doen.
Nogmaals bedankt!!
Nogmaals bedankt!!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nee die kan je niet bij de SK krijgen, dan moet je opzoek gaan naar de lokale elektronica boer. Wel is het zo makkelijk om de stalen ledhouders (voor 5 mm leds) bij de SK te kopen, want dan kan je het ledje mooi in de behuizing van je accupak of lampje krijgen.
De weerstandswaardes moet ik nog wat aanpassen na het bestuderen van de datasheet. De accuspanning verloopt namelijk iets anders dan waar ik vanuit was gegaan toen ik de waardes berekende. Dan zal ik volgende week ook meteen wel wat makkelijk verkrijgbare opamps opzoeken die geschikt zijn in deze schakeling. (Want met meer dan duizend verschillende opamps is dat niet altijd even makkelijk).
De weerstandswaardes moet ik nog wat aanpassen na het bestuderen van de datasheet. De accuspanning verloopt namelijk iets anders dan waar ik vanuit was gegaan toen ik de waardes berekende. Dan zal ik volgende week ook meteen wel wat makkelijk verkrijgbare opamps opzoeken die geschikt zijn in deze schakeling. (Want met meer dan duizend verschillende opamps is dat niet altijd even makkelijk).
Ok, de bestelling is geplaatst. Zal me eens verdiepen in de lokale elektroboeren hier. Iemand nog tips? (regio achterhoek) bvb dank
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En ik heb nog eventjes weer een wat uitgebreidere versie gemaakt, alleen de weerstandwaardes moet ik nog uitrekenen (dus met 2 ledjes, als de rode aangaat gaat de oranje uit):
Dit is denk ik de versie waar ik voor ga. Een versie met 4 ledjes kan ik ook nog makkelijk maken (groen, geel, oranje en rood), maar ik denk dat ik dat een beetje te veel van het goede vind. Dan worden het namelijk wel erg veel ledjes naar mijn mening.
Dit is denk ik de versie waar ik voor ga. Een versie met 4 ledjes kan ik ook nog makkelijk maken (groen, geel, oranje en rood), maar ik denk dat ik dat een beetje te veel van het goede vind. Dan worden het namelijk wel erg veel ledjes naar mijn mening.
Na een lange tijd toch ook weer eens dit topic tot leven wekken voor de duistere maanden. Ik heb inmiddels m'n lichtset aan het branden (alleen de accu indicator ben ik nog niet uit..) Ik heb nu 4 li-ion cellen met een 0,35/0,7/1 A driver en 3 3 watt leds.
Ik moet zeggen dat het een beste bak licht geeft, ik kan zonder al te veel moeite haast 30 m ver kijken (schatting..) en staande objecten kun je nog veel verder verlichten. Even wat foto's van mijn projectje (moet allemaal nog wat mooier afgewerkt worden)
De lampjes:
Het bedieningskastje, hiermee schakel ik de 3 standen 0,35/0,7/1,0 A van de driver (switch met dat pinnetje) en de stand voor 1 of 3 lampen aan (de wipschakelaar)
En de bidon, hierin zit de driver, het accupack+pcb en de aan/uit schakelaar voor het complete systeem en de aansluiting voor de lader. Ik heb er voor gekozen om de meeste 'kwetsbare' componenten in de bidon te huisvesten om het kastje aan het stuur zo klein mogelijk te houden en omdat mijn inziens het hier de beste bescherming heeft (en natuurlijk omdat ik er ruimte zat in heb)
En uiteindelijk het schema hoe ik dit allemaal heb aangesloten, is beetje gammel getekend maar had ff geen tijd en de rest heb ik met papier/hoofd gedaan..
Om de boel een beetje demontabel te houden heb ik overal tulp stekkers tussen gezet. Ik kan nog wel meer uitleggen maar ik moet nu weg dus dat houden jullie evt. te goed...
Ik moet zeggen dat het een beste bak licht geeft, ik kan zonder al te veel moeite haast 30 m ver kijken (schatting..) en staande objecten kun je nog veel verder verlichten. Even wat foto's van mijn projectje (moet allemaal nog wat mooier afgewerkt worden)
De lampjes:
Het bedieningskastje, hiermee schakel ik de 3 standen 0,35/0,7/1,0 A van de driver (switch met dat pinnetje) en de stand voor 1 of 3 lampen aan (de wipschakelaar)
En de bidon, hierin zit de driver, het accupack+pcb en de aan/uit schakelaar voor het complete systeem en de aansluiting voor de lader. Ik heb er voor gekozen om de meeste 'kwetsbare' componenten in de bidon te huisvesten om het kastje aan het stuur zo klein mogelijk te houden en omdat mijn inziens het hier de beste bescherming heeft (en natuurlijk omdat ik er ruimte zat in heb)
En uiteindelijk het schema hoe ik dit allemaal heb aangesloten, is beetje gammel getekend maar had ff geen tijd en de rest heb ik met papier/hoofd gedaan..
Om de boel een beetje demontabel te houden heb ik overal tulp stekkers tussen gezet. Ik kan nog wel meer uitleggen maar ik moet nu weg dus dat houden jullie evt. te goed...
Heb inmiddels wat meer ervaring met mijn lampje - fiets nu in het donker naar kantoor en in het donker weer terug
Zo heb ik de accu (6 C-cellen) gemonteerd: Náást de bidon houder in plaats van erin:
Op de accu zit ook de enige schakelaar en stekkerverbinding, om een en ander zo simpel mogelijk te houden.
Voor 'mooi' is de lichtbundel van de conrad spot eigenlijk wat te smal. Ik zou graag wat meer licht op de berm hebben, vooral bij bochten. Ben daarom aan het experimenteren geslagen met helmverlichting:
Vooral met het rode achterlichtje (een 1 Watt Luxeon LED waar ik 100mA doorheen stuur) ben ik blij in verband met de achterop aanstormende automobilisten. Minder blij ben ik met het gewicht van de helm na de modificatie..
Onder mijn zadel heb ik nog een 'normale' LED achterlamp:
PS: Voor mijn Maglite heb ik laatst een LED gekocht die je zó kunt plaatsen in plaats van het kraaglampje: De Terralux TLE-6EX een 5 Watt power LED, voorzien van stroombronnetje.
Voor circa 22 Euro er verkrijgen via e-Bay. Wellicht ook wat ter vervanging in fietsverlichting
Zo heb ik de accu (6 C-cellen) gemonteerd: Náást de bidon houder in plaats van erin:
Op de accu zit ook de enige schakelaar en stekkerverbinding, om een en ander zo simpel mogelijk te houden.
Voor 'mooi' is de lichtbundel van de conrad spot eigenlijk wat te smal. Ik zou graag wat meer licht op de berm hebben, vooral bij bochten. Ben daarom aan het experimenteren geslagen met helmverlichting:
Vooral met het rode achterlichtje (een 1 Watt Luxeon LED waar ik 100mA doorheen stuur) ben ik blij in verband met de achterop aanstormende automobilisten. Minder blij ben ik met het gewicht van de helm na de modificatie..
Onder mijn zadel heb ik nog een 'normale' LED achterlamp:
PS: Voor mijn Maglite heb ik laatst een LED gekocht die je zó kunt plaatsen in plaats van het kraaglampje: De Terralux TLE-6EX een 5 Watt power LED, voorzien van stroombronnetje.
Voor circa 22 Euro er verkrijgen via e-Bay. Wellicht ook wat ter vervanging in fietsverlichting
Hi, op mijn tourfiets heb ik een naafdynamo van Shimano gemonteerd, die 2,5 Watt levert bij 6 volt wisselspanning. Hebben jullie een goed idee om hier een (vermogens-) LED-verlichting op aan te sluiten? Mijn ervaring tot nu is dat ik hier een 12 Volt 1,2 watt halogeen spotje (voor €6,- bij de Blokker te koop) kan aansluiten met goede lichtopbrengst, maar dat ik sneller dan plm 7km per uur moet rijden wil er überhaupt licht uit komen..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De beste oplossing (met de minste verliezen en het meeste licht) is 1 of 2 leds (parallel voor deze ene keer) te gebruiken. De spanning/stroom van de dynamo richt je gelijk met een brugcel (1 component, goedkoop en makkelijk te krijgen) en dat vlak je af met een condensator (zelfde verhaal als de brugcel). Om de boel nog iets mooier af te vlakken (is niet echt nodig) en vooral om de maximale stroom te beperken zou ik er ook nog een kleine spoel tussen hangen.
Op deze manier trek je altijd het maximale vermogen uit je dynamo, als je harder gaat krijg je dus ook meer licht. Maar dit alles is zuiver theoretisch, ik heb geen naafdynamo, dus zolang er niemand langs komt kan ik het niet uittesten
Op deze manier trek je altijd het maximale vermogen uit je dynamo, als je harder gaat krijg je dus ook meer licht. Maar dit alles is zuiver theoretisch, ik heb geen naafdynamo, dus zolang er niemand langs komt kan ik het niet uittesten
Met mooi weer zou ik best wel eens langs willen fietsen met de naafdynamo (woon in Nijmegen) , maar dat is nog wel een paar maanden te gaan. Overigens gedraagt deze dynamo zich een beetje als een stroombron en levert hij bij een hoogohmige last een veel hogere spanning dan de nominale 6 Volt bij 2,5 Watt.
Verder schijnt het dat de inductiekoppeling bij hoger toerental afneemt, zodat het afgegeven vermogen niet recht evenredig toeneemt met het toerental en bij plm 20 km per uur al vrijwel maximaal is. Ook is de frequentie van de wisselspanning relatief laag (neemt natuurlijk wel toe met de snelheid) en is bij tien kilometer per uur naar schatting iets van tien hertz..
Ben met het Blokker-lampje al redelijk content en met de naafdynamo al helemaal, je merkt echt niet dat je energie moet leveren. Verder heeft het jatten van los monteerbare fietslampjes op batterijen hier epidemische vormen aangenomen en ook overigens houd ik niet zo van batterijen en accu's om redenen van bedrijfszekerheid en milieu..
Verder schijnt het dat de inductiekoppeling bij hoger toerental afneemt, zodat het afgegeven vermogen niet recht evenredig toeneemt met het toerental en bij plm 20 km per uur al vrijwel maximaal is. Ook is de frequentie van de wisselspanning relatief laag (neemt natuurlijk wel toe met de snelheid) en is bij tien kilometer per uur naar schatting iets van tien hertz..
Ben met het Blokker-lampje al redelijk content en met de naafdynamo al helemaal, je merkt echt niet dat je energie moet leveren. Verder heeft het jatten van los monteerbare fietslampjes op batterijen hier epidemische vormen aangenomen en ook overigens houd ik niet zo van batterijen en accu's om redenen van bedrijfszekerheid en milieu..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat van die stroombron klopt. Als de naaf z'n stroom niet kwijt kan gaat loopt de spanning op, waardoor jouw 12V lampje het ook goed doet. Sluit je de boel BIJNA kort dan gaat de spanning inzakken.
Ik heb pas wel naar de karakteristieke van de SON dynamo zitten kijken en die blijft langzaam nog wel meer vermogen leveren, maar die stijging vlakt wel aardig af. De frequentie van de wisselspanning boeit in deze niet, omdat we de wisselspanning gelijkrichten en afvlakken zodat het een gelijkspanning wordt.
Ik heb pas wel naar de karakteristieke van de SON dynamo zitten kijken en die blijft langzaam nog wel meer vermogen leveren, maar die stijging vlakt wel aardig af. De frequentie van de wisselspanning boeit in deze niet, omdat we de wisselspanning gelijkrichten en afvlakken zodat het een gelijkspanning wordt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik kwam van de week een berichtje van een Duitser tegen het bovenstaande had uitgeprobeerd en dat werkte perfect. Ik moet er nog eens over nadenken of het afvlakken van de stroom/spanning wel nodig is, ik heb 't idee dat het niet heel zinvol is en dat zou weer 1-2 componenten schelen.
Door er een supercap aan te hangen met een weerstand kan je zorgen dat de boel ook blijft branden als je stilstaat, afhankelijk van de gewenste lichtsterkte en grote van de supercap, van enkele seconde tot minutenlang.
Met 1 led zal de opstelling al werken, maar met 3 leds komt er gewoon 3x zoveel licht uit. De keuze op de leds in serie of parallel te schakelen hangt af of je nog meer aan de dynamo wilt hangen (een achterlicht). Als je ze parallel schakelt zakt de spanning in naar ong 3,1V, niet echt handig in de meeste gevallen denk ik. Terwijl als je ze in serie schakelt de spanning stijgt naar meer dan 9V en kan je makkelijk met een voorschakel weerstand een paar 5 leds als achterlicht gebruiken. Of beter als je snapleds of zelfs een powerled gebruikt.
Door er een supercap aan te hangen met een weerstand kan je zorgen dat de boel ook blijft branden als je stilstaat, afhankelijk van de gewenste lichtsterkte en grote van de supercap, van enkele seconde tot minutenlang.
Met 1 led zal de opstelling al werken, maar met 3 leds komt er gewoon 3x zoveel licht uit. De keuze op de leds in serie of parallel te schakelen hangt af of je nog meer aan de dynamo wilt hangen (een achterlicht). Als je ze parallel schakelt zakt de spanning in naar ong 3,1V, niet echt handig in de meeste gevallen denk ik. Terwijl als je ze in serie schakelt de spanning stijgt naar meer dan 9V en kan je makkelijk met een voorschakel weerstand een paar 5 leds als achterlicht gebruiken. Of beter als je snapleds of zelfs een powerled gebruikt.